Han Lefering | 24 nov 2012 |
De tram is in de 20-er jaren van het emplacement verwijderd en kreeg een eindpunt op de Kramersweg bij het daar staande seinhuis. Na opheffing van de tram bleef het spoor naar het ziekenhuis in gebruik voor goederenvervoer tot ongeveer 1960.Langs het derde spoor met bovenleiding werd in de oorlog door of op bevel van de Duitsers een perron aangelegd. In Castricum waren veel militairen gelegerd in verband met de kustbewaking |
Leo | 9 nov 2012 |
Ergens in de jaren 10 of 20 van de 20e eeuw is er een zijspoorlijn aangelegd tussen station Castricum en het gesticht Duin en Bosch ten (noord)westen van het dorp. Waarschijnlijk was dat achterste perron daar voor bedoeld. |
marcel rutte | 11 nov 2008 |
Betreft station Castricum: bij foto 24 wordt er gevraagd wat er met de 2e overkapping is gebeurd.De overkapping is in 1950 verplaatst naar station Emmen en werd daar geplaatst boeven de losplaats nabij het stationsgebouw. De info vond ik toevallig door te 'googlen'op overkapping station Castricum.
Mvg Marcel |
Antwoord webmaster: |
Bedankt voor je opmerkingen. Maar het is toch veel beter om het daar bij te plaatsen (met de link schrijf een opmerking bij deze afbeelding) dan in het algemene contactformulier? Ik heb het nu gekopieerd en bij de afbeelding geplaatst. |
C.J.Lefering | 4 nov 2008 |
Tijdens de tweede wereldoorlog was er te Castricum veel bedrijvigheid i.v.m. de kustbewaking. Het bouwen van bunkers, versperringen, afbraak van woonhuizen die in het schootsveld lagen. Er waren ongeveer 650 Duitse soldaten gelegerd. Wellicht heeft het perron hierin een rol gespeeld. De elektrische tram eindigde niet bij het perron. |
Han Lefering | 3 nov 2008 |
Deze afbeelding is uit de tweede wereldoorlog, zie de vele witte markeringen. Afbeelding drie is ook in die periode gedateerd, maar de tweede perronkap ontbreekt. Ook is de perronwand niet wit gemarkeerd. |
Antwoord webmaster: |
op afbeelding 3 zie je volgens mij tussen de overkappingspalen van het middenperron door ook nog een deel van de overkapping van het tweede perron. |
Han Lefering | 24 okt 2008 |
Afbeelding 24 is een opmerkelijke foto. Op de achtergrond is namelijk een perronkap te zien. Ik heb nooit een duidelijke foto van dit perron met kap gezien. Wel heeft er een derde spoor met bovenleiding gelegen. Het perron en de kap moeten aan dit spoor gelegen hebben. Vraag is, wanneer is dit perron en kap er gekomen en wanneer is het verwijderd? En waar werd het voor gebruikt? De bovenleiding boven het spoor is verwijderd met de modernisering van de bovenleiding eind zestiger jaren. Later is ook het spoor opgebroken. Op het tableau van het AR-beveiligingstoestel is tot het eind toe (1980)het spoor zichtbaar geweest. Vaag herinner ik mij dat iemand mij eens heeft verteld dat het om een ijzeren perron ging. Het perron en de kap zouden naar Alkmaar verplaatst zijn. Inderdaad was er in Alkmaar achter de oude VGL-loods aan de zijde van het stationsgebouw, zijde Cas een ijzeren perron met een ijzeren kap. Het werd gebruikt voor het laden en lossen van rijwielwagens tijdens het seizoen rijwielvervoer (grote vakantie). Bij de afbraak van de oude loods eind jaren zestig is alles verwijderd. |