|
station Nieuweschans - afbeelding 6
station Nieuweschans
Reacties
Han Lefering | 8 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Prachtige beschrijving van de werkzaamheden van een ambtenaar vrachtgoed en een douaneagent (doag).De afkortingen kon je vinden in de lijst van verkortingen (LV) welke op ieder station aanwezig was. |
ben doedens | 11 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Het is een heel leuke foto van een situatie die in die tijd van maandag t/m vrijdag een dagelijks ritueel vormde. Op de achtergrond staan de beide treinen die deze dag moeten worden behandeld. Een trein is zojuist gebracht door de 50Kab uit Leer, de andere door een 2200 of 2400 uit Onnen. De ene trein moet worden ingeklaard, de andere moet uitgeklaard worden. Dat betekende voor de douane agent destijd, stationsambtenaar 1e klas Harm Raatjes, een hele dag volop werk. De vrachtbrieven voor het uitgaande spul moet worden afgehandeld en met de douane de lading verzegeld. Daarnaast moeten ook de vrachtbrieven voor de binnenkomende wagens worden afgewerkt, en voor NS en voor de Douane. Voor NS berekenen wij het vrachtgoedtarief tussen de grens en het bestemmingsstation en vullen dat op de vrachtbrieven in. En aan de hand van de vrachtbrieven en de wagenlijsten worden plakbriefjes met de aanduiding van het bestemmingsstation gereedgemaakt. Elk plakbriefje wordt ook voorzien van een zwarte strook met in wit de naam van het groepshoofdstation, het station waar de wagen uiteindelijk belandt alvorens met een buurtgoederentrein op de bestemming te worden gebracht. Onnen was b.v. groepshoofdstation. Rotterdam RMO ook een bekende. Voor de douane werden de wagens ingeklaard en met de douane werd de verzegeling gecontroleerd. Iedereen die op het station werkzaam was werd bij de dagelijkse afhandeling betrokken. Ook ondergetekende, die alleen nog maar voor de loketdienst in opleiding was deed alle voorkomende werkzaamheden, w.o. ook een enkele keer met de grote BR 50 mee om deze te draaien op de grote Duitse draaischijf. Later tijdens de griepgolf in de winter 62/63 zou blijken dat dit zijn voordelen had. Want vanwege ziekte onder het vaste Schansker personeel ben ik diverse keren ingevallen en heb bij minus 10 graden goederentreinen lopen te beplakken. Dat betekende voor mij eerst elke dag op de fiets door de sneeuw van mijn woonplaats naar het station Scheemda of Winschoten en dan met één van de eerste personentreinen naar Nsch. 's-Middags ging ik dan vaak als passagier op de lok terug naar Winschoten. En als dat niet ging, dat volgde er meestal een potje "bamzaaien" met het personeel dat niks meer te doen had, maar nog even zijn dienst vol moest maken.
Achteraf gezien is de wereld op onze stations volledig op zijn kop gezet.
|
ben doedens | 11 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Dit is de situatie op het station gedurende de periode sep. 1961 t/m mrt. 1963 toen ik diverse keren op het station heb gewerkt als l.l. stationsambtenaar. Hier zien we een loc van de Duitse Baureihe 50Kab (Kabinentender)omlopen via spoor 1 naar de grote draaischijf aan de andere kant van de overweg teneinde weer met ketel voor te worden gedraaid voor de terugreis naar Leer. |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1961
1965
|
|
|