Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Glanerbrug

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Glanerbrug die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Rob weierink (17 okt 2008)
Even een kleine opmerking over het station Glanerbrug. (Gbr) Glanerbrug (gemeente Enschede) is ontstaan in het begin van de vorige eeuw met een bloeiperiode tijdens en na WO I. Werklieden uit voornamelijk noordwest Overijssel en Drenthe vestigden zo dicht mogelijk bij de rijksgrens om te gaan werken in de textiel in Duitsland. Zo is o.a. Glane, Glanerbrug en Overdinkel ontstaan. Op de foto’s richting Duitsland van blokpost Gbr zie je een schoorsteenpijp, namelijk die van de textielfabriek Eilermark. Eilermark en van Delden zijn gevestigd in Gronau en waren in het begin van de vorige eeuw en tijdens WO I grote werkgevers voor Nederlanders. De naam Glanerbrug komt voort uit het feit dat er een brug ligt in de voormalige rijksweg Enschede-Glanerbrug over de beek de Glane. Deze brug is tevens de rijksgrens tussen Nederland en Duitsland. De Glanebeek mond uit in de Dinkel en vormt over een lengte van enkele kilometers de grens tussen Duitsland en Nederland. Na WO I is Glanerbrug gestaagd gegroeid en op dit moment is de grond tussen Enschede en Glanerbrug volgebouwd met woningen en industrie. De foto op jouw site van de blokpost is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid genomen op woensdag 21 augustus 1963. In de zomer van 1963 was er een tentoonstelling in het rijksmuseum Twente te Enschede georganiseerd door de NVBS. Op genoemde dag is aan de goederen trein Enschede-Losser een blokkendoosrijtuig (B5240) gekoppeld om leden van de NVBS naar Losser te vervoeren. De trein bestond uit sik 252, twee gesloten goederenwagens, twee zelflossers en een open bakwagen. Op de foto is duidelijk herkenbaar het kleine profiel van de achterop lopende “blokkendoos” t.o.v. de zelflosser te zien. Vorenstaand bevestigd ons dat de datum 21-08-1963 moet zijn. Zoals gezegd is er een dorp Glane in de Gemeente Losser. Glane heeft een tamelijk groot (grens) station gehad met douane faciliteiten en lag aan de tramlijn Oldenzaal-Losser-Gronau. Deze lijn is gerealiseerd door de NWSM en geopend in 1903. Er is een foto van dit station. Graag vernemen we van U of er interesse bestaat voor deze foto. Zoja zullen we uitzoeken hoe het met het copyright van deze foto staat. De lijn Oldenzaal-Losser-Gronau is in 1943 opgebroken door de bezetter t.b.v. de materiaalvoorziening in Duitsland. In 1948 is een nieuwe lijn aangelegd namelijk tussen Glanerbrug en Glane. Vanaf Glane is het oude traject richting Losser herlegd. Van dit initiatief tot herlegging zijn de Gemeente Losser en de textielfabrikant van Heek (niet te verwaren met van Heek te Enschede) de grootste kartrekkers geweest. Het is tevens het eerste stukje spoor wat de NS na de oorlog volledig nieuw heeft aangelegd. Begin jaren 50 is het station Glane gesloopt. Op deze plek staan nu enkele woningen. In het landschap zijn, als je goed zoekt, nog enkele herkenningspunten aanwezig, met name op de rijksgrens Duitsland Nederland. Met vriendelijke groet, Marcel Krukkert, Rob Weierink.
reactie webmaster: die foto van station Glane ken ik wel, maar dat was een tramstation, daarom heb ik het niet op mijn site opgenomen (ik weet dat het een beetje arbitraire scheiding is). maar ik zie dat ik losser ook wel heb. Als je die foto voor mij hebt, zal ik station Glane online plaatsen.

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina