Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stationsgebouw IV Utrecht Centraal

stationsgebouw IV Utrecht Centraal

gebouwd in: 2012
architect: Benthem en Crouwel

Vanaf 2025 worden op Utrecht Centraal circa 100 miljoen treinreizigers (inclusief overstappers) per jaar verwacht. In 2005 kwamen er bijna 59 miljoen treinreizigers op dit station. Deze reizigerstoename vereist, samen met de komst van de hogesnelheidstrein Amsterdam - Keulen, een grondige vernieuwing.

De nieuwe OV-terminal is onderdeel van een ambitieus plan voor een nieuw stadscentrum, waarbij stationsgebied en oude binnenstad weer één geheel worden. De historische singelstructuur wordt hersteld en er komt een muziekpaleis, een stadskantoor, een mega-bioscoop en een casino. Winkelcentrum Hoog Catharijne ondergaat een ingrijpende verbouwing.

Aan de oost- en de westzijde van het station realiseert ProRail een entree aan een groot, verhoogd plein. Aan de Jaarbeurszijde ligt dit voor het Beatrix Theater en het nieuwe stadskantoor. Aan de stadszijde vervangt het stationsplein de vroegere verbinding tussen het station en Hoog Catharijne.

Het station krijgt een ruime, lichte hal met een golvende dakconstructie die alle bus-, trein- en tramplatforms verbindt. De zuidzijde van de hal wordt voorzien van één lange, glazen wand met uitzicht op de sporen. Het is de bedoeling om Utrecht Centraal energieneutraal te bouwen.

De perrons voor trein, bus en tram worden onder de stationshal gesitueerd. De taxistandplaatsen, de kiss & ride plaatsen en de parkeergarages zijn direct bereikbaar vanaf de nieuwe pleinen voor en achter het station. Rond het station komen overdekte stallingsplaatsen voor 22 .000 fietsen, waarvan 9.000 in een speciaal fietsgebouw. Nu heeft Utrecht slechts 7.500 stallingsplaatsen, grotendeels op straat.

2008
2008
2008
2010
2012
2012
2013
2013
2013
2013
2014
2014
2014
terug naar station Utrecht Centraal