stationsgebouw (1970) type: SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij sommige stations een bakstene sierrand aangebracht. De gootlijsten en windveren hebben een geschulpte rand. Als dakbedekking wordt in de regel zink gebruikt, maar ook pannen komen voor. De verdieping heeft onder andere twee gekoppelde rondboogvensters. De vensters en deuren hebben een kleine, maar vermeldenswaardige versiering: de plaatsen waar een horizontale en een verticale glasroede elkaar kruisen zijn versierd met een soort rozet. Tegen de zijden en in de hoeken zijn halve, resp. kwartronde rozetten aangebracht. |
Perronzijde met tweede perron (laag met grind) duidelijk zichtbaar.
|
Bron:
Trams en Spoorwegen in Friesland
Wytze Wijbenga Een website met veel foto',s en informatie over spoorwegen en trams in Friesland en wijde omtrek. Meer afbeeldingen van Trams en Spoorwegen in Friesland
|
Gerard Tuinstra | 16 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking | |
Is foto nummer 1 werkelijk een foto van Dronryp? In feite staat er een kompleet ander gebouw. De omgeving lijkt wel plaatsbaar aldaar, het gebouw is volgens mij zoals op foto 2 en 4 wordt aangegeven.In dat geval moet foto 1 ergens anders zijn. | |
Antwoord webmaster: | |
nee hoor waarom zou dat een ander gebouw zijn, is toch gewoon een SS 5e klasse, maar dan wel na deze verbouwingen: verbouwing 1868 aan linkerzijde vergroot met vleugel verbouwing 1899 rechterzijde ook een vleugel in spigelbeeld verbouwing 1915 middendeel krijgt een verdieping |