HSL is klap voor status Roosendaal ( - 30 mrt 2005)
HSL is klap voor status Roosendaal
30 mrt 2005
Zuidwest-Nederland is in 2007 geheel verstoken van intercity’s. Zowel de snelle verbinding tussen Vlissingen en Rotterdam als die van Amsterdam naar Brussel-Zuid wordt opgeheven. Daardoor verliest station Roosendaal zijn ’internationale status’.
Dit staat in een geheim rapport van de Nederlandse Spoorwegen en ProRail waarop het vakblad OV magazine de hand heeft weten te leggen.
De intercity’s worden gedegradeerd tot sneltreinen. Die stoppen op meer stations en zijn daardoor langzamer. De klap komt hard aan in Roosendaal. De spoorstad is nu nog verkeersknooppunt voor Zuidwest-Nederland, maar verliest die status nu de beide intercity’s (die via Roosendaal rijden) verdwijnen.
Internationaal
Ook het internationale treinverkeer behoort dan tot het verleden. Als de HSL in 2007 operationeel is, verdwijnt namelijk ook de stoptrein van en naar Antwerpen. De Belgische spoorwegen laten weten dan de stoptrein tot en met Essen, het laatste station voor de gren
Vanwege copyright wordt niet de volledige tekst van dit artikel getoond.
| Gekoppelde stations
Roosendaal
|