Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Beverwijk - stationsgebouw I (1950) station Beverwijk

stationsgebouw I (1950)
Zeer eenvoudig lang laag houten gebouw. Het bestek 34 uit 1867 is wel uitgevoerd en betreft "Het bouwen van een houten hulpstation, op steenen voeting, met afdak, het maken van trottoirs, eene verhoogde ladingplaats, afsluithekken en eene waterplaats." Helaas bevond zich bij dit exemplaar van dit bestek geen tekening meer, maar uit de beschrijving blijkt dat het een gebouw is met een omtrek van 20 bij 7.30 el (1 el = 1 meter in de 19e eeuwse bouwkunde). De indeling van het gebouw bestaat globaal uit een wachtkamer/bureau/woning.

Het oorspronkelijke ontwerp was groots van opzet, vergelijkbaar met SS derde klasse. Dit werd echter niet gerealiseerd.

Afbeelding toegevoegd op 19 nov 2010

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 8 gegeven.
Deze afbeelding in hogere resolutie downloaden (1181 x 754).

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Victor Lansink20 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In oude bestekken van het spoor wordt ook vaak van "ellen" gesproken, maar dat zijn gewoon meters.
Antwoord webmaster:
op een gegeven moment zijn de ellen inderdaad gelijk getrokken met de meters, maar dat lag vóór de spoorwegen wat anders.
bart jaspers20 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
weer iets geleerd Allereerst dat Wikepedia zijn beperkingen heeft maar wel meestal ergens bovenaan bij google staat. En dat het nog genuanceerder is, deze site legt het aardig uit: "dat wat ikwegliet"
Antwoord webmaster:
nou ja, wikipedia geeft de samenvatting, die duidelijker te lezen is dan dit leuke verhaaltje. dat is niet encyclopedisch opgesteld.
Sjoerd Eeftens20 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dat een oude Nederlandse el ongeveer 70 cm was, klopt wel. De meeste spoorwegen in ons land zijn met piketpaaltjes uitgezet in 100 ellen, volgens de beschrijvingen. En daarbij zijn toch echt wel meters bedoeld. Daar heeft Napoleon ook mee te maken. Ik dacht dat hij het heeft toegestaan dat de el in het Nederlandse spraakgebruik in gebruik bleef mits hij gelijkgesteld werd aan de meter. Wie weet dat precies?
Antwoord webmaster:
De oude benamingen werden inderdaad overgenomen in het nederlandse metrieke stelsel, maar de maten werden wel gestadaardiseerd. de vreemdste is het pond, dat gelijk was aan een kilo. nu is dat natuurlijk 500 gram.
bart jaspers19 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
1 el was inderdaad een oude lengtemaat uit het nederlandse handen-en-voeten stelsel (in Engeland nog wel in gebruik, maar daar was Napoleon niet). 1 el komt van elleboog, blijkt een kleine 70 cm te zijn.
Antwoord webmaster:
ik dacht even, he? ik snap het niet! maar dat staat in de beschrijving van het gebouw.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1950



1957


1958




1959