Sloop voormalig stationsgebouw Zwaagwesteinde begonnen ( - 13 mei 2003)
Sloop voormalig stationsgebouw Zwaagwesteinde begonnen
13 mei 2003
Vandaag is de sloop van het stationsgebouwtje van Zwaagwesteinde begonnen. Het gebouw uit 1958, het oudste nog bestaande aan de lijn Groningen- Leeuwarden, heeft al een aantal jaren leeggestaan. Nadat de plaatselijke vereniging Dorpsbelangen jarenlang heeft geprobeerd het station een herbestemming te geven, maar telkens stuitte op tegenwerking van de Nederlandse Spoorwegen, drong deze vereniging eind vorig jaar met goed gevolg aan op sloop.
De jongeren in het dorp gebruikten het gebouwtje als hangplek en richtten vernielingen aan aan het gebouw en omgeving. Dit ging ten koste van de sociale veiligheid, zo verklaarde Jan Bergsma, voorzitter van eerder genoemde vereniging hun actie die afwijkt van de situatie in andere dorpen waar dit soort verenigingen meestal pleit voorbehoud van waardevolle gebouwen.
| Gekoppelde stations
De Westereen
|