|
station Tiel - stationsgebouw (1910)
station Tiel
stationsgebouw (1910)
type:
Sneek Het stationsgebouw bestaat uit een centraal, twee bouwlagen hoog gedeelte met vierkante plattegrond en twee vleugels met rechthoekige plattegrond. Het centrale deel wordt door een gebroken schilddak gedekt, waarop vier schoorstenen zijn geplaatst, de vleugels worden door twee schilddaken gedekt. Op het voorste dakschild van het centrale deel staat een dakkapel met zadeldakje en klok. Het gebouw is uit bruine baksteen opgetrokken, de decoratieve gevelbanden zijn wit bepleisterd. De hoeken worden afgesloten door ondiepe pilaren, de gevels onder de daklijst worden afgesloten door een doorlopend fries gedecoreerd met cirkelvormige elementen. Vensters en deuren, zowel aan de vóór- als aan de achterzijde zijn door nieuwe vervangen. De meeste zitten wel op de oorspronkelijke plaats in de gevels. Tegen de oostelijke zijgevel en over de hele lengte van de achtergevel is een overkapping geplaatst, die in de stijl van de Art Nouveau is uitgevoerd. De gietijzeren zuilen met Corinthische kapitelen ondersteunen een forse, deels vernieuwde, houten luifel.Witte banden in bakstenen gevles en ruitvormige versieringen zorgen voor levendig aanzicht.
|

Deze op 29 juli 1911 door de post afgestempelde, helaas wat gevlekte ansichtkaart, werd vervaardigd door de Tielse uitgever en drukker D. Mijs. Een sprekender beeld van het stoomtijdperk is haast niet denkbaar, met een rookuitpuffende schoorsteen van de stoomlocomotief, die met de houten personenwagons gereed staat om richting Utrecht, via Culemborg en Geldermalsen te vertrekken. Links is goed te zien, dat de bebouwing aan de kant van de toenmalige gemeente Wadenoyen-Drumpt, nog nagenoeg onbebouwd was. De huizen op de achtergrond zijn die van de Lingedijk. Het stationsgebouw rechts heeft nog zijn 19e eeuwse uiterlijk en de rails voor het goederen/rangeerstation liepen door tot vlak bij de overkapping links op de kaart. De titel van de ansichtkaart ´Station Hollands Spoor´ geeft de naam weer van de spoorwegmaatschappij, die deze lijn beheerde. Pas vele jaren later is de huidige NS door verschillende fusies van spoorwegexploitatiemaatschappijen ontstaan.
9 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 8 gegeven.
|
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
1910

1912

1918

|
|
|