home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

stopplaats Helenaveen - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats Helenaveen

Telegrafische verkorting: Hlv
lijnkmjaar
Venlo- Eindhoven22,7841866
Geopend op1 jan 1868
Gesloten op15 mei 1938
Heropend op10 jun 1940
Gesloten op19 aug 1940

treinstation buiten gebruik
Provincie: limburg

stationsgebouw (1881-1945)vrijwel gelijk aan nog bestaande belfeld.
verbouwing 1901Aan linkerzijde een hoog gebouw dat tot woning dient

adres: 

Deurneseweg
Griendtsveen
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
3 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Helenaveen

2 afbeeldingen

2 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
1920 (1)
1930 (1)

De spoorlijn Venlo-Eindhoven wordt op 1 oktober 1866 geopend.

In 1868 wordt op verzoek van het Bestuur van de “Maatschappij tot Ontginning en Verveening van de Peel genaamd Helena-Veen” en van het Gemeentebestuur van Horst overgegaan tot het maken van een proefhalte ter hoogte van het Helena-Veen. Nu ontstaat de mogelijkheid voor Maatschappij Helenaveen om de turf niet alleen via het water (Helenavaart-Noordervaart-Zuid Willemsvaart) maar ook per spoor af te voeren.

In 1881 wordt een nieuw haltegebouw gemaakt, terwijl in 1891 een goederenbergplaats wordt bijgebouwd.

In 1902 wordt het hoofdgebouw gewijzigd. Aan de goederenbergplaats wordt een aanbouw gemaakt, waarin kolenbergplaats, lampisterie en retirade een onderdak krijgen. Het hoofdgebouw wordt gewijzigd en uitgebreid met een nieuwe chefswoning, terwijl de oude chefswoning wordt verbouwd tot dienstlokalen.

In 1881 worden op station Helenaveen 11 Eerste Klasse enkele reizen verkocht, 72 Tweede Klasse enkele reizen en 1299 Derde Klasse enkele reizen. Aan retour tickets worden verkocht één Eerste Klas biljet, 60 Tweede Klasse biljetten en 1241 Derde Klasse biljetten. In totaal dus 2684 biljetten. In totaal worden vanuit Helenaveen verzonden 957 tonnen vracht-, bestel- en ijlgoederen. In dit jaar arriveren in het station Helenaveen in totaal 2749reizigers, terwijl 352 ton vrachtgoed aankwam.

Het aantal vertrekkende en aankomende reizigers is ongeveer gelijk. De vervoerde tonnen vrachtgoed die weggezonden werden overtreffen zeer sterk het aankomend vrachtgoed. Wanneer men daarbij bedenkt dat turf betrekkelijk licht van gewicht is, moeten er heel wat goederentreinen vanaf station Helenaveen vertrokken zijn.

Voor 1902 zijn de cijfers bepaald indrukwekkend, speciaalvoor het goederenvervoer. In dat jaar worden er 7282 kaartjes verkocht en arriveren er 6362 reizigers. Aan bestel-, ijl- en vrachtgoederen worden er vanuit Helenaveen 126.981 ton verzonden. Dat is 126 duizend ton meer dan in 1881! In 1902 arriveren er in Helenaveen 4400 ton aan goederen.

De turf komt inmiddels niet alleen van Maatschappij Helenaveen. Er zijn ondertussen ook meerdere veenderijen actief, waaronder de gemeente Deurne en Maatschappij Griendtsveen, die bij station Helenveen een turfstrooisel fabriek heeft gebouwd.

Op 15 mei 1938 wordt het station gesloten voor reizigersvervoer. Op 10 juni 1940 wordt het nogmaals geopend voor reizigers, maar dit zou niet lang standhouden. Op 19 augustus 1940 wordt de reizigersdienst weer gesloten. Nu voorgoed. Vanaf dat ogenblik worden er alleen nog goederen vervoerd.

Inmiddels is station Helenaveen al jaren gesloten en afgebroken.

(bron: CD-ROM Helenaveen 150 jaar)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (9)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Fons Opheij12 nov 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Goede avond, Mijn opa Petrus Jacobus Opheij was stationschef in Griendtsveen. Kunt u zien in welke jaren dat was en waarom hij werd overgeplaatst naar Grubbenvorst/Lottum. Ik meen wel eens iets gehoord te hebben over een ongeluk?
Wien van Mullekom.26 apr 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn opmerking is dat op het situatie kaartje de plaats van het stations gebouw tegenover de aansluiting van de Barrarastr.lag en niet tegenover de aansluiting van de Past.Hendriksstr. zoals aangegeven.De past.Hendriksstr was vroeger een spoorlijn die naar de eerste turfstrooisel fabriek liep in Griendtsveen.
Antwoord webmaster:
welk situatiekaartje bedoelt u?
Mark van Dongen8 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een en ander valt na te lezen op Deurnewiki.nl http://www.deurnewiki.nl/wiki/index.php?title=De_Halte
G wolters 22 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vraag bij de gemeente horst aan de maas de tekeningen van he emplacement helenaveen op dan heb je ze mooi gekopieert. Als dit niet mocht lukken kan ik ze kopieeren voor de kopieer kosten en verzent kosten. G Wolters
Andr Jonkers15 jun 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb geprobeerd om met het verhaal van Sjoerd Eeftens het sporenplan (schematisch)uit te tekenen, maar dat lukt me niet, de ligging van de sporen 3, 4 en 5 is onduidelijk. Kan Sjoerd voor mij een simpel schetsje maken?
Antwoord webmaster:
Aks je dit nu even als reactie op sjoerds bericht had gepost, dan had hij meteen bericht gekregen, en kon hij je antwoord geven.
Sjoerd Eeftens31 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het stationsgebouw lag bij km 22.788 ten zuiden van de spoorweg. Het gebouw stond wat verder naar achteren, zodat tussen de hoofdsporen (spoor 1 en 2) en het gebouw nog twee sporen (3 en 4)lagen van 450 m lang. De smalle koolasperrons waren toegankelijk via een overpad bij het gebouw. Dat voor de richting oost langs spoor 1 lag zuidelijk van de hoofdsporen, van het gebouw uit gezien links, dat voor de richting west, spoor 2, lag tussen de beide hoofdsporen, van het gebouw uit gezien rechts. Ten oosten van het gebouw lagen nog twee opstelsporen 4 en 5 van 150 m lang, aan de westzijde nog twee kopsporen van 100 m. Uit spoor 4 dat pal voor het gebouw langsliep en dat op de foto te zien is, ontstond aan de oostzijde een spooraansluiting naar de Maatschappij Griendtsveen met een kort omloopspoor ter plaatse van een laadinstallatie. Het kopspoor liep door tot km 21.775, zodat je dan ruim een km van het station af stond. Deze aansluiting is rond 1960 opgebroken. Aan de westzijde gaf een wissel toegang tot spoor 6 dat leidde naar de Turfstrooiselfabriek van de Maatschappij Helena. Te Helenaveen kon een te beladen trein alleen binnenkomen uit de richting Eindhoven. Vertrek was mogelijk in beide richtingen. Er zijn nooit seinen geplaatst langs de zijsporen; de wissels in de hoofdsporen waren beveiligd met afstandsseinen. Rond 1956 werd de beveiliging geautomatiseerd en werd Helenaveen een spooraansluiting aan de vrije baan met de elektrische grendels 54 A/B. Er waren toen nog twee korte sporen. Voor WO II lagen er 14 wissels en twee engelse wissels.
Antwoord webmaster:
Dank sjoerd!
Theo Gielen29 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Lag het station ten noorden of ten zuiden van de huidige spoorlijn ? Zijn er ook gegevens over de aanleg van de spoorlijn bij griendtsveen, dwars door de peel, het veen is natuurlijk afgegraven, door wie ? enz...
Antwoord webmaster:
ik weet het niet, maar misschien iemand van de bezoekers.
Jan Bukkems3 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik ben in 1941 in griendtsveen komen wonen in 1942 heb ik mijn eerste Communie gedaan dit was toen nog op Hemelvaartsdag ben enkele weken ervoor met de trein naar helmond geweest met mijn moeder om een communie pak te kopen bij Luiben in de veestraat dus de tijden van sluiting kloppen in ieder geval niet volgens mij is het station wel ernstig beschadigd in de oorlog want de turfstrooiselfabriek het woonhuis van kortooms en nog een huis dat hier langs stond en waarschijnlijk de wachtpost 21 gekleineerd voor dit schootsveld van de dikke bertha mvg
Antwoord webmaster:
dat is interessant. blijkbaar stopten er later inderdaad nog treinen. ik wil echter voor de volledigheid van mijn site uitgaan van de datum zoals die in de dienstregelingen is opgenomen, en daar is het als boven vermeld.
theo sieben 2 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik ben op zoek naar de juiste toedracht van de verwoesting/verdwijning van het stationsgebouw Helenaveen Mijn Opa was er stationschef en mijn ouders verbleven er tegen het einde van WO2. Mijn moeder vertelde dat een duits officier opdracht gaf om het gebouw te verlaten. Het stond in het schootsveld van een batterij in een vd Griend loods, richting Zijlberg. Korte tijd later werd het opgeblazen. Andere verhalen zeggen dat het gebouw was beschadigd en pas later in brand werd gestoken. Het restant werd in de jaren 50 opgeruimd.
Antwoord webmaster:
Wellicht dat een van de bezoekers aan de site het antwoord kent. Heb je misschien nog foto's uit die periode van het stationsgebouw? Er zijn al veel oud-bewoners die een bijdrage hebben geleverd aan deze site door hun oude familiealbums in te scannen en de plaatjes op te sturen. Of is de huisraad in de oorlog verloren gegaan?

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1868 (7)
Vertrekstaat 1891 (8)
Vertrekstaat 1911 (11)
Vertrekstaat 1929 (13)
Personeel op dit station

Nieuws

Station in Griendtsveen heette Helenaveen (10 feb 2007)
Herbouw historische stations Helenaveen en America (10 feb 2007)

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 170, 245)

Stations in de omgeving

Deurne (6,1 km)
America (7,1 km)
Horst- Sevenum (11,8 km)
Helmond Brouwhuis (12,3 km)
Venray (13,2 km)
Oirlo- Castenraij (13,5 km)
Helmond (15,1 km)
Heyerhoeven (15,2 km)
Meerlo- Tienraij (15,6 km)
Maashees- Smakt (16,2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/helenaveen