Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Zwijndrecht

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Zwijndrecht die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Hans Stal (2 nov 2011)
Ik stel voor om hier in het vervolg te spreken van 3 stationsgebouwen (+ 1 in voorbereiding). Gebouw 1 is het oudste station. Gebouw 2 is het gebouw, dat eerst dienst deed als halte en na sluiting van gebouw 1 als (hoofd)station dienst ging doen. Gebouw 1 lag weliswaar een eind van de bebouwde kom van Zwijndrecht verwijderd, maar die bebouwde kom bestond toen eigenlijk uit niet meer dan het Veerplein en de Ringdijk plus omgeving. Daarbuiten was Zwijndrecht niet meer dan een gebied met boerderijen en tuinderijen, dat door een station ontsloten werd. Toen Zwijndrecht eenmaal de groei tot een echt dorp had ingezet, en het grootste deel van haar bevolking meer in de buurt van de Oude Maas woonde, zag met de noodzaak in om het station te verplaatsen. Met andere woorden halte werd station. Dit station lag inderdaad op een dijk(je), tegenover de belangrijke groente- en fruitveiling van Zwijndrecht (in de jaren 70 verhuisd naar Barendrecht). De belangrijkste aanvoerweg was de Burgemeester De Brunelaan. Deze laan mondde voor het station uit in het Stationsplein om vervolgens onder het spoor en rijksweg (A16) verder te gaan (onder een andere naam). Via een houten bruggetje liep je naar het station, waar je, zo kan ik mij nog herinneren, een perronkaartje moest kopen om iemand te kunnen/mogen uitzwaaien op het perron. Wanneer je zelf terug kwam van een treinreisje diende je je treinkaartje te laten zien of knippen door een stationschef of -opzichter die je aan het begin van de brug naar beneden stond op te wachten. Kom daar nu maar eens om: de man/vrouw met de rode NS-pet is in geen velden meer te bekennen terwijl je straks alleen nog maar kunt uitchecken/uitsjokken. Het huidige stationsgebouw (nummer 3) is niet verrezen op de plaats van gebouw 2. Gebouw 2 werd weliswaar met de grond (lees: dijk) gelijkgemaakt, maar op die plek (lees: onder aan de dijk) werd fietenwinkel en-makerij Groeneveld gevestigd in een nieuw gebouw. Zo'n 300 meter meer "landinwaarts" werd gebouw 3 neergezet. Met ditmaal de Koninginneweg als belangrijkste aanvoerweg en met een geheel nieuw en eigen Stationsplein. De dienstwoning waar Gertjan Stamer het hierboven over had, stond beslist niet aan "de andere uitgangspartij uit 1996 meteen rechts" van gebouw 3. Voordat die achteruitgang werd aangebracht stonden daar arbeiderswoningen aan de Westelijke Parallelweg (in n daarvan woonde mijn schoolvriendje Wim Tuyl). Het zogenoemde Witte Huis was dienstwoning bij gebouw 2 en stond voorbij het viaduct onder spoor en rijksweg, ongeveer daar waar je met je fiets via de trap naar boven kon klauteren teneinde via de brug over de Oude Maas naar Dordt te fietsen. Overigens heeft gebouw 1 zijn opvolger gebouw 2 een aantal jaren overleefd alvorens eveneens tegen de vlakte te gaan. Maar als het plan om op de locatie Bakenstein een tweede station Zwijndrecht te bouwen wordt uitgevoerd, zijn we zo'n beetje weer terug bij AF. Ongeveer op dezelfde locatie stond eens gebouw 1. Tuinderijen hebben echter plaatsgemaakt voor voetbalvelden.
reactie webmaster: het oude station staat ook op mijn site, als zwijndrecht (oud) omdat het inderdaad op een andere plaats langs de lijn lag, en het huidige station een tijd als halte naast het oude heeft dienst gedaan. daarom kan ik ze niet samenvoegen.

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina