|
station Alkmaar - stationsgebouw (1910)
station Alkmaar
stationsgebouw (1910)
type:
SS 3e klasse Heeft verwantschap met het type tweede klasse. Hoge middenrisaliet die vrijwel gelijk is aan het middendeel van een middenrisaliet van een tweede klasse station. Aan weerszijden hiervan een korte vleugel, overgaand in een iets terugstaande eindvleugel die als regel een blinde muur heeft, soms met deuren. De daken zijn met zink gedekt. De perrongevel is identiek met de voorgevel, doch heeft geen halfronde versiering. De beganegrondse deuren en vensters (ruimte voor de stationsdienst) hebben rondbogen, de verdiepingsvensters segmentbogen.Heeft een kleine deur in de rechtereindvleugel.
|

5 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 7,6 gegeven.
|
Bron:
Marion en Alex de Jong verzamelaars van oude ansichten van Alkmaar en omgeving
Meer afbeeldingen van Marion en Alex de Jong
|
|
Reacties
Han Lefering | 6 jan 2009 |
Bij de abri Koedijk takte de Berger lijn af van de lijn naar Schoorl en Warmenhuizen. Al deze lijnen waren enkelsporig. Het baanvak Koedijk-Alkmaar had een soort beveiliging met een staf of penning. Op het derde perron in Alkmaar stond een kastje waarin de staf werd opgehangen. In Koedijk stond ook een kastje. Je mocht allen het baanvak berijden als je in het bezit was van de penning. Er gold "Is er iets dan is er niets en is er niets dan is er iets". Dit zal gerust wel eens fout zijn gegaan. Machinist tram naar Bergen vergeet in Koedijk penning op te hangen. |
Han Lefering | 12 nov 2008 |
Spoor naar links van de Egmonder tram. Naar rechts Berger tram,spoor liep richting Kanaalkade.Daar lag de halte Alkmaar Abri, vervolgens werd er gedriehoekt en de treinsporen gekruist. Verder langs het Noord Hollands kanaal. |
Han Lefering | 9 nov 2008 |
Afbeelding is uit 1913 of eerder. Tramsporen zijn in 1913 opgebroken. |
Antwoord webmaster: |
ik heb er 1910 van gemaakt |
Han Lefering | 8 nov 2008 |
Sporen voor het station zijn van de in 1905 geopende tramlijn Egmond aan Zee-Alkmaar-Bergen aan Zee. De sporen zijn in 1913 opgebroken. |
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
1910




1918

|
|
|