Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Amsterdam Weesperpoort - afbeelding 14 station Amsterdam Weesperpoort

stationsgebouw (1939)
middendeel met aan weerszijden een hoog eindgebouw. Ertegenover aan de overzijde van de sporen staat een identiek gebouw. Vertrekkende een aankomende reizigers worden gescheiden.

In 1843 werd dit station door de NRS gebouwd als begin station voor de lijn Amsterdam-Arnhem. Tot de bouw van het Centraal Station was dit het belangrijkste station in Amsterdam. Aanvankelijk bestond het station uit twee vrij simpele gebouwtjes (een ingangs- en een uitgangsgebouw) aan weerszijden van het spoor. Rond 1850 werd het emplacement vergroot en verdwijnt het uitgangsgebouw. Tegelijk krijgt het station een ijzeren overkapping naar Brits ontwerp; de eerste in Nederland.

perron

Afbeelding toegevoegd op 6 okt 2008

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
10 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 8,2 gegeven.
Bron: Het Utrechts Archief
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Fotonummer 162571
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

peter van bekkum14 dec 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op de foto zijn de sporen voorzien van bovenleiding. Volgens wikipedia rijdt NS pas vanaf '48 op elektriciteit. Rechts op de foto staat een Mat '46, zo genoemd omdat ze zijn besteld in 1946. Weesperspoorstation ging plat in 1939. Wat klopt er niet?
Antwoord webmaster:
twee dingen kloppen niet: de ns reed al voor de oorlog met elektrisch materieel (eerste trein in 1908). het zal wel mat 36 zijn. dat lijkt er nogal op.

sterker nog op wikipedia staat inderdaad ook dat mat 36 reed op adam weesperspoor.

Jos Gosen14 dec 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Niet scherp, maar wel vermoedelijk een van de laastse opnamen van WP als tenminste het jaar 1939 bij het fotobijschrift juist is. Kwam het Amstelstation al niet in 1938 gereed?
Antwoord webmaster:
Het Utrechts Archief heeft zelfs de preciese datum, dus 1939 is zeker juits/

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1930





1934

1935

1937

1938




1939