Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
stationschefs
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
overig
© disclaimer
station Oldenzaal - stationsgebouw II (1959) station Oldenzaal

stationsgebouw II (1959)
Het station in Oldenzaal is met zijn 45 meter een langgerekt gebouw. Het heeft grote vensters, die openheid en ruimte suggereren. De borstwering is gevuld met gele verblendsteen. Het platte dak is afgewerkt met betonnen sierelementen. De luifel aan de voorkant loopt via het dak van het station over in de overkapping van een deel van het eerste perron. Het verticale element, een blikvanger voor een ieder die het station nadert, is een zeventien meter hoge, betonnen klokkentoren in de vorm van een haarspeld. Deze markeert tevens de ingang. Een bordestrap leidt van beide zijden naar de ingangsdeur, die gevat is in een diepe betonnen omlijsting waardoor een soort portaal is ontstaan. Deze toegang tot het station is niet breed, maar door het portaal wel duidelijk gemarkeerd. Een gewelf waarin glasstenen als kleine venstertjes zijn aangebracht, overspant een lichte hal. De kroonluchters die gered waren uit de brand van 1953 werden opnieuw in gebruik genomen. De vroegere restauratie is nu afgesloten; er is slechts een kleine wachtruimte overgebleven. Vroeger was Oldenzaal een belangrijk grensstation; tegenwoordig zijn de douaneactiviteiten afgenomen, zodat een groot gedeelte van het ruime station leeg staat.

Afbeelding toegevoegd op 25 okt 2020

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 8 gegeven.
Bron: Kees van de Meene ©
Een liefhebber van spoorwegen en stationsgebouwen, die reeds sinds de jaren 50 de Nederlandse infrastructuur systematisch heeft gefotografeerd. Auteur van diverse boeken.

Voor elk commercieel of systematisch (meer dan 10) gebruik van de getoonde foto s moet per mail toestemming via de SNR van de NVBS gevraagd en verkregen worden. Gebruik in een niet openbare prive-verzameling, of incidenteel, niet-commercieel gebruik is geoorloofd, bijvoorbeeld ter illustratie van een historisch verhaal, mits de foto voorzien is van naamsvermelding.
Foto's in hogere resolutie zijn tegen vergoeding aan te vragen via de NVBS (fotobureau@nvbs.com) Fotonummer 11836
Meer afbeeldingen van Kees van de Meene ©

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1953



1959