Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
stationschefs
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
overig
© disclaimer
station Den Haag Centraal - stationsgebouw II (1973) station Den Haag Centraal

stationsgebouw II (1973)
Het gebouw domineert door de hoogte van het massale kantoorblok de hele omgeving. Bovenop de ruimten die uitkomen op de entreehal van het station is namelijk een gigantisch kantorencomplex van elf verdiepingen geplaatst, dat wordt ge�xploiteerd door Shell. Het is horizontaal geleed door de weerkerende afwisseling van een reeks grindbetonplaten, die de borstwering vormen, en een reeks gekoppelde vensters. Het strenge, volmaakt strakke blok bereikt een hoogte van zestig meter en vormt een duidelijke afsluiting van dit kopstation. Het ontvangstgebouw valt weg in de bouwmassa en is nauwelijks herkenbaar als station. Onder een tegen de voorzijde van het gebouw aangebrachte enorme luifel, die ongeveer vijf meter over de stoeprand uitsteekt, kunnen autos voorrijden. Aangekomen in de ontvangsthal, ervaart de reiziger de hal, met zijn oppervlak van dertig bij negentig meter en een hoogte van twaalf meter, toch als een lichte en overzichtelijke entree tot de eigenlijke stationsaccommodatie. Loketten, een wachtkamerrestauratie, diverse winkels, kiosken en de toegang tot het winkelcentrum Babylon zijn overzichtelijk gerangschikt. De hoogte van de hal reikt tot de derde verdieping van de kantoortoren. Een trap en roltrappen leiden naar de eerste verdieping, waar zich restaurants, vergaderzalen en dienstruimten bevinden, evenals de toegang tot de kantoren. Die zijn ook vanaf de straat onmiddellijk bereikbaar. Onder de hal bevindt zich een grote fietsen- en bromfietsenstalling. De achterzijde van de hal komt uit op de koppen van zes perrons. Boven de perrons, ongeveer op zeven meter hoogte, ligt een verkeersplatform van 100 x 230 meter. Dit platform maakt de integratie en concentratie mogelijk van al het openbaar vervoer, van lijnbussen en trams tot streekvervoerbussen. Nog niet eerder was het station zelf op een dergelijke manier tot knooppunt van vervoer geworden. Constructief bezien bestaat het station uit twee onderdelen. Het gebouwencomplex is uitgevoerd in gewapend beton. De luifel en de kap, die de hal en het platform van het bus- en tramstation overdekt, hebben een stalen constructie. Luifel en kap bestaan uit een balkenroosterwerk dat is opgehangen aan pendelkolommen. Het daglicht komt binnen via 77 koepels met een afmeting van vier bij vier meter. Deze koepels zijn onder meer aangebracht boven de pendelkolommen. Het platform, dat een dubbele functie heeft, namelijk het overdekken van de perrons en het dragen van de verkeersbelasting, bestaat uit voorgespannen betonbalken die gedragen worden door 45 stalen kolommen met een diameter van slechts 38 centimeter. Hun voet rust op de perrons eronder. Deze slanke kolommen zorgen ervoor dat de sombere perrons, die immers afgedekt zijn door het platform, redelijk overzichtelijk blijven. Op het voorplein is een driezijdige zebraklok geplaatst van Jaap Karman. De expressieve zebralijnen zijn bedoeld als doorbreking van het overheersende patroon van horizontalen (het station) en verticalen (palen en masten op het voorplein). De klok is het resultaat van een door de gemeente Den Haag en de NS uitgeschreven prijsvraag, met onder meer Van der Gaast in de jury.


Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Je bent de eerste bezoeker die deze afbeelding een waardering geeft.
Bron: Collectie Wichor Bramer
Uit de persoonlijke verzameling van de webmaster van deze site.
Meer afbeeldingen van Collectie Wichor Bramer

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Willem Middeldorp10 mei 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Inderdaad één van de lelijkste stations van Nederland. Een groot blok beton dat nooit gebouwd had mogen worden. Het oude station was erg mooi, dat hadden ze toen zeker moeten behouden. Maar dat was in de jaren 70 natuurlijk niet belangrijk, tegenwoordig ook niet altijd. Ik vind dat de NS sowieso niet erg zuinig is op haar stations. Als je kijkt hoeveel mooie oude stations er verdwenen, verwaarloost zijn of vervangen zijn door saaie standaard blokkendozen. Op de foto zie ik ook dat de gebouwen die op de hoek stonden( worden op de foto gesloopt) een stuk beter stonden dan die verschrikkelijk lelijke en saaie jaren 70 kantoren
Dirk Simonsz8 mei 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
In navolging op Londen, die één van haar mooiste en historische stations, Euston, liet vervangen door één van de lelijkste jaren zestig gedrochten die je in Londen tegenkomt, kon Den Haag niet achterblijven natuurlijk. Het pastte trouwens prima in de verwoestings woede van de jaren zestig en zeventig, toen de Savoy, de Palace, de Grand, de Seinpost er allemaal aan moesten geloven, ook dit prachtige statige station uit mijn jeugd te moeten zien afbreken. Ik wilde nog een emailtje sturen naar de 'Architect' van deze visuele verontreiniging, om hem daarmee na 30 jaar te feliciteren, maar hij is in 1993 overleden. Jammer dat hij zoveel lelijks heeft achter gelaten.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1970



























1971





1972





1973












































1974









1975











1976



1977

1979