home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

halte Haren (oud) - foto's en omschrijving op stationsweb

halte Haren (oud)

lijnkmjaar
Groningen- Meppel711870
Geopend op1 mei 1870
Gesloten op15 mei 1936

treinstation buiten gebruik
Provincie: groningen

wachterswoning 55 (1866-1966)Seinwachterswoning aan de Hoge Herenweg
stationsgebouw I (1868-1968)Een klein langwerpig gebouw met woning voor de stationchef.

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4,5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Haren (oud)

8 afbeeldingen

8 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 okt 2020 zijn omrand.

1920 (1)
1930 (3)
1950 (1)
1960 (3)

De voorloper van het huidige station Haren was iets zuidelijker gelegen.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (7)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
J. Vos22 okt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een opmerking mbt de foto met daarbij het jaartal 1950: volgens diverse bronnen werd de lijn in 1051/1062 gelektrificeerd. Hoe rijmt dat met de bovenleidingsdraden die op de foto zichtbaar zijn?
Antwoord webmaster:
dat jaartal is maar een indicatie. ik bedoelde daarmee jaren 50, maar het kan ook jaren 60 zijn. heb er nu 1960 van gemaakt
e.vandalsem12 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
mijn ouders zijn in 1936 komen wonen in het stations gebouw.ook tijdens de oorlog tot dat mijn ouders moesten onder duiken.tot de bevrijding in 1945 en ook ik de zoon werkte ook bij de n.s.en ben ook onder gedoken geweest.nadien hebben mijn ouders nog tot 1953 gewoond.in het station.helaas was hij afgekeurd en in nov: 1953 overleden Nadien heeft de fam:van Veen er gewoond tot de afbraak..ik zie ook het oude station maar ik krijg het niet voorelkaar het aftedrukken vriendelijke groet e.van dalsem
Jeannet van Dalsem29 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zelf heb ik nog leuke herinneringen aan het oude station, ben daar n.l. geboren in 1950. Kan me herinneren dat ik bij m,n opa onder de kiel mocht zitten als hij in het seinwachtershuisje zat,en het was erg spannend als er een trein langs denderde. Mijn opa, die helaas veel te vroeg is overleden, breidde in die tijd altijd sokken in het seinwachtershuisje om de tijd te doden.
Antwoord webmaster:
wat leuk zeg! heb je misschien nog foto's van je geboortehuis. ik heb er niet heel veel, foto's van oud bewoners zijn vaak erg speciaal.
eelco de jong7 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het oude station van Haren is in 1966 gesloopt, niet 1968. Ik kan het me niet herinneren, wel het losspoortje aan de andere kant van de overweg en de ijzeren spoorbomen met die oude lantaarnpalen. Voor deze overweg heb ik in totaal heel wat uren staan wachten. Na de sloop van het stationsgebouw werd de handbediende overweg bediend vanaf een wachterhuisje bij de overweg aan de Waterhuizerweg, ongeveer 300 meter zuidelijker. Deze situatie heeft ongeveer 10 jaar geduurd, toen kwamen de AHOB's, in 1976. In 1984 werd 1 spoor verwijderd en waren er vanaf toen 3 sporen (w.v. 1 goederenspoor) i.p.v. 4. Van wat er op deze foto staat is alleen het huis op de achtergrond, de sporen en de bovenleidingmast nog aanwezig.
H.Dantuma30 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vervolg: Ik herinner mij een bombardement op het rangeerterrein te Onnen. Een geallieerd vliegtuig raakte de watertoren aldaar, was uit balans en stortte op een woonhuis in Tuindorp. Deze woning was in gebruik bij Duits personeel en dezen kwamen daarbij om het leven. De onderdelen van het vliegtuig lagen her en der verspreid. De motor lag in een voortuin.
H.Dantuma27 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op het emplacement in Haren waren twee perrons. Eén was nauwelijks in gebruik, deze was naast het station en het andere perron lag naast het aparte spoor dat naar Hoogezand ging. Dit laad/los perron lag zuidelijk van de overgang. Toen in oorlogstijd onze buurman niet naar zijn werk kon in Groningen, heeft hij dat perron afgegraven en de grond gestort in zijn tuin. De tuinen waren erg laag en nat. Ik zie hem nog bezig met de kruiwagen. De ploegbaas van de onderhoudsploeg woonde aan de Middelhorst. Wij zagen elke Dinsdag de trein voorbij komen uit Westerbork.
Hessel Dantuma25 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wij zijn komen wonen in Haren in 1941. En wel tegenover het station. De bezetting bestond uit Duitse Spoorwegsoldaten. Wij kwamen daar vaak, ook in het wachthuis. Ik ben van 1936. De Soldaten schoten op overkomende vliegtuigen. Voor de oorlog woonde in het station de familie van Dalsem. Van Dalsem was beheerder van het gebouw en bijgebouwen, want er was een loods waarin de onderhoudsploeg zijn materiaal bewaarde. Verder was er halverwege de overweg een schuilkeldertje. Deze lag dus tussen de spoorbomen. Gemakkelijk bereikbaar bij calamiteiten voor het personeel. Het personeel was ten opzichte van ons -kinderen- erg schappelijk. Wij kregen zwarte bessen limonade.Het kan zijn dat er nog meer herinneringen boven komen. In dat geval zal ik dat melden.
Antwoord webmaster:
Dank voor het opschrijven van je herinneringen. Ik heb ze echter bij het station geplaasts en niet bij de afbeelding waar je ze had neergezet, omdat ze niet specifiek over die afbeelding gingen.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1891 (10)
Vertrekstaat 1929 (17)

Nieuws

Te Groningen heeft terecht gestaan C. T„ haltechef te Haren. (30 jul 1900)

Stations in de omgeving

Haren (200 m)
Roodehaan (2,5 km)
Westerbroek (3,5 km)
Groningen Europapark (3,6 km)
Engelbert (4,3 km)
De Punt (4,6 km)
Groningen (5,6 km)
Bieleveldslaan (5,9 km)
Harkstede- Scharmer (7 km)
Kropswolde (7,1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/hareni