Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Amsterdam Haarlemmermeer - afbeelding 27 station Amsterdam Haarlemmermeer

stationsgebouw (1938)
Het station is een kopstation. De voorgevel is syummetrisch. De stijl doet in veel opzichten denken aan Leiden Heerensingel. De architect van station Leiden Heerensingel (K.P.C. de Bazel) heeft dan ook voor het ontwerp van dit station meegewerkt.

De rechter zijgevel is op bepaalde delen zelfs identiek met de linker zijgevel van het gebouw in Leiden, al dan niet in spiegelbeeld. De naar voren staande delen van de voorgevel, links en rechts van de ingang, zijn bijna identiek aan het rechterdeel van Leiden.

Boven de ingangspartij is een gebogen luifel aangebracht. Daarboven ontwaart men een halfrond venster. De achtergevel laat de indeling van de bouwlagen goed zien: het zeer hoge dak herbergt twee woonlagen; daarin bevindt zich de woning.

station is versierd in verband met 40 jarig regeringsjubileum koningin wilhelmina

Afbeelding toegevoegd op 25 jun 2008

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
3 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 7,7 gegeven.
Deze afbeelding in hogere resolutie downloaden (870 x 659).

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Noam Brown3 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sterker nog, het station was versierd omdat Koningin Wilhelmina op dat station zou aankomen met de koninklijke trein. Er is namelijk een heel mooie foto die boven het hele station en het emplacement uitkijkt. Op die foto kun je duidelijk een erehaag van militairen, genodigden, pers etc. zien. Er is ook een klein fimpje van diezelfde dag waar de koninklijke trein met Wilhelmina, op weg naar het Haarlemmermeerstation, het station Uithoorn binnen komt en verder rijdt.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1936

1938