Bestemd voor minder grote plaatsen. Rechthoekig en hoog gebouw. Het middendeel heeft een puntgevel en op de verdieping drie gekoppelde rondboogvensters. Gevels van straat- en perronzijde springen niet terug zoals bij vijfde klasse stations. Gootlijsten en windveren hebben een geschulpte rand. De drie vensters die zich op de verdieping in de perrongevel bevinden, zijn niet gekoppeld, doch over het middendeel verdeeld. De vensters en deuren zijn op dezelfd wijze versierd als bij stations van de vijfde klasse.
Gebouwde stations van dit type: | |||
1862 | Roermond | stationsgebouw | nog aanwezig |
Sittard | stationsgebouw I | gesloopt in 1923 | |
1863 | Franeker | stationsgebouw | gesloopt in 1973 |
Boxtel | stationsgebouw I | gesloopt in 1872 | |
Oisterwijk | stationsgebouw | nog aanwezig | |
Delden | stationsgebouw | nog aanwezig | |
Goor | stationsgebouw | nog aanwezig | |
Lochem | stationsgebouw | nog aanwezig | |
Veenwouden | stationsgebouw I | gesloopt in 1973 | |
Goes | stationsgebouw I | gesloopt in 1980 | |
1864 | Buitenpost | stationsgebouw I | gesloopt in 1973 |
Helmond | stationsgebouw I | gesloopt in 1987 | |
1865 | Dedemsvaart | stationsgebouw | gesloopt vóór 1952 |
Scheemda | stationsgebouw | nog aanwezig | |
Wolvega | stationsgebouw | nog aanwezig | |
1890 | Jeremiebrug | dubbele brugwachterswoning | gesloopt in 1950 |