Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Best - afbeelding 25 station Best

stationsgebouw I (1915)
type: SS 5e klasse
Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij sommige stations een bakstene sierrand aangebracht. De gootlijsten en windveren hebben een geschulpte rand. Als dakbedekking wordt in de regel zink gebruikt, maar ook pannen komen voor. De verdieping heeft onder andere twee gekoppelde rondboogvensters. De vensters en deuren hebben een kleine, maar vermeldenswaardige versiering: de plaatsen waar een horizontale en een verticale glasroede elkaar kruisen zijn versierd met een soort rozet. Tegen de zijden en in de hoeken zijn halve, resp. kwartronde rozetten aangebracht.

Perronzijde. Duidelijk zijn de versierde dakranden te zien. Ook het naambord is goed leesbaar.

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 8,2 gegeven.

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

k.van hoof Best30 dec 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom moest dit station gesloopt worden ? Ook in 1977 was het mogelijk dit in zijn geheel te verplaatsen.... Kijk eens naar Houten ... Daar is het maar liefst 150 meter verplaatst .. Voor Best is dat nu te laat . Dat het spoor ondergronds is gebracht is een zegen voor Best maar de "mol" die dit symboliseert is een verschrikking , voor maar liefst 109.000.-- ..K.v.Hoof..........
Antwoord webmaster:
in de jaren 70 was er niet zoveel oog voor dit soort mooie oude gebouwen, maar werd heel veel trucksichtloos gesloopt. bovendien stonden er in die tijd nog veel meer van dit soort gebouwen dan er tegenwoordig ook al zijn. verplaatsing zou nu ook niet plaatsvinden denk ik, omdat het itt houten geen uniek gebouw is.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1915