Koepelgebouwtje aan noordzijde station Arnhem blijft in ieder geval behouden : Sonsbeekentree in afwachting van nieuwe locatie opgeslagen ( - 11 mrt 2008)
Koepelgebouwtje aan noordzijde station Arnhem blijft in ieder geval behouden : Sonsbeekentree in afwachting van nieuwe locatie opgeslagen
11 mrt 2008
ProRail staat garant voor demontage en opslag van het
koepelgebouwtje bij het Arnhemse station. Naar een nieuwe locatie en
bestemming wordt nog gezocht.
Het koepelvormige entreegebouw aan de Sonsbeekzijde van het
Arnhemse station is daar niet te handhaven. Toch blijft het voor het
nageslacht behouden. ProRail zal het gebouw demonteren en opslaan in
afwachting van een nieuwe bestemming.
Dat schrijft Ben van Berkel van UNStudio in zijn rol als supervisor
van het project Arnhem Centraal. Hij was gevraagd te onderzoeken of
het gebouw ingepast kan worden in de plannen voor het station.
Het antwoord op die vraag is nee. Om de koepel als stationsgebouw te
blijven gebruiken, is het niet groot gen0eg. Het kan de verwachte
reizigersstromen niet verwerken, stelt Van Berkel. En voor een
andere bestemming aan de Amsterdamseweg is daar eenvoudig te weinig
ruimte, schrijft hij.
De Arnhemse gemeenteraad wil dat de koepel behouden blijft. Los
daarvan
Vanwege copyright wordt niet de volledige tekst van dit artikel getoond.
|