Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Amsterdam Weesperpoort - afbeelding 17 station Amsterdam Weesperpoort

stationsgebouw (1938)
middendeel met aan weerszijden een hoog eindgebouw. Ertegenover aan de overzijde van de sporen staat een identiek gebouw. Vertrekkende een aankomende reizigers worden gescheiden.

In 1843 werd dit station door de NRS gebouwd als begin station voor de lijn Amsterdam-Arnhem. Tot de bouw van het Centraal Station was dit het belangrijkste station in Amsterdam. Aanvankelijk bestond het station uit twee vrij simpele gebouwtjes (een ingangs- en een uitgangsgebouw) aan weerszijden van het spoor. Rond 1850 werd het emplacement vergroot en verdwijnt het uitgangsgebouw. Tegelijk krijgt het station een ijzeren overkapping naar Brits ontwerp; de eerste in Nederland.


Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 3,5 gegeven.
Bron: Het Utrechts Archief
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Fotonummer 162567
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Martijn Koster17 mei 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aansluitend op de vorige opmerking: het feit dat de sporen geelektrificeerd zijn betekent dat de datering van de afbeelding aangepast moet worden naar 1938 of 1939. In 1938 werd o.a. de lijn Amsterdam - Utrecht geelektrificeerd.
Antwoord webmaster:
ok ik pas het aan, dank je wel.
Rienk Mebius27 mrt 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op deze foto kan men zien, dat de sporen in het station nog korte tijd ge-elektrificeerd zijn geweest.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1930





1934

1935

1937

1938




1939