verbouwing/ renovatie 1997-2013 Amsterdam Centraal
verbouwing/ renovatie 1997-2013 Amsterdam Centraal
architect:
Benthem en Crouwel
Merkx + Girod
Amsterdam Centraal ondergaat een
ingrijpende transformatie om te
kunnen voldoen aan de eisen van de
nieuwe tijd. De vernieuwde, ruime en
overzichtelijke stationshallen en voetgangerstunnels
worden voorzien van
alle gemakken.
Maar dit monumentale station is en
blijft ook een bijzonder rijksmonument.
Daarom worden tegelijk met de moderne
toevoegingen in de inrichting, de
authentieke kwaliteiten van het originele
19de-eeuwse ontwerp van architect
Cuypers in ere hersteld.
Op Amsterdam Centraal komen alle OVfuncties
samen: trein, metro, bus, tram,
pont en fiets. Mede door de komst van
de hogesnelheidstrein en de Noord/Zuidlijn
- een nieuwe metrolijn - neemt het
aantal reizigers flink toe. Met het oog op
meer en langere treinen heeft ProRail de
perrons verlengd. Daarnaast is de westelijke
voetgangerstunnel aanzienlijk verbreed
en voorzien van winkels en andere
voorzieningen voor de moderne reiziger.
Aan de stadszijde wordt het stationsplein
opnieuw ingericht voor voetgangers
en trams. En aan de IJ-zijde komt
een nieuw, dynamisch busstation voor
stads- en streekbussen, met een directe
aansluiting op de treinsporen. Liften en
(rol)trappen brengen busreizigers direct
naar een nieuwe stationshal aan het IJ.
Een gigantische glazen kap overdekt
zowel het busstation, de stationshal als
de buitenruimte langs het IJ. Voetgangers
kunnen hier, of op een van de nieuwe
pleinen aan het water, genieten van het
uitzicht. Auto’s passeren het station aan de
IJ-zijde via een tunnel van oost naar west.
Met al deze aanpassingen wordt bovendien
een nieuwe ‘visuele verbinding’
gerealiseerd tussen de stad en het IJ. In
2013 is Amsterdam Centraal een moderne
OV-terminal in een beroemd, monumentaal
stationsgebouw.
|