lijn | km | jaar |
---|---|---|
Bovenkerk- Uithoorn | 2 | 1915 - 1950 |
Geopend op | 1 mei 1915 |
Gesloten op | 3 sep 1950 |
treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-holland
stationsgebouw (1915-1972) | Type HESM III Een klein gebouw, niet veel groter dan baanwachterswoningen, echter met enkele lokalen voor de stationsdienst |
dubbele baanwachterswoning 38a/b (1915) |
adres: |
van Hattumweg Oosteinde |
kaartje van de omgeving |
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Legmeerpolder
1940 (1) |
1950 (3) |
1960 (8) |
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Klaas Groot | 2 mrt 2008 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
In mijn herinnering stopte de trein 2 keer op `n dag. Soms op verzoek maar dat was bij hoge uitzondering. De grootste drukte was in of net na de oorlog. Er kwamen mensen de polder in en die gingen aren rapen op de gemaaide tarwe velden. Het waren er in mijn herinnering veel, maar wat is veel in de herinnering van een kind van 4 jaar. Het kunnen er 5 geweest zijn maar ook 12. Zelden gingen wij met de trein. Bij heel slecht weer zijn we misschien 5 keer in al die jaren met de trein naar Bovenkerk, school, geweest. | ||
chiel | 26 apr 2007 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Vanaf dit station was het lange rechte stuk naar Uithoorn. Volgens verhalen van aardappel boeren langs deze lijn zou de trein in WO2 door Amerikaans jagers vanuit de lucht zijn beschoten. Getuige de munitie die op hun land werd gevonden tijdens rooijen langs de lijn. Uit het archief blijkt niets daarvan. Uit onderzoek en opmeting van de Kogels zou blijken dat deze munitie afkomstig was van de Duitse 2cm luchtafweer batterij langs de Bovenkerkerweg. Tja....wat omhoog gaat komt ook weer beneden. Meer aannemelijk is dat de Duitse lijn Aalsmeerderweg - Schiphol oost onder vuur heeft gelegen. helaas is tot op dit moment geen spoor van terug te vinden. |