Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Gorinchem - foto's en omschrijving op stationsweb

station Gorinchem

Telegrafische verkorting: Gr
lijnkmjaar
Dordrecht- Elst70,441883
Geopend op 1 dec 1883

treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland

stationsgebouw I (1881-1971)Type Sneek Het stationsgebouw bestaat uit een centraal, twee bouwlagen hoog gedeelte met vierkante plattegrond en twee vleugels met rechthoekige plattegrond. Het centrale deel wordt door een gebroken schilddak gede...lees verder
stationsgebouw II (1971)efficiëntere en kleinere nieuwbouw. Gladde en sterkere materialen. Op funderingen van het oude gebouw. Langgerekte laagheid gecompenseerd door een houten vouwdak als in Emmen. architect: C. Douma

adres: 

Stationsweg 3
4205AA Gorinchem
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
21 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Gorinchem

63 afbeeldingen

32 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 jan 2021 zijn omrand.

1900 (5)
1910 (1)
1920 (1)
1930 (2)
1940 (1)
1950 (3)
1970 (13)
1980 (2)
1990 (3)
2000 (9)
2010 (19)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
maanicus11 okt 2022
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Heeft station Gorinchem bagagekluisjes?
Rien Brussaard15 mei 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
In de jaren 1945-1950 kwam ik uit Rotterdam met de spoorbus in Gorinchem aan vanwaar ik lopend naar de markt ging waar de bussen van de Twee Provincien en Van Ballegooijen stonden. Met de bus Van Ballegooijen reed ik naar Herwijnen naar mijn familie. Ik was toen ongeveer 12 jaar. Ik herinner me het station met de houten vloer die uitgesleten was. Als je uit de trein kwam moest je je kaartje inleveren bij een spoorwegmedewerker. Op het station was ook een draaischijf waar locomotieven gedraaid konden worden. De stoker en de machinist moesten dit draaien zelf doen met een soort tandrad. Ik vond dit een mooi gezicht om te zien. Het mechaniek draaide zo dat voor het draaien van de locomotief slechts twee mensen nodig waren. Het was een prachtig gebouw en ik vind het jammer dat het niet behouden is.
Henk-Jan13 apr 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Even gevraagd aan een arriva medewerker,dit is inderdaad voor de overweg.
Henk-Jan8 apr 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op het station staat bij het stationsgebouw op perron 1 nu een arriva-chipkaart automaat. Daarnaast bij de ingang voor personeel staat een (sleutel)kastje waar de arriva steward in sleutelt voordat de spurt wegrijd richting dordrecht. Waar dient dit voor?
Antwoord webmaster:
misschien voor een overweg, of om een sein om te zetten? ik heb er niet zoveel verstand van, alleen van stationsgebouwen.
Ilja van Haren25 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Gorinchem wordt op dit moment grondig verbouwd: http://www.merwede-lingelijn.nl/
ja jonguuu8 dec 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Rijden de bussen op 1e en 2e kerstdag (2011) gratis?
Antwoord webmaster:
Geen idee jonge, hoe moet i kdat weten. Mijn site gaat toch ovier stations, niet ver de busse nin gorkum.
Marius Bax10 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heeft iemand voor mij foto copieen van goederenloods en omgeving omstreeks 1965 van Gorinchem
Antwoord webmaster:
als ze hier niet staan, heb ik ze zelf niet, maar wellicht kan iemand van de bezoekers je helpen.
Huub van Meurs28 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
van Wikipedia: anderhalf jaar lang was Gorinchem het eindpunt van de Betuwelijn, totdat het resterende deel van de spoorlijn op 14-07-1885 werd geopend naar Dordrecht
Antwoord webmaster:
ja inderdaad dat staat ook op mijn site (daar heeft wiki het vast vandaan), maar niet op deze pagina.
Gertjan Stamer26 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Najaar 2000 gaan de witte delen van het stationsgebouw over naar lichtgroen,mooi of niet?Najaar 2001 nieuwbouw overkapte fietsenstallingen aan beide zijdes stationsgebouw alsmede entree aan de noordzijde(parkzijde).Voorjaar 2002 sloopt me dienstwoning aan de zuidoostzijde.De Treintaxihalte sluit per 1 April 2004.Wat er daarna is gebeurt zoals loketsluiting/koffieshop is nu Cafe T en Arrivaloket...het is me ontgaan.Wel gezien in 2009 uitbreiding overkapte fietsenstallingen aan parkzijde...die rioolpijp is nog steeds een perrontunnel,een betere entree voor de perrons is hier toch wel wenselijk!
Bram Donkers2 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds eind 2007 is het loket weer open in de vorm van de Arriva Store.
Theo Müller22 dec 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Loket gesloten per 10-12-2006. Arriva heeft de LingeMerwelijn van NSR overgenomen. NSR rijdt nog wel ledig materieël.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (20)
Vertrekstaat 1911 (23)
Vertrekstaat 1929 (21)
Vertrekstaat 1940 (18)
Vertrekstaat 1957 (42)
Vertrekstaat 1971 (59)
Personeel op dit station

Nieuws

Spoor Breda- Utrecht Centraal voorlopig van de baan, regio geeft niet op (16 dec 2008)
Leerdam krijgt als derde station MerwedeLingelijn camera’s (20 nov 2008)
Onderzoek spoor Utrecht via Gorinchem (2 mei 2008)
Station Nieuwendijk lijkt het meest logisch (29 mrt 2008)
Camera’s op stations Merwede-Lingelijn (30 mei 2006)

Ouder nieuws over Gorinchem

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 147)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 96)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 116, 135)

Stations in de omgeving

Schelluinen (3 km)
Arkel (4,6 km)
Giessen- Nieuwkerk (4,7 km)
Boven Hardinxveld (6,1 km)
Hardinxveld- Giessendam (8 km)
Hardinxveld- Giessendam (oud) (9,1 km)
Leerdam (11 km)
Gasfabriek (11,5 km)
Sliedrecht (13,1 km)
Dubbeldam (15,4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/gorinchem