station Leiden - stationsgebouw III (1953)
station Leiden
Reacties
Frank Kouwenhoven | 5 nov 2010 |
Mijn excuses voor de verkeerde informatie. ben kennelijk altijd verker dgeïnformeerd geweest over dat derde perron. Waar ik nu wel nieuwsgierig naar ben is waar dat spoor voor het onderstation aftakte. DAt was in begin jatren twintig gebouwd op het (straat-)niveau zoals van de oude spoorbaan. |
Antwoord webmaster: |
geeft niet, dat lossen we samen wel op ;-) |
Sjoerd Eeftens | 1 nov 2010 |
Wat Frans schrijft over het spoor links is niet juist. Bij de aanleg van het Leidse hoogspoor lagen de oude sporen tussen de restanten van het oude stationsgebouw rechts buiten de foto en de nieuwe hoge sporen. Er was dus weinig ruimte. Het spoor links was het tijdelijke doorgaande spoor naar Den Haag met een noodperron. Het spoor waarop de trein staat, langs het latere tweede perron, werd toen gebruiktals spoor naar Haarlem en werd later het definitieve spoor naar Den Haag. Aan de andere zijde van dit tweede perron lag het tijdelijke kopspoor voor de treinen naar Alphen aan den Rijn. Het eerste perron kon pas worden aangelegd toen de lage sporen waren opgebroken.
Tijdens het tijdelijke gebruik van de sporen was er een tijdelijke klassieke beveiliging met armseinen tot 1956: bij de ingebruikname van het grootste deel van het emplacement kwam ook de NX-beveiliging in dienst. Geen postperron dus; het tijdelijke spoor buiten de kap werd opgebroken toen het niet meer nodig was. |
Antwoord webmaster: |
dank je sjoerd. goed verhaal! |
Frank Kouwenhoven | 31 okt 2010 |
De bouw van het nieuwe hooggelegen station is hier half voltooid. De bouw van het hoofdgebouw aan de stadszijde is nog lang niet zo ver. Het spoor links liep langs het toenmalige derde perron dat oorspronkelijk de functie had om post te laden. Pal daaronder bevond zich een voorziening om postauto´s te laden en te lossen. Het eindpunt van dit spoor lag bij het onderstation enkele honderden meters verderop. |
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
1950








1951

1952



1953












1954


1955


1956


1957






1959

|