Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Driebergen- Zeist - stationsgebouw II (1974) station Driebergen- Zeist

stationsgebouw II (1974)
Van der Gaast ontwierp dit complex in samenwerking met M.W. van Markenhof. Allereerst werd een ruim voorplein met een entreegebouw en een reizigerstunnel aan de kant van Zeist uitgevoerd. Al in 1960 konden de reizigers hiervan gebruik maken. Opvallend in de plattegrond is de driehoekige vorm, waardoor het particuliere vervoer op een logische manier kan voorrijden. Tegenwoordig heeft dit entreegebouw geen loketfunctie meer. In 1962 werd het nieuwe ontvangstgebouw aan de zijde van Driebergen officieel geopend. Het overhuivende dak van het stationsgebouw rust op ranke pijlers. De perronoverkappingen zijn licht en transparant door het gebruik van dezelfde pijlers in combinatie met glas. Toepassing van eenvoudige materialen geven het het karakter van een forensenstation dat goed past in de bosrijke omgeving. Het ontvangstgebouw wordt gecompleteerd door een slanke toren waarop een klok en het NS-logo. Het sluitstuk is ook hier een vergroot en gemoderniseerd voorplein dat in 1963 in gebruik werd genomen. Binnenin het ontvangstgebouw is veel veranderd. De wanden waren schuin geplaatst om de looplijnen naar het perron aan te geven. Onder de loketten waren keramische tegels aangebracht, naar een ontwerp van Hans de Jong. Dit kleurige, glanzende oppervlak sloot goed aan bij de moderne glanzende materialen van treinen en wegvervoer. De wandschildering was ontworpen en uitgevoerd door J. Rodrigo. Nu is er aan de linkerkant een Wizzlwinkel gevestigd met een servicebalie voor de kaartverkoop. Aan de rechterkant is de restauratie gehandhaafd.

Afbeelding toegevoegd op 23 okt 2024

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Je bent de eerste bezoeker die deze afbeelding een waardering geeft.
Bron: F.J. Hoevenagel © Stichting NVBS-Railverzamelingen
Op grond van een overeenkomst met de NVBS heeft stationsweb het recht gekregen de collectie historische stationsfoto s van Hoevenagel integraal op stationsweb op te nemen. Voor elk gebruik van de getoonde foto anders dan opnemen in de prive-verzameling (zoals op uw eigen website of Social Media, zoals Facebook) moet per mail toestemming van de Stichting NVBS-Railverzamelingen gevraagd en verkregen worden. Als die toestemming niet is verkregen kunt u een link maken naar deze website.
Foto's in hogere resolutie zijn aan te vragen via de NVBS (fotobureau@nvbs.com): Fotonummer NEG6174-660
Meer afbeeldingen van F.J. Hoevenagel © Stichting NVBS-Railverzamelingen

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1970

1971



1974



1977