Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
stationschefs
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
overig
© disclaimer
Culemborg moet tweede stadshart krijgen bij nieuw station ( - 24 nov 2004)

Culemborg moet tweede stadshart krijgen bij nieuw station

24 nov 2004

De gemeente Culemborg wil de perrons van het NS-station graag enkele honderden meters naar het noorden verplaatsen, met het uiteinde net iets over het viaduct bij de Stationssingel. De hele stationsomgeving kan daarna uitgroeien tot ’een tweede stadshart’, zegt demissionair wethouder Burger.

De ideeën zijn onderdeel van het concept-stedenbouwkundige plan dat het dagelijks bestuur van Culemborg de komende weken aan de commissie ruimte en de bevolking presenteert. Het plan is gemaakt door het bureau Khandekar Stadsontwerp, onder meer bekend van de succesvolle transformatie van het stationsgebied in Den Bosch. Shyam Khandekar sprak eerder in deze krant van het stationsgebied als ’dé nieuwe stadsentree van Culemborg’. De uitvoering van het plan kan overigens gemakkelijk vijftien jaar gaan duren en er kan in de loop van de tijd ook nog aan gesleuteld worden.

Waar nu aan de Stationssingel nog de pandjes van het vroegere stedelijke gasbedrijf staan, komt in het plan een nieuw

Vanwege copyright wordt niet de volledige tekst van dit artikel getoond.

Gekoppelde stations

Culemborg