Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
stationschefs
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
overig
© disclaimer
Nieuws behorende bij station Arnhem Centraal

Nieuws behorende bij station Arnhem Centraal

5 apr 2011 Sluiting tijdelijk station Arnhem : Aftellen voor een majeure ergernis de Gelderlander
Over een kleine 3 maanden zijn treinreizigers in Arnhem verlost verlost van een lange omweg en vele trappenlopen. Het tijdelijke station is dan buiten gebruik. Wethouder Gerrie Elferink installeerde een beeldscherm met daarop een teller hoelang het n

1 feb 2011 Perrontunnel Arnhem op 2 juli open Omroep Gelderland
Prorail maakt bekend dat de nieuwe spoortunnel op station Arnhem zaterdag 2 juli wordt geopend. Daardoor is de lange omleiding door het tijdelijke stationsgebouw verleden tijd en kunnen reizigers sneller van bus naar trein lopen.

Was de tunnel

19 jan 2011 Vier aannemers willen station Arnhem afbouwen de Gelderlander
Er zijn vier aannemerscombinaties geinteresseerd in de bouw van het nieuwe station in Arnhem. Zij bekijken momenteel het ontwerp v an Ben van Berkel. Prorail gaat uiteindelijk met een partij verder, de uitgaven zijn al bekend (in tegenstelling tot ve

11 jun 2010 Expositie over 125- jarig spoor Zevenaar- Winterswijk De Gelderlander
Met tentoonstellingen op vier verschillende plaatsen in de Achterhoek wordt in juli, augustus en september het 125-jarig bestaan van de spoorlijn Zevenaar-Winterswijk gevierd.

De Geldersch-Overijsselsche Lokaal Spoorweg (GOLS) opende in 1885 de

3 apr 2010 Syntus wil snellere verbinding Winterswijk-Arnhem de Gelderlander
Syntus wil met ingang van de nieuwe dienstregeling in december een snellere verbinding tussen Winterswijk en Arnhem bieden.

De stoptrein Winterswijk-Arnhem zou het station Duiven en de toekomstige stations Westervoort (2011), Zevenaar Oost en A

9 nov 2009 SP: geen extra geld voor station Arnhem De Gelderlander
De fractie van de SP in Provinciale Staten van Gelderland wil dat de provincie extra geld steekt in de spoorlijn Zevenaar- Doetinchem. Dat kan door af te zien van steun aan Arnhems nieuwe stationshal, aldus de SP.

Een meerderheid in Provi

24 okt 2009 Parkeergarage Arnhem te zwak voor OV-hal de Gelderlander
Parkeergarage Arnhem Centraal is niet sterk genoeg om als fundament te dienen voor de nieuwe stationshal.

Daarom moet midden in de uitrit van de garage aan de Willemspleinzijde een extra muur komen, bij wijze van stut. Deze gaat op de etage erb

20 okt 2009 Station Arnhem verdient echte Hogesnelheidslijn de Gelderlander
Arnhems nieuwe station wordt afgebouwd. Minister Cramer van VROM had de woorden dinsdagmiddag nauwelijks uitgesproken, of voorzitter Jaap Modder van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, keek alweer naar de toekomst.

Dit station verdient een Hogesnelh

19 okt 2009 37 miljoen extra voor station Arnhem de Gelderlander
Om het nieuwe station in Arnhem af te bouwen komen minister Jacqueline Cramer van VROM en andere partijen volgens betrouwbare bronnen over de brug met in totaal 37 miljoen euro extra. Cramer zou aanvullend 21 miljoen euro bijdragen, de provincie Geld

19 okt 2009 Station Arnhem alsnog afgebouwd Volkskrant
Het station van Arnhem kan eindelijk worden afgebouwd. Voor de stationshal – de ‘flow’ van architect Ben van Berkel – komt minister Jacqueline Cramer van Ruimtelijke Ordening over de brug met 21 miljoen euro. De provincie Gelderland, de gemeente Arnh

16 jul 2009 Arnhem verwacht snel geld voor station
Volgens een woordvoerder van wethouder Hoeffnagel komt er nog deze zomer duidelijkheid over de ontbrekende miljoenen voor het nieuwe Arnhemse stationsgebouw. De wethouder had dinsdag in Den Haag een overleg over extra geld voor de OV terminal.



5 mrt 2009 Provincie: meebetalen aan station Arnhem de Gelderlander
De provincie Gelderland is bereid mee te betalen aan het bouwen van de OV Terminal voor Arnhem Centraal. Dat is woensdag gebleken bij bestuurlijk overleg tussen provincie en hoofdstad.

Daarbij is op verzoek van GS in den brede gekeken naar de

20 jan 2009 Koepeltje bij Station Arnhem verdwijnt nog dit jaar De Gelderlander
Het koepelgebouwtje aan de Sonsbeekzijde van Station Arnhem moet de tweede helft van dit jaar verdwijnen. Een nieuwe bestemming voor het gebouw is er nog niet. Een onderzoeksbureau studeert daar op.

Het gebouw van architect H.G.J. Schelling

15 jan 2009 Betonnen rijkdom langs Twents spoor : Stations Almelo De Riet, Enschede en Hengelo op monumentenlijst NS TCTubantia
Het hoeven niet per se pareltjes van moderne architectuur te zijn. Mooi of lelijk is niet het enige criterium. Het volstaat dat de stations voor ons een bepaalde architectonische of historische waarde vertegenwoordigen, zegt Jaap Reijnders, directeur

23 dec 2008 Van Bodegraven: station Arnhem is te complex De Gelderlander
De bouw van het nieuwe station in Arnhem is een te ingewikkeld proces. Er zijn te veel partijen bij betrokken. Dat zegt Sander van Bodegraven, tot augustus als wethouder verantwoordelijk voor het project woensdag in De Gelderlander.

Van Bode

22 dec 2008 Crisis is goed voor station Arnhem De Gelderlander
De kredietcrisis en de gevolgen daarvan voor de bouwsector bieden kansen voor de nieuwbouw van het Arnhemse station. Het kan de aanbesteding van het gebouw een stuk gemakkelijker en goedkoper maken. Die conclusie trekt het Economisch Instituut voor d

19 dec 2008 Reiziger lijkt grote winnaar nieuwe aanpak stationshal Arnhem De Gelderlander
Het pessimisme over de bouwput bij het station vierde hoogtij in Arnhem, zeker toen in mei ook nog eens duidelijk werd dat de ellenlang durende aanbesteding van de stationshal was spaak gelopen. Dat gebouw van Ben van Berkel komt er nooit, was de

18 dec 2008 Tijdelijk station Arnhem in 2011 plat De Gelderlander
Het gehate tijdelijke treinstation in Arnhem gaat uiterlijk begin 2011 plat. Dan moet de perrontunnel waaraan al maanden volop wordt gewerkt de rol van tijdelijk stationsgebouw gaan overnemen. Ook de fietsenkelder met plek voor vierduizend rijwielen

16 dec 2008 Gat station Arnhem nog niet gedicht De Gelderlander
Er is nog altijd niet voldoende geld om het project Arnhem Centraal af te ronden. Wanneer het nieuwe station kan worden gebouwd is daardoor nog ongewis.

Woensdag wordt al wel een begin gemaakt met de eerste fase van het project. Dan start de aa

14 dec 2008 Nieuwe dienstregeling NS gaat in De Stentor
De nieuwe dienstregeling van de NS is zondag ingegaan. Het nieuwe spoorboekje telt 3 procent meer treinen dan de vorige. Op belangrijke trajecten gaan de treinen volgens het metrosysteem rijden, wat betekent dat er elke paar minuten een nieuwe trein

31 okt 2008 Groningen beste station van Nederland : DAG-lezers geven Groningen een 8,1 als rapportcijfer. Dag.nl
Bezoekers van DAG.nl hebben station Groningen verkozen tot Beste Station van Nederland. Schiphol eindigde nipt als tweede. Reizigers blijken vooral onder de indruk van de sfeer in het Groningse station, dat dateert uit 1896.

DAG selecteerde in

28 okt 2008 Geld voor Dieren naar Arnhems station De Gelderlander
De ministeries van VROM en Verkeer willen een aanzienlijk deel van de 53 miljoen euro die bestemd was voor een verkeersplan in het centrum van Dieren, gebruiken voor het nieuwe station in Arnhem.

De Gelderse gedeputeerde Marijke van Haaren is o

26 sep 2008 Station Arnhem: regio wil wel betalen De Gelderlander
De Stadsregio Arnhem Nijmegen is bereid nog eens in de beurs te tasten om de bouw van Arnhems nieuwe stationsgebouw mogelijk te maken.

Wethouder Willem Hoeffnagel heeft inmiddels gevraagd om extra geld.

Bij de provincie Gelderland is zon

24 sep 2008 Nog geen doel voor koepeltje bij station Arnhem De Gelderlander
Voor het einde van het jaar moet duidelijk zijn wat de nieuwe bestemming wordt van het koepeltje aan de Sonsbeekzijde van het Arnhemse station. Dan moet er een advies liggen van een extern architectenbureau dat momenteel in opdracht van de gemeente A

18 sep 2008 Tijdelijk station Arnhem in 2011 plat De Gelderlander
Het gehate tijdelijke treinstation in Arnhem gaat uiterlijk begin 2011 plat. Dan moet de perrontunnel waaraan al maanden volop wordt gewerkt de rol van tijdelijk stationsgebouw gaan overnemen. Ook de fietsenkelder met plek voor vierduizend rijwielen

18 sep 2008 Bouw station Arnhem duurt jaren langer De Telegraaf
De bouw van het nieuwe futuristische NS-station in het centrum van Arnhem dreigt uit te lopen op een jarenlange soap.

Aannemers uit binnen- en buitenland durven zich vanwege de exorbitant hoge kosten niet meer garant te stellen voor een nieuw

19 aug 2008 NS neemt stoptrein Nijmegen - Zutphen weer op in haar dienst Nieuws uit Arnhem
De stoptrein tussen Nijmegen en Zutphen visa versa keert terug in de dienstregeling 2009 van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Deze trein stopt ook op station Arnhem Presikhaaf. Daarna is het nog maar 10 minuten lopen naar de HAN locatie in Arnhem. <

3 jun 2008 Arnhem: zorgen over uitbreiding CS Nieuws uit Arnhem
Het stadsbestuur van Arnhem maakt zich zorgen om de uitbreiding van het spoor om de bereikbaarheid van het Centraal Station te verbeteren.

De gemeente is bezorgd over de veiligheid en vreest geluidsoverlast, trillingen en verslechtering van de

29 mei 2008 Station Arnhem zeker niet voor 2011 klaar De Gelderlander
Arnhem zal zeker negen maanden langer moeten wachten op een nieuw NS-station. Maar dan moeten vanaf nu wel alle seinen op groen staan, zegt Rene Buvelot, manager stations & transfer van ProRail.

Of die termijn ook realistisch is, moet eind augu

28 mei 2008 Geen bouwer station Arnhem De Gelderlander
De laatste kandidaat om het nieuwe Arnhemse treinstation te bouwen, een Duits consortium, is op een zijspoor geraakt. Maandag leek het er nog op dat er alleen uitstel zou zijn wegens de moeizame onderhandelingen. Er is echter definitief geen overeens

26 mei 2008 Opnieuw uitstel nieuw NS-station Arnhem De Gelderlander
De bouw van Arnhems nieuwe NS-station loopt opnieuw vertraging op. De start van het project is minimaal een halfjaar opgeschoven. Oorzaak zijn de moeizame onderhandelingen met de kandidaataannemer, aldus ProRail, beheerder van het spoornetwerk. Eerd

14 mei 2008 Beurt voor tijdelijk station Arnhem De Gelderlander
Het tijdelijke treinstation op Arnhem Centraal krijgt binnenkort een opknapbeurt. Doel is de veel bekritiseerde voorziening een aangenamer begin- en eindpunt te maken voor de treinreiziger, zegt een woordvoerster van ProRail.

Een van de maat

22 mrt 2008 Aannemer wil te veel geld voor station De Gelderlander
Het werk aan het kantoor boven de busterminal vordert gestaag. Over de bouw van het Arnhemse station zelf is nog geen duidelijkheid. foto Jan Wamelink

Het eerste bod van de aannemer die Arnhems nieuwe station moet gaan bouwen is te hoog. Zo hoo

11 mrt 2008 Koepelgebouwtje aan noordzijde station Arnhem blijft in ieder geval behouden : Sonsbeekentree in afwachting van nieuwe locatie opgeslagen De Gelderlander
ProRail staat garant voor demontage en opslag van het koepelgebouwtje bij het Arnhemse station. Naar een nieuwe locatie en bestemming wordt nog gezocht.

Het koepelvormige entreegebouw aan de Sonsbeekzijde van het Arnhemse station is daar

1 mrt 2008 Het begin van het nieuwe station in Arnhem is bijna af De Gelderlander
Het eerste deel van Arnhems nieuwe station staat, hoewel er nog steeds geen aannemer is. Er wordt volgens ProRail en de gemeente Arnhem nog onderhandeld over Ben van Berkels OV Terminal, zoals hij officieel heet.

Dat eerste deel is fase 1 van

18 jan 2008 Ook buurt in actie voor koepeltje station Arnhem De Gelderlander
Een groep buurtbewoners uit de Burgemeesterswijk in Arnhem is in actie gekomen om het koepelgebouwtje aan bij de Sonsbeekzijde van het station te behouden.

De omwonenden vragen via de Wet openbaarheid bestuur (WOB) bij de gemeente Arnhem om de

12 jan 2008 Extra lift bij tijdelijk station Arnhem De Gelderlander
ProRail gaat een tweede lift bouwen naar de traverse over het spoor op het tijdelijke station in Arnhem.

De bestaande lift is niet toereikend om de groeiende stroom reizigers te verwerken.

De extra lift wordt gebouwd naast de bestaand

18 dec 2007 Actie voor stationsgebouwtje Arnhem Sonsbeekzijde De Gelderlander
Het koepeltje van architect H.J.G Schelling dat al meer dan een halve eeuw de stationsingang aan de Sonsbeekzijde vormt, moet voor het nageslacht behouden blijven.

Daarvoor pleit de Arnhemse Vereniging Stadsschoon in een brief aan het Arnhemse

30 nov 2007 Dit jaar nog geen aannemer station Arnhem De Gelderlander
Er komt dit jaar geen duidelijkheid over wie het nieuwe station in Arnhem gaat bouwen. ProRail verwacht daarover niet eerder dan begin volgend jaar mededelingen te kunnen doen.

Van de zomer sprak wethouder Sander van Bodegraven van Ruimtelijk

17 nov 2007 Minister werkt aan verbetering spoorlijn De Gelderlander
Minister Camiel Eurlings van verkeer gaat onderzoeken of er snel een verbetering kan komen van de spoorlijn Arnhem-Winterswijk.

Hij heeft dat toegezegd aan bestuursvoorzitter Jaap Modder van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen.

Modder heeft de

13 nov 2007 Syntus scoort goed op Betuwelijn De Gelderlander
Het aantal reizigers dat gebruik maakt van de Betuwelijn is sinds de komst van vervoerder Syntus fors gestegen.

In vergelijking met 2004 – het laatste volle jaar dat de NS de verbinding Tiel- Arnhem vv verzorgde – werd een groei van maar liefst

1 sep 2007 Raad komt met geld voor station Arnhem De Gelderlander
De Arnhemse gemeenteraad is bereid opnieuw extra geld uit te trekken voor het nieuwe station. Maar het moet wel de laatste keer zijn.

We zitten in de houdgreep, zegt Addy Plieger, leider van de ChristenUnie in de Arnhemse gemeenteraad. We kunne

23 aug 2007 Sloper aan de gang in oude station Arnhem De Gelderlander
De laatste dagen van het het oude station in Arnhem zijn nu echt geteld. De voorbereidingen voor de sloop zijn inmiddels begonnen en over een maand of twee moet het gebouwtje plat liggen.

Het staat leeg sinds 30 september. Sindsdien is het tijd

30 jun 2007 Hal van station Arnhem pas begin 2010 gereed De Gelderlander
De hal van het nieuwe Arnhemse station is naar verwachting pas klaar in 2010. Dat is een jaar later dan de bedoeling was.

De sloop van het oude station zou in juni beginnen, maar dat is dus niet gelukt. Een woordvoerder van ProRail vertelt

6 jun 2007 Reizen bijzaak in het nieuwe station De volkskrant
De NS willen de reiziger langer vasthouden op het station, in de hoop dat hij er meer koopt dan alleen een treinkaartje.

Niets is wat het lijkt op de treinstations. De hamburgerbakker bij Burger King werkt niet bij de fast foodketen, de cd-verk

26 mei 2007 Sloop station Arnhem begint in juni De Gelderlander
De afbraak van het oude Arnhemse station begint volgende maand. Het werk moet na de zomer klaar zijn, zodat de bouw van de tunnelbak in oktober kan beginnen.

Dat vertelt Saskia de Vries van ProRail, het bedrijf dat het nieuwe Arnhemse station

10 mei 2007 Trein naar Arnhem in de vuurlinie De Gelderlander
Alles was erop gericht, de treinverbinding naar Arnhem direct te houden, Regio Rivierenland, gemeentebestuur van Tiel en het regiobestuur KAN leken het eens. Maar nee hoor, het KAN-bestuur gooit de boel hevig in de war.

„Ze willen de mogelij

6 mrt 2007 Station Arnhem: Uniek gebouw valt altijd duurder uit De Gelderlander
Uitgaande van de prijsstijgingen gemeten door de diverse onderzoeksinstituten in de bouwsector zal het Arnhemse station zeker drie tot vier miljoen euro meer gaan kosten.

In de bouwwereld leeft de verwachting dat het daarbij niet blijft. Zek

2 mrt 2007 Treintraject naar Arnhem ondermaats De Gelderlander
Vervoersbedrijf Syntus vindt dat de dienstverlening op het treintraject Doetinchem - Arnhem op dit moment onder de maat is.

De lijst van klachten is lang: vertragingen, treinuitval, lange wachttijden en volle treinen. Het zijn de voornaamste k

20 feb 2007 Raad houdt vast aan stationsplan Arnhem De Gelderlander
Afzien van het stationsontwerp van architect Ben van Berkel is geen optie. Dat zeggen alle partijen in de Arnhemse gemeenteraad. Rijzen de kosten de pan uit, dan moeten aanpassingen van het plan volstaan.

Wethouder Sander van Bodegraven verraste

19 feb 2007 Nieuw station Arnhem misschien soberder De Volkskrant
Arnhem moet het misschien stellen zonder de flow van architect Ben van Berkel. Diens nieuwe station van Arnhem is wel te bouwen, maar bijna niet te betalen. Het ingewikkelde ontwerp, waarbij parkeren, bustransport, commercie en treinreizen in 2010 ‘i

14 feb 2007 NS presenteert Spoorboekje 2008 Blik op Nieuws
De NS heeft haar plannen voor de dienstregeling 2008 in grote lijnen gereed en maakte ze woensdagmiddag bekend. Met deze dienstregeling, die op 9 december 2007 ingaat, heeft de vervoerder de volgende stap gezet op weg naar verbeteringen in 2009. Per

29 jan 2007 Roltrap station Arnhem met handig manoeuvreren op plek De Gelderlander
Na honderden klachten over de lange, hoge trappen besloten ProRail, de NS en de gemeente Arnhem een roltrap te plaatsen bij het tijdelijk station. Zaterdag werd het gevaarte op zijn plaats gebracht. Hij past precies.

„Er komt écht een roltrap.“

28 nov 2006 Extra deuren in station Arnhem de Gelderlander
Het tijdelijke station van Arnhem krijgt half januari twee extra toegangsdeuren. Schadeclaims van winkeliers zullen niet veel om het lijf hebben, zegt NS.

De twee nieuwe ingangen komen waar nu nooddeuren zitten (op het kaartje hiernaast de noo

7 okt 2006 Orkaan van woede over station Arnhem De Gelderlander
Reizigers met het openbaar vervoer zijn woest over het nieuwe tijdelijk treinstation in Arnhem. De roep om een tweede uitgang, dicht bij het busstation, klinkt luid.

Gebruikers van het station hebben in groten getale gereageerd op de oproep van D

30 sep 2006 De laatste uren van het Arnhemse station De Gelderlander
De laatste uren voor het Arnhemse station zijn ingegaan. Vannacht om kwart voor drie vertrekt de allerlaatste trein. Gisteren werd al hard gewerkt aan de verhuizing en verkocht Willy van Blanken er haar laatste bloemen.

Met man en macht wordt v

30 jun 2006 Utrecht krijgt station van staal en glas Reformatorisch dagblad
Amsterdam heeft zijn airport, Rotterdam zijn seaport, Utrecht CS z’n railport. Het grootste station van Nederland gaat voor een slordige 300 miljoen euro op de schop.

Gehaast wringen reizigers zich door de mensenmassa van Hoog Catharijne naar

22 mei 2006 Dit jaar besluit over trein Tiel- Arnhem De Gelderlander
Nog dit jaar moet duidelijk worden of er een doorgaande treindienst Tiel- Arnhem blijft, of dat er een knip en daarmee overstap in Elst komt.

De huidige vervoerder mag nog tot eind 2008 op de oude Betuwelijn blijven rijden. Maar ruimschoots voor

28 mrt 2006 Opinie: Spoorbrug bij Kesteren nodig De Gelderlander
Het treinverkeer tussen Utrecht en Nijmegen kan beter en efficiënter als de spoorbrug over de Rijn bij Kesteren wordt herbouwd en een omweg via Arnhem niet meer nodig is. Frits van Seben pleit voor een onderzoek naar dit plan. In 1988 publiceerden de

1 feb 2006 Voor Stationsrestauratie Zutphen komt niets in de plaats De Stentor
De Stationsrestauratie van Zutphen staat al een paar weken leeg. Binnenkort komen de slopers en halen de complete zijvleugel naar beneden. Maar in de ruimte die daardoor ontstaat, komt niets terug. Dat verrassende nieuws kwam gisteren naar buiten tij

19 jan 2006 Reizigers willen drie Zeeuwse stations niet missen : Onbegrip over plannen NS Provinciale Zeeuwse Courant
Wie de fietsen telt zou niet zeggen dat er maar weinig mensen gebruik maken van de treinstations Arnemuiden, Kapelle- Biezelinge en Krabbendijke. Bij de perrons staan er vele tientallen in de rekken. Reizigers willen dat de treinen er blijven stoppen

20 dec 2005 Arnhem Centraal - 30 juni is laatste dag voor oude station De Gelderlander
Als alles volgens planning verloopt, is 30 juni 2006 de laatste dag dat het huidige stationsgebouw van Arnhem Centraal wordt gebruikt door reizigers.

Op 1 juli van het volgend jaar moet het tijdelijke station in gebruik worden genomen. D

16 dec 2005 Station Arnhem mooiste ondergrondse bouw De Gelderlander
Arnhem Centraal is verkozen tot de meest innovatieve ondergrondse bouw van Nederland. De beloning is de Schreudersprijs van 25.000 euro.

Wethouder Sander van Bodegraven (Ruimtelijke Ordening) kreeg de prijs gistermiddag uitgereikt door de voorz

15 dec 2005 Stoomtrein eeuw geleden al in Schuytgraaf De Gelderlander
Arnhem heeft er vanaf afgelopen zaterdag een treinstation bij: Arnhem Zuid, modern vormgegeven en met vier stoptreinen per uur. Toch is het niet het eerste station net ten zuiden van de Rijn.

Nederland telt met ingang van afgelopen zaterdag twe

9 dec 2005 Syntus rijdt station Arnhem Zuid voorbij De Gelderlander
Ruim een derde van de stoptreinen op het traject Arnhem - Elst stopt niet bij het nieuwe station Arnhem Zuid. Dat komt omdat vervoerder Syntus er niet mag stoppen. Dat is pas vanaf 2007 mogelijk.

Reden voor de afwijzing is dat het niet past in

3 dec 2005 Feest met stoomtrein in Arnhem Zuid De Gelderlander
Ter gelegenheid van de officiële opening van Station Arnhem Zuid aan de Metamorfosenallee tussen Elderveld en Schuytgraaf, rijdt zaterdag een speciale trein van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM).

De eerste trein vertrekt om 10.44 uur v

2 nov 2005 Spoor Arnhem verandert ingrijpend De Gelderlander
Naast Arnhem Centraal krijgt het spoor in Arnhem vanaf 2007 te maken met een nieuwe mega - operatie: de aanleg van het vierde perron en een tunnel bij de Tennet - toren.

ProRail, beheerder van het spoorwegnetwerk, moet nog geld krijgen van het

3 aug 2005 ProRail past stations aan voor stoptreinen De Gelderlander
Stoptreinen krijgen een eigen perron op station Ede- Wageningen. Hiervoor komt aan de Albertstunnel een noodbrug te hangen. Voor reizigers uit de Vallei verandert er weinig.

Stoptreinen krijgen de komende jaren minder ruimte op de drukbereden s

23 jul 2005 De eerste Almelose spoorwegverbinding De Twentsche Courant Tubantia
Goede verbindingswegen zijn van essentieel belang voor de ontwikkeling van de economie van een land. In de loop der eeuwen werden de wegen langzaam maar zeker verbeterd, waardoor de reistijden steeds korter werden. Maar men bleef wel afhankelijk van

16 apr 2005 Eerste Betuwelijn niet druk maar wel mooi De Gelderlander
De Betuwelijn is niet nieuw. In 1885 was er ook al een Betuwelijn: de spoorlijn tussen Elst en Dordrecht. De lijn werd een gouden toekomst voorspeld. Maar de werkelijkheid was niet zo glorieus.

De eerste Betuwelijn kwam gereed op 16 juli 1885

6 apr 2005 Gelderland heeft te veel ambities met opknappen Kippenlijn De Gelderlander
Het lukte de provincie Gelderland niet ook maar één vervoersbedrijf te interesseren voor de spoorlijn tussen Ede en Amersfoort. Zijn onrendabele spoorlijnen niet meer te redden of gaat het om een incident?

Ze zagen het bij de provincie Gelder

10 mrt 2005 Groen licht voor vierde perron Arnhem De Gelderlander
De voorbereidingen voor aanleg van een vierde perron op het Centraal Station in Arnhem kunnen beginnen. Het extra perron moet er voor zorgen dat de treinen beter op tijd gaan rijden.

Een op de drie treinen komt te laat in Arnhem aan. Uit on

22 sep 2004 Uitbreiding station Arnhem in 2010 klaar De Gelderlander
Arnhem heeft in 2010 een totaal vernieuwd stationsgebied. Met behalve een nieuwe transferhal ook een extra perron waar meer treinen terechtkunnen en met minder vertragingen door het opheffen van de spoorwegkruising westelijk van de stad.

Da

5 aug 2004 Station Arnhem zorgenkindje : traject Arnhem - Tiel in gevaar De Gelderlander
De vele treinvertragingen op het station Arnhem Centraal brengen de toekomst van het traject Arnhem - Tiel in gevaar. Het Arnhemse station behoort volgens onderzoek van reizigersorganisatie Rover zelfs tot de vijf slechtst presterende stations van Ne

28 jun 2004 Arnhem: een stationsgebied van grootsteedse allure De Volkskrant
Plan Arnhem Centraal begint vorm te krijgen: het verenigt oplossingen voor tal van problemen rondom het station in Gelderse hoofdstad

Natuurlijk zijn er tegenvallers; standaard bij grote infrastructurele projecten. Maar Arnhem Centraal groe

4 jun 2004 Verbijstering over stationscrisis Arnhem De Gelderlander
Arnhem is verbijsterd over het tekort van 20,7 miljoen euro op het nieuwe station. Gevreesd wordt dat de overheid niets van de crisis zal leren.

Voorzitter Rob ten Hoedt van het Ondernemers Kontakt Arnhem (OKA) en directeur van multinationa

3 jun 2004 Arnhem: 20 miljoen extra voor station De Gelderlander
De gemeente Arnhem moet 20,7 miljoen euro extra betalen aan Arnhem Centraal, de herinrichting van het stationsgebied. Er is plotseling een enorm financieel tekort ontstaan. Met deze derde tegenvaller in enkele jaren tijd zijn de kosten voor de stad m

22 apr 2004 Meer geld voor hsl- stations Breda en Arnhem BN/DeStem
De Tweede Kamer eist meer geld van minister Peijs voor de hsl-stations Breda en Arnhem. De inrichting van het shuttleperron in Breda mag niet tot 2012 worden uitgesteld, vindt een meerderheid.

Ook moet Peijs voor 1 juni klaarheid scheppen i

27 mei 2003 Geen obstakels voor HSL-stations Arnhem en Utrecht Volkskrant
Arnhem en Utrecht kunnen de metamorfose van hun stations voortzetten. Het rijk geeft de gemeente Arnhem bijna vijftig miljoen euro voor de bouw van een nieuwe stationshal en Utrecht mag een masterplan voor het vervoersknooppunt in de binnenstad verde

27 mei 2003 Overheid versnelt plannen stations NRC Handelsblad
Het Rijk wil de ontwikkeling van nieuwe stationsgebieden in zes steden versnellen. Dat hebben de demissionaire ministers Kamp (VROM) en De Boer (Verkeer en Waterstaat) op hun laatste werkdag bekendgemaakt.

De plannen voor nieuwe stations en o

22 apr 2003 Nieuwbouw stationshal steeds later De Gelderlander
ARNHEM - Het ziet er steeds meer naar uit dat de bouw van de transferhal bij het NS-station niet zo snel kan beginnen als de gemeente Arnhem hoopte. De Nederlandse Spoorwegen loopt achter met zijn werkzaamheden. Pas in de tweede helft van volgend jaa

22 apr 2002 Bouw van nieuwe hal bij station Arnhem loopt vertraging op De Gelderlander
ARNHEM - De bouw van een nieuwe passagiershal bij het centraal station in Arnhem loopt een vertraging van bijna een jaar op. De situatie met kabels, leidingen en vergunningen is zo gecompliceerd, dat de aannemers op zijn vroegst pas in de tweede helf

6 dec 2001 Sloop stationsgebouw Arnhem en panden NS-Vastgoed na zomer De Gelderlander
De sloop van het stationsgebouw en twee panden ernaast van NS-Vastgoed begint volgend jaar na de zomer. Tegen die tijd moet aan de Oude Stationsstraat een noodvoorziening klaar zijn voor de huurders van ruimte in het stationsgebouw en de NS-panden er

16 okt 2001 Welstand in mineur over halte Arnhem Zuid De Gelderlander
ARNHEM - De commissie welstand en monumenten is niet van plan om zomaar in te stemmen met het bouwplan van NS Railinfrabeheer voor een nieuwe halteplaats van de spoorwegen in Arnhem-Zuid.

De commissie is teleurgesteld in het bouwplan. Dit is