|
station Tiel - stationsgebouw (1912)
station Tiel
stationsgebouw (1912)
type:
Sneek Het stationsgebouw bestaat uit een centraal, twee bouwlagen hoog gedeelte met vierkante plattegrond en twee vleugels met rechthoekige plattegrond. Het centrale deel wordt door een gebroken schilddak gedekt, waarop vier schoorstenen zijn geplaatst, de vleugels worden door twee schilddaken gedekt. Op het voorste dakschild van het centrale deel staat een dakkapel met zadeldakje en klok. Het gebouw is uit bruine baksteen opgetrokken, de decoratieve gevelbanden zijn wit bepleisterd. De hoeken worden afgesloten door ondiepe pilaren, de gevels onder de daklijst worden afgesloten door een doorlopend fries gedecoreerd met cirkelvormige elementen. Vensters en deuren, zowel aan de vóór- als aan de achterzijde zijn door nieuwe vervangen. De meeste zitten wel op de oorspronkelijke plaats in de gevels. Tegen de oostelijke zijgevel en over de hele lengte van de achtergevel is een overkapping geplaatst, die in de stijl van de Art Nouveau is uitgevoerd. De gietijzeren zuilen met Corinthische kapitelen ondersteunen een forse, deels vernieuwde, houten luifel.Witte banden in bakstenen gevles en ruitvormige versieringen zorgen voor levendig aanzicht.
|

‘Station Hollands Spoor. Tiel.’ Is de titel van deze door de firma D. Mijs omstreeks 1910 uitgegeven ansichtkaart. Bij de voorkant van het stationsgebouw zijn op de bestrating van ‘kinderhoofdjes’ (natuurstenen keien van basalt), geen taxi’s te zien maar koetsjes. Links staat de Stoomtram van Tiel naar Buren en Culemborg gereed voor vertrek en op de achtergrond daarvan is nog net het fabriekscomplex te zien van de sucadefabriek van de fa. Udo. In het midden is de ook nu nog aanwezige overslagloods van de vervoersfirma van Van Gend & Loos te zien.
8 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 8,8 gegeven.
|
Reacties
Han Lefering | 8 jun 2009 |
Op de foto een tram van de lijn Tiel-Buren-Culemborg. Tram heeft gereden van 1903 tot 1918. |
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
1910

1912

1918

|
|
|