Plaats een opmerking bij station Helenaveen
Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Helenaveen die wordt toegevoegd
aan de pagina.
Oorspronkelijke reactie:
Sjoerd Eeftens (31 jan 2012)
Het stationsgebouw lag bij km 22.788 ten zuiden van de spoorweg. Het gebouw stond wat verder naar achteren, zodat tussen de hoofdsporen (spoor 1 en 2) en het gebouw nog twee sporen (3 en 4)lagen van 450 m lang. De smalle koolasperrons waren toegankelijk via een overpad bij het gebouw. Dat voor de richting oost langs spoor 1 lag zuidelijk van de hoofdsporen, van het gebouw uit gezien links, dat voor de richting west, spoor 2, lag tussen de beide hoofdsporen, van het gebouw uit gezien rechts.
Ten oosten van het gebouw lagen nog twee opstelsporen 4 en 5 van 150 m lang, aan de westzijde nog twee kopsporen van 100 m. Uit spoor 4 dat pal voor het gebouw langsliep en dat op de foto te zien is, ontstond aan de oostzijde een spooraansluiting naar de Maatschappij Griendtsveen met een kort omloopspoor ter plaatse van een laadinstallatie. Het kopspoor liep door tot km 21.775, zodat je dan ruim een km van het station af stond. Deze aansluiting is rond 1960 opgebroken. Aan de westzijde gaf een wissel toegang tot spoor 6 dat leidde naar de Turfstrooiselfabriek van de Maatschappij Helena.
Te Helenaveen kon een te beladen trein alleen binnenkomen uit de richting Eindhoven. Vertrek was mogelijk in beide richtingen. Er zijn nooit seinen geplaatst langs de zijsporen; de wissels in de hoofdsporen waren beveiligd met afstandsseinen. Rond 1956 werd de beveiliging geautomatiseerd en werd Helenaveen een spooraansluiting aan de vrije baan met de elektrische grendels 54 A/B. Er waren toen nog twee korte sporen.
Voor WO II lagen er 14 wissels en twee engelse wissels.
reactie webmaster: Dank sjoerd!
|