home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

station Driebergen - afbeelding 39 station Driebergen

stationsgebouw I (1938)
laag gebouw met woonruimten en stationsdienst. Voorzien van damessalon

Afbeelding toegevoegd op 20 sep 2008

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 5 gegeven.
Bron: Het Utrechts Archief
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Fotonummer 154611
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Cisca Simons conservator techniek4 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De trambovenleidingen staan op deze foto evenwijdig aan de treinsporen, om een tram (NBM Amersfoort Rhenen 1067mm 1200V=) te laten passeren worden de aan de vakwerkligger hangende bruggen, vanuit het seinhuis links, omstreeks 60 graden gedraaid, er is dan een doorgaande bovenleiding voor de met pantografen uitgeruste trams. Vaste bovenleidingkruisingen spoor/tram waren er bij Leiden station en te Warmond, later nog bij Leiden Lammenschans. Op die plaatsen was er vanwege het harde punt in de bovenleiding voor elektrische treinen een maximum snelheid van ten hoogste 75 km/u. Dat was te Driebergen onaanvaardbaar, elektrische treinen moesten daar ook met 125 km/u of sneller kunnen passeren, vandaar de beweeglijke constructie. Deze was in dienst van 1938 tot 2 mei 1949. Aan de kop van het eilandperron is een andere bijzonderheid. Deze kop bestaat uit een normaalsporige lorrie. Deze kon met hobbelkruisingen (de treinrails waren niet onderbroken, het lorriespoor des te meer) tot tegen het perron aan de kant van het stationsgebouw worden gereden. Op die wijze konden perronkarren, rolstoelen en dergelijke, worden overgezet naar het eilandperron. Opgesloten tussen de overweg op de foto en die in de Bunnikseweg, was dit perron minimaal in lengte voor de langere treinen (en soms te kort). Er was daardoor geen ruimte voor hellingen naar een overpad. De lorrie is als hij aan het eilandperron staat vanuit het seinhuis geblokkeerd. Hij moest worden geduwd om hem te verrollen. Deze inrichting bestond tot zeker in de zestigerjaren. Inmiddels is een slinger in de Bunnikseweg gelegd en de overweg daar verplaatst, zodat er voldoende lengte is voor hellingen aan die zijde. Cisca Simons
webmaster6 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op deze foto van HUA is te zien dat ze bezig zijn met het aanleggen van deze beweegbare bovenleiding.
Victor21 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jawel, de bovenleiding van de tram Zeist-Driebergen (-Arnhem) kruist hier de bovenleiding van de spoorlijn.
Antwoord webmaster:
aha dus toch. ik wist het niet en ik kon het ook niet zien, van trams heb ik niet zoveel verstand. dank je wel victor.
Sjoerd Eeftens21 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit is wel degelijk bedienbare trambovenleiding. Die werd nodig toen de spoorweg Utrecht - Arnhem werd geƫlektrificeerd in 1938. De tramlijn was al van bovenleiding voorzien. Deze situatie bestond tot 1949 toen de elektrische tram werd opgeheven.
Antwoord webmaster:
ja sjoerd weet het wel. dank je wel. heb ik ook weer wat geleerd.
mathijs louter21 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
wat een rare bovenleiding is dit.. kruist t spoor hier met de tram ofzo??
Antwoord webmaster:
volgens mij niet, tenminste, ik kan niets zien dat daar op wijst. inderdaad vreemde portalen.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1938