Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Vlodrop - afbeelding 2 station Vlodrop

stationsgebouw (1930)
zeer lang station met een middendeel, waar aan weerszijden een vleugel die aansluiten op een eindgebouw, alle vijf delen ongeveer gelijke lengte


Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
12 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 5,8 gegeven.

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

coen thevissen24 feb 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Betreffende de maatschappijen: Voor het lijn gedeelte Antwerpen-Pruisische grens was de voornaamste rol weggelegd voor de Grand Central Belge (GCB). Deze maatschappij heeft overigens veel invloed gehad op de ontwikkeling van de spoorwegen in Belgisch en Nederlands Limburg. De GCB was een soort handelsonderneming die zich hoofdzakelijk richtte op het vervoer van goederen van uit de haven van Antwerpen naar de Rijnhavens met andere woorden op de exploitatie van goederenlijnen. In deze onderneming participeerden diverse andere onderneming of maakten deel daarvan. De betrokken maatschappijen behielden wel hun financiële onafhankelijkheid. De GCB was ontstaan op 1 januari 1864 toen de in 1863 gefuseerde Société Anonyme des Chemins de Fer d'Anvers à Rotterdam (AR) en de “Société Anomnyme des chemins de fer de l’Est-Belge” (Est B) hun exploitatie door de GCB lieten verrichten. In de AR werden o.a. ook de lijnen van de Société Anonyme des chemins de fer du Nord de la Belgique (NBq) opgenomen en door de GCB geëxploiteerd. De NBq bezat vele lijnen in het Belgisch Limburg en verkreeg op 13 januari 1873 de definitieve concessie voor de aanleg van de spoorlijn Herentals – Pruisische grens. Toen het tracé bekend was, was het noodzakelijk dat de uitvoerende maatschappij de benodigde gronden etc. in eigendom kreeg. In de onteigeningswet werd bepaald dat voor Algemeen Nut (=de aanleg van een spoorweg van de Belgische naar Pruisische grens over oa. Roermond, Herkenbosch en Melick, en Vlodrop) onteigeningen noodzakelijk zijn ten name van de Maatschappij Grand Central Belge. Hieruit blijkt ook dat de concessie inmiddels overgedragen is van de NBq aan de GCB en dat de lijn door de GCB werd aangelegd. Het grond gebied van het lijngedeelte Herentals-Pruisische grens werd afgebakend door grensstenen met letter AG (Antwerpen-Gladbach) . Echter op sommige stenen staat AR (S.A. chemins de fer d’Anvers a Rotterdam oftewel de Antwerpen-Rotterdamse treinmaatschappij). Van beide arduinen grensstenen foto's beschikbaar
Coen Thevissen21 jun 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Foto genomen vanuit de watertoren. Het stationsgebouw is tegn 1914 verbouw waarbij de fraai kop- en topgevels afgebroken zijn. Het eerste gebouw links is de lampisterie/kolenhok. Het tweede gebouw is de voormalige slaapzaal die later verbouwd is tot wachtverblijf voor conducteurs, machinisten, rangeerders etc. en voor to magazijn ruimten

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1930