Oorspronkelijke reactie:
Hein de Jong (3 apr 2008)
De lijn Leeuwarden-Sneek wordt (zonder enig feestelijk vertoon) geopend op 16 JULI 1883. Het station, gebouwd door H. Trooster te Zwolle voor de aannemingssom van f 73.497,- , is pas later op 20 mei 1884 geopend en vervangt de provisorische voorziening in een goederenloods (de aannemer was op dat moment inmiddels failliet gegaan....).
De verlenging Sneek-Stavoren is op 28 nov 1885 in gebruik genomen en vanaf 15 jul 1886 heeft het Noorden met de treinboot Stavoren-Enkhuizen een "snelle" verbinding richting Amsterdam.
De lijn Leeuwarden-Stavoren is achtereenvolgens geƫxploiteerd door SS -> HSM -> NS -> NN (NoordNet) -> Arriva (sinds 1 jan 2006).
Deze wisselingen komen het station niet ten goede maar een belangrijke restauratie heeft het exterieur sinds 2006 grotendeels in originele staat teruggebracht. De hal en linkervleugel bieden nu onderdak aan het Nationaal ModelSpoor Museum. De rechtervleugel heeft kantoren voor oa. een taxibedrijf.
Het station is niet meer (spoor-)bemensd en de kaartverkoop is via automaten.
reactie webmaster: dank je wel.