of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

C. Douma

(geb. 1933)

Ir. Cees Douma (1933, Delft) studeerde van 1950 tot 1957 'Bouwkunde' aan de TH te Delft en studeerde af bij professor Wegener Sleeswijk. In 1960 kwam Douma in dienst bij de NS op de afdeling Gebouwen onder Van der Gaast. Douma's interesse voor de spoorwegen werd gewekt tijdens zijn militaire dienstperiode eind jaren vijftig, toen hij regelmatig vanuit de trein naar de kazerne getuige was van de spoorwegwerken rond Rotterdam. Voorts heeft Douma, naar eigen zeggen, altijd belangstelling gehad voor publieke gebouwen, de sociologische activiteiten aldaar en het multifunctionele karakter ervan. Tijdens zijn studietijd volgde Douma ook een stage bij professor J. W. Froger. Deze was als stedebouwkundige verbonden aan de TH Delft, maar ook reeds van 1940 tot 1946 bij NS in dienst als chef afdeling Stedebouw. Tot 1975 was Douma als architect verantwoordelijk voor een groot aantal kleine en middelgrote stations van NS. Vele ontwerpen presenteerde Douma in tekst en beeld in vaktijdschriften, meestal 'Bouw' en hij schreef ook het boekje 'Het stationsgebouw van de Nederlandse Spoorwegen' dat tot twee keer toe geactualiseerd en heruitgegeven werd. Ook na 1975 bleef Douma als architect actief, maar zijn taak was dan vooral overkoepelend leiding te geven aan de afdelingen Gebouwen, Stedebouw en Vormgeving, zodat hij zich niet uitsluitend met architectuur bezighield, maar onder andere ook met planologie, 'huisstijlbewaking', de vormgeving van relaiskasten en bovenleidingspalen en monumentenbeleid bij NS. Onder Douma's leiding raakte de NS-architectuur in de jaren zeventig door bezuinigingsdruk in het slop, waarop vanuit de publieke opinie veel kritiek kwam. Vanaf 1980 krikte Douma de Nederlandse stationsbouw weer dusdanig op (waartoe hij een reeks nieuwe architecten aanstelde) dat vele architectuurprijzen en internationale aandacht het gevolg waren. In 1990 werd deze taak, onder invloed van reorganisaties, hergewaardeerd tot 'Bouwmeester NS', waarbij Douma als vormgevingsupervisor van diverse geprivatiseerde bedrijfsonderdelen de 'corperate identity' (algehele visuele presentatie van NS) bewaakte. Om echter voeling met zijn eigenlijke vak als architect te houden, "trok Douma zo af en toe nog zijn baantjes" en ontwierp als zijn laatste station een nieuw gebouw te Leerdam. In 1995 ging Douma met pensioen. Behalve zijn eigen woonhuis ontwierp Douma buiten NS-tijd ook een aantal gebouwen te Zandvoort , Haarlem, Leiden en Heeren-veen voor de busondernemingen NZH en FRAM.

Bron: Lansink, Victor M. Spoorwegstations in Nederland 1955 - 1980 - Variatie in Standaardisatie.
zie lansink.tomaatnet.nl

Ontworpen stations door C. Douma

1962 Veenendaal- De Klomp stationsgebouw II Nog aanwezig
1964 Bunde stationsgebouw II Gesloopt in 2005
Geleen Oost stationsgebouw II Gesloopt in 2006
1965 Emmen stationsgebouw II Nog aanwezig
Zwijndrecht stationsgebouw III Nog aanwezig
Wierden stationsgebouw II Nog aanwezig
Etten- Leur stationsgebouw II Nog aanwezig
Rotterdam Wilgenplas stationsgebouw Nog aanwezig
Rijswijk stationsgebouw II Gesloopt in 1994
1966 Den Haag Mariahoeve stationsgebouw II Gesloopt in 1984
1967 Heerhugowaard stationsgebouw II Nog aanwezig
Weesp stationsgebouw II Nog aanwezig
1968 Schagen stationsgebouw II Nog aanwezig
Rotterdam Lombardijen stationsgebouw I Gesloopt in 1995
Haren stationsgebouw II Nog aanwezig
Rotterdam Alexander stationsgebouw I Gesloopt in 1983
Utrecht Overvecht stationsgebouw I Gesloopt in 1995
1969 Tilburg Universiteit stationsgebouw Nog aanwezig
Vlaardingen West stationsgebouw Gesloopt in 2006
Voorschoten stationsgebouw III Gesloopt in 1992
Castricum stationsgebouw II Nog aanwezig
Vlaardingen Centrum stationsgebouw III Nog aanwezig
Uitgeest stationsgebouw II Gesloopt in 2003
1970 Bussum Zuid stationsgebouw Nog aanwezig
Delft Zuid stationsgebouw Gesloopt in 2006
Maassluis West stationsgebouw Gesloopt in 2007
Beilen stationsgebouw II Nog aanwezig
1971 Anna Paulowna stationsgebouw II Nog aanwezig
Nijverdal stationsgebouw II Gesloopt in 2013
Eindhoven Strijp-S stationsgebouw Nog aanwezig
Bergen op Zoom stationsgebouw II Nog aanwezig
Gorinchem stationsgebouw II Nog aanwezig
Purmerend Overwhere stationsgebouw Nog aanwezig
1972 Steenwijk stationsgebouw II Nog aanwezig
1973 Akkrum stationsgebouw II Nog aanwezig
Dordrecht Zuid stationsgebouw Gesloopt in 2001
Buitenpost stationsgebouw II Nog aanwezig
Didam stationsgebouw II Gesloopt in 2004
Ravenstein stationsgebouw II Nog aanwezig
Veenwouden stationsgebouw II Nog aanwezig
Wehl stationsgebouw II Gesloopt in 2010
Wijchen stationsgebouw II Nog aanwezig
Barendrecht stationsgebouw II Gesloopt in 2003
Zoetermeer stationsgebouw I Gesloopt in 1992
1974 Tegelen stationsgebouw II Gesloopt in 1999
Culemborg stationsgebouw II Nog aanwezig
Hilversum Mediapark stationsgebouw Nog aanwezig
1975 Beek- Elsloo stationsgebouw II Nog aanwezig
Susteren stationsgebouw II Nog aanwezig
Borne stationsgebouw II Nog aanwezig
Krommenie- Assendelft stationsgebouw III Nog aanwezig
1976 Deurne stationsgebouw II Nog aanwezig
Geleen- Lutterade stationsgebouw III Gesloopt in 2006
Grou- Jirnsum stationsgebouw III Nog aanwezig
Grijpskerk stationsgebouw III Gesloopt in 2006
Venray stationsgebouw II Nog aanwezig
Zuidhorn stationsgebouw II Nog aanwezig
Koog- Zaandijk stationsgebouw III Nog aanwezig
Heeze stationsgebouw Nog aanwezig
Coevorden stationsgebouw II Nog aanwezig
1977 Abcoude stationsgebouw II Gesloopt in 2007
Best stationsgebouw II Gesloopt in 2000
Zoetermeer verbouwing 1977 Nog aanwezig
Meerzicht stationsgebouw Nog aanwezig
Dorp stationsgebouw Nog aanwezig
Delftsewallen stationsgebouw Nog aanwezig
Palenstein stationsgebouw Nog aanwezig
Voorweg stationsgebouw Nog aanwezig
Centrum West stationsgebouw Nog aanwezig
Stadhuis stationsgebouw Nog aanwezig
1978 Diemen stationsgebouw Nog aanwezig
Barneveld Centrum stationsgebouw III Nog aanwezig
Raalte stationsgebouw II Nog aanwezig
Buytenwegh stationsgebouw Nog aanwezig
Seghwaert stationsgebouw Nog aanwezig
Heiloo stationsgebouw III Nog aanwezig
Den Haag Laan van NOI stationsgebouw II Nog aanwezig
1979 Nijmegen Heyendaal stationsgebouw Gesloopt in 2000
De Leyens stationsgebouw Nog aanwezig
't Harde stationsgebouw II Gesloopt in 2005
Maarssen stationsgebouw II Gesloopt in 2003
1980 Breukelen stationsgebouw II Gesloopt in 2001
Leidsewallen stationsgebouw Nog aanwezig
Duiven stationsgebouw II Nog aanwezig
Alkmaar Noord stationsgebouw Nog aanwezig
1981 Capelle Schollevaar stationsgebouw Nog aanwezig
Veenendaal Centrum stationsgebouw Nog aanwezig
Veenendaal West stationsgebouw Nog aanwezig
Rhenen stationsgebouw II Nog aanwezig
1982 Elst stationsgebouw II Nog aanwezig
Velp stationsgebouw II Nog aanwezig
1984 Hoogeveen stationsgebouw II Nog aanwezig
1986 Koog Bloemwijk stationsgebouw II Nog aanwezig
1987 Leerdam stationsgebouw II Nog aanwezig