Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Hoofddorp

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Hoofddorp die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Gertjan Stamer (3 jan 2010)
Op 31 Mei 1981 start halte Hoofddorp met 2 ruime wachtruimtes op de 2 zijperrons(zoals die nog lang te bewonderen waren op perrons Nieuw Vennep!)en dus hier dubbelsporig en electrificatie tussen RAI en Leiden CS.In voorjaar 1986 bouwt men aan westzijde Mercuriusplein een loketgebouw met de bekende rode brede dakrand van architect Corbey en is bijna hetzelfde als te zien is in Dukenburg en Nieeuw Vennep,er is verschil:Hoofddorp heeft trapopgang onder de luifel en verschilt dus van die andere 2.Men sloopt op dit perron dus de originele wachtruimte tbv bouw fraaie nieuwe gebouw.Perronopgangen blijven bij het fietspad gelegen wat vrijwel evenwijdig ligt aan dijk met bomen...in 1996 komen berichten over spoorverdubbeling en zelfs hogesnelheidstreinen en dus zal men het hier gaan uitbreiden!Sloop van het Corbey-gebouw(heeft dus maar 10 jaar gestaan!)en er wordt een tijdelijk stationsgebouw ingericht aan de noordoostzijde waar later het hoofdgebouw van James Cook werd gebouwd(inmiddels ander bedrijf!)en heeft koffieshop en loket tegen een aarden baan wat nieuwe sporen gaat krijgen en heeft tevens een houten noodbrug over de oude en nieuwe sporen heen-verbinding met 2e eilandperron(sporen 3 en 4 heden ten dage)Sporen 1 en 2 liggen vrijwel op oude plek,sporen 3 en 4 zijn er bijgebouwd...het bijkomende nieuwe viaduct is echter geschikt voor 6 sporen!.Alle perrons ,,verschuiven,, naar km 19,5,de oude 2 zijperrons lagen op km 19.0 en met enig voorstellingsvermogen is nog steeds de oude doorgang van de fietstunnel te zien en de busbaan met bocht was vroeger de 1e locatie loketgebouw.Dat tijdelijke station doet het toch 2 jaren en heeft bushaltes en gratis parkeren en tijdelijke fietsklemmen.Pinksteren 26 Mei 1998 opent station Hoofddorp op nieuwe locatie en is meteen een Wizzl,met verlichtte dakrand(verwijzing naar dikke dakrand 1e gebouw alhier)en tussen Wizzl en trappen heeft men wachtruimte gemaakt met een WC.Heeft tevens perronliften,bushaltes onder het zeer brede viaduct.Fietsenstallingen onder het viaduct en richting Zuidtoren(flatgebouw).In eerste instantie is stationsgebouw goed zichtbaar vanaf de Van Heuven Goedhartlaan maar in de loop der 2 jaren bouw reusachtig gebouw tussen station en die weg.Juni-Sep 1998 sloop tijdelijke stationsgebouw richting de Schipholtunnel.In begin 2002 laat men de bussen zelfs even stoppen aan die Van Heuven Goedhartlaan ivm bouw kantoorpand pal voor stationsgebouw.In April 2002 plaatsing Floriade fietsroutebord pal voor de ramen stationsgebouw.November 2002 herbestrating perrons!!!Start bouw overdekte en bewaakte fietsenstalling annex autostalling aan noordzijde stationsgebouw vorjaar 2002 en opent op 16 December 2002.Begin 2003 opruiming tijdelijke fietsklemmen onder het spoorviaduct en dat geeft veel ruimte!ook de bussen komen weer terug.De beide eilandperrons krijgen zelfs plantsoenvakken nabij de onderdoorgang noordzijde.Op 1 April 2004 stopt Treintaxi ermee.In November 2002 gaat deel van wachtruimte over in een Kiosk,die sluit weer in April 2004.De Wizzl gaat drastisch verbouwen en wordt een snackautomatiek annex Kiosk en C'est du Pain,alles in hetzelfde gebouw,heropend in Mei 2004(doet ook NS verkoop)en men noemt zichzelf nu Reizigerskiosk.In 2008 wordt vml Kioskruimte verbouw tot een GWK geldautomatenhal.Achter deze ruimte is trouwens al vele jaren Connexxionruimte,entree via wachtruimte(een deur nasst WC geeft toegang).Eind 2006 t/m zomer 2007 plaatsing OV poorten voor de perrontrappen en de kaartautomaten verhuizen naar voorzijde stationsgebouw voorjaar 2007(standen vroeger bij perrontrappen!)Eind 2008 is de verlichtte dakrand al defect en men sloopt dit leuke item in 2009 er vanaf.In 2008(najaar?)worden er pas een spoor aan westzijde en een spoor aan ostzijde bijgelegd en is station Hoofddorp 6-sporig ivm hogesnelheidslijn en zijn dus perronloos,in najaar 2009 pas intensief in dienst ivm Fyra treinen.Parkeerterrein aan oostzijde opgeheven en alweer bouw van gebouw inclusief parkeergarage...wordt vervolgd!
reactie webmaster: wat een lap tekst. ik hoop voor je dat iemand het leest, het was mij iets te veel.

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina