Pleidooi voor restauratie station : Middelburg vindt uitstraling monument een provinciehoofdstad onwaardig ( - 7 jul 2005)
Pleidooi voor restauratie station : Middelburg vindt uitstraling monument een provinciehoofdstad onwaardig
7 jul 2005
Het station in Middelburg moet snel worden opgeknapt. Het gemeentebestuur van Middelburg dringt in een brief aan de Nederlandse Spoorwegen aan op een restauratie van het monumentale gebouw .
Het station heeft een ’uitstraling die een monument in een provinciehoofdstad onwaardig is’, stelt de gemeente in de brief. „Een restauratie is hard nodig“, licht wethouder H. Kool-Blokland toe. „Het gebouw moet aan één kant zelfs gestut worden. Zeker gezien alle verbeteringen in het gebied rondom het station, vinden we het hoog tijd dat het station zelf ook wordt aangepakt.“
Vijf jaar geleden kwam de NS met een plan voor een restauratie van het pand dat op de rijksmonumentenlijst staat. Raam- en deuropeningen die in de loop der tijd zijn dichtgemetseld, zouden weer opnieuw worden aangebracht. Het systeemplafond zou eruit gehaald worden en de fietsenstalling in de zijvleugel van het gebouw zou worden gerestaureerd.
„Om redenen die alleen bij de NS bekend zijn, is die restaurati
Vanwege copyright wordt niet de volledige tekst van dit artikel getoond.
|