stationsgebouw (1939) middendeel met aan weerszijden een hoog eindgebouw. Ertegenover aan de overzijde van de sporen staat een identiek gebouw. Vertrekkende een aankomende reizigers worden gescheiden. In 1843 werd dit station door de NRS gebouwd als begin station voor de lijn Amsterdam-Arnhem. Tot de bouw van het Centraal Station was dit het belangrijkste station in Amsterdam. Aanvankelijk bestond het station uit twee vrij simpele gebouwtjes (een ingangs- en een uitgangsgebouw) aan weerszijden van het spoor. Rond 1850 werd het emplacement vergroot en verdwijnt het uitgangsgebouw. Tegelijk krijgt het station een ijzeren overkapping naar Brits ontwerp; de eerste in Nederland. |
Afbraak van de stationskap. Die wordt onder grote belangstelling door een stoomlokomotief omvergetrokken.
|
Bron:
Nederlandse Spoorwegstations
Marco Zevenbergen Op deze site kun je veel informatie over bestaande en vervallen stations in Nederland vinden. Over hun bouwjaar en architect, maar ook over (recente) verbouwingen of sloop. Vooral stations die tussen pakweg 1880 en 1965 zijn gebouwd hebben mijn interesse, en komen dan ook volop aan bod. Maar ook de oudste, nog bestaande, stations en de Waterstaat-exemplaren evenals enkele nieuwere stations krijgen een plekje op deze site. Omdat ik regelmatig -met camera- op pad ben, zal deze site regelmatig aangevuld en/of gewijzigd worden. Meer afbeeldingen van Nederlandse Spoorwegstations
|
Han Lefering | 26 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking | |
Zie ik het nu goed dat de kap wordt omgetrokken door de locomotief? | |
Antwoord webmaster: | |
inderdaad, dat is de bedoeling van dit plaatje, interessante sloopmanier, niet? |