Nou, nee hoor, die extra spoorstaven liggen vast aan de dwarsliggers. Dat kun je op de foto zien. Bij de oude dwarsliggers liggen ze wat dichter bij de spoorstaven waar op wordt gereden. Die extra spoorstaven zijn contrarails en dienen om bij ontsporen te verhinderen dat een railvoertuig te ver naar opzij uitwijkt. Dat is gevaarlijk als er een steunpunt voor een viaduct nabij is, zoals te Heijendaal. Maar ook bij ondermeer Lage Zwaluwe zie je ze in de goederensporen onder de voetgangersbrug liggen. De vraag is of de perronwand te Heijendaal deze functie niet beter uitvoert. Contrarails zie je ook in elke wissel, op bruggen en viaducten.
Nieuwe spoorstaven liggen altijd los, midden in het spoor, afgedankte buiten de spoorstaven die in gebruik zijn.
ah dat klinkt inderdaad heel plausibel. ik zag inderdaad na mijn reactie ook dat de staven vastliggen aan de dwarsliggers. de perronwand werkt natuurlijk maar een kant op.
ah kijk dat plaatje maakt het inderdaad duidelijker. ja dit is inderdaad het geval, niet iets met een speciale trein ofzo. wel vreemd dat ze er zolang liggen.
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.