Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Castricum - afbeelding 24 station Castricum

stationsgebouw I (1941)
type: SS 5e klasse
Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij sommige stations een bakstene sierrand aangebracht. De gootlijsten en windveren hebben een geschulpte rand. Als dakbedekking wordt in de regel zink gebruikt, maar ook pannen komen voor. De verdieping heeft onder andere twee gekoppelde rondboogvensters. De vensters en deuren hebben een kleine, maar vermeldenswaardige versiering: de plaatsen waar een horizontale en een verticale glasroede elkaar kruisen zijn versierd met een soort rozet. Tegen de zijden en in de hoeken zijn halve, resp. kwartronde rozetten aangebracht.


Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
5 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 7,8 gegeven.
Bron: Het Utrechts Archief
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Fotonummer 154604
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Han Lefering24 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
De tram is in de 20-er jaren van het emplacement verwijderd en kreeg een eindpunt op de Kramersweg bij het daar staande seinhuis. Na opheffing van de tram bleef het spoor naar het ziekenhuis in gebruik voor goederenvervoer tot ongeveer 1960.Langs het derde spoor met bovenleiding werd in de oorlog door of op bevel van de Duitsers een perron aangelegd. In Castricum waren veel militairen gelegerd in verband met de kustbewaking
Leo9 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ergens in de jaren 10 of 20 van de 20e eeuw is er een zijspoorlijn aangelegd tussen station Castricum en het gesticht Duin en Bosch ten (noord)westen van het dorp. Waarschijnlijk was dat achterste perron daar voor bedoeld.
marcel rutte 11 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Betreft station Castricum: bij foto 24 wordt er gevraagd wat er met de 2e overkapping is gebeurd.De overkapping is in 1950 verplaatst naar station Emmen en werd daar geplaatst boeven de losplaats nabij het stationsgebouw. De info vond ik toevallig door te 'googlen'op overkapping station Castricum. Mvg Marcel
Antwoord webmaster:
Bedankt voor je opmerkingen. Maar het is toch veel beter om het daar bij te plaatsen (met de link schrijf een opmerking bij deze afbeelding) dan in het algemene contactformulier? Ik heb het nu gekopieerd en bij de afbeelding geplaatst.
C.J.Lefering4 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tijdens de tweede wereldoorlog was er te Castricum veel bedrijvigheid i.v.m. de kustbewaking. Het bouwen van bunkers, versperringen, afbraak van woonhuizen die in het schootsveld lagen. Er waren ongeveer 650 Duitse soldaten gelegerd. Wellicht heeft het perron hierin een rol gespeeld. De elektrische tram eindigde niet bij het perron.
Han Lefering3 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Deze afbeelding is uit de tweede wereldoorlog, zie de vele witte markeringen. Afbeelding drie is ook in die periode gedateerd, maar de tweede perronkap ontbreekt. Ook is de perronwand niet wit gemarkeerd.
Antwoord webmaster:
op afbeelding 3 zie je volgens mij tussen de overkappingspalen van het middenperron door ook nog een deel van de overkapping van het tweede perron.
Han Lefering24 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Afbeelding 24 is een opmerkelijke foto. Op de achtergrond is namelijk een perronkap te zien. Ik heb nooit een duidelijke foto van dit perron met kap gezien. Wel heeft er een derde spoor met bovenleiding gelegen. Het perron en de kap moeten aan dit spoor gelegen hebben. Vraag is, wanneer is dit perron en kap er gekomen en wanneer is het verwijderd? En waar werd het voor gebruikt? De bovenleiding boven het spoor is verwijderd met de modernisering van de bovenleiding eind zestiger jaren. Later is ook het spoor opgebroken. Op het tableau van het AR-beveiligingstoestel is tot het eind toe (1980)het spoor zichtbaar geweest. Vaag herinner ik mij dat iemand mij eens heeft verteld dat het om een ijzeren perron ging. Het perron en de kap zouden naar Alkmaar verplaatst zijn. Inderdaad was er in Alkmaar achter de oude VGL-loods aan de zijde van het stationsgebouw, zijde Cas een ijzeren perron met een ijzeren kap. Het werd gebruikt voor het laden en lossen van rijwielwagens tijdens het seizoen rijwielvervoer (grote vakantie). Bij de afbraak van de oude loods eind jaren zestig is alles verwijderd.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1940

1941