Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Amsterdam Weesperpoort - afbeelding 9 station Amsterdam Weesperpoort

stationsgebouw (1939)
middendeel met aan weerszijden een hoog eindgebouw. Ertegenover aan de overzijde van de sporen staat een identiek gebouw. Vertrekkende een aankomende reizigers worden gescheiden.

In 1843 werd dit station door de NRS gebouwd als begin station voor de lijn Amsterdam-Arnhem. Tot de bouw van het Centraal Station was dit het belangrijkste station in Amsterdam. Aanvankelijk bestond het station uit twee vrij simpele gebouwtjes (een ingangs- en een uitgangsgebouw) aan weerszijden van het spoor. Rond 1850 werd het emplacement vergroot en verdwijnt het uitgangsgebouw. Tegelijk krijgt het station een ijzeren overkapping naar Brits ontwerp; de eerste in Nederland.

Afbraak van de stationskap. Die wordt onder grote belangstelling door een stoomlokomotief omvergetrokken.

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
7 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 5,9 gegeven.
Bron: Nederlandse Spoorwegstations
Marco Zevenbergen
Op deze site kun je veel informatie over bestaande en vervallen stations in Nederland vinden. Over hun bouwjaar en architect, maar ook over (recente) verbouwingen of sloop. Vooral stations die tussen pakweg 1880 en 1965 zijn gebouwd hebben mijn interesse, en komen dan ook volop aan bod. Maar ook de oudste, nog bestaande, stations en de Waterstaat-exemplaren evenals enkele nieuwere stations krijgen een plekje op deze site. Omdat ik regelmatig -met camera- op pad ben, zal deze site regelmatig aangevuld en/of gewijzigd worden.
Meer afbeeldingen van Nederlandse Spoorwegstations

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Han Lefering26 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zie ik het nu goed dat de kap wordt omgetrokken door de locomotief?
Antwoord webmaster:
inderdaad, dat is de bedoeling van dit plaatje, interessante sloopmanier, niet?

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1930





1934

1935

1937

1938




1939