stationsgebouw (1910) type: SS 3e klasse Heeft verwantschap met het type tweede klasse. Hoge middenrisaliet die vrijwel gelijk is aan het middendeel van een middenrisaliet van een tweede klasse station. Aan weerszijden hiervan een korte vleugel, overgaand in een iets terugstaande eindvleugel die als regel een blinde muur heeft, soms met deuren. De daken zijn met zink gedekt. De perrongevel is identiek met de voorgevel, doch heeft geen halfronde versiering. De beganegrondse deuren en vensters (ruimte voor de stationsdienst) hebben rondbogen, de verdiepingsvensters segmentbogen.Heeft een kleine deur in de rechtereindvleugel. |
|
Bron:
Marion en Alex de Jong verzamelaars van oude ansichten van Alkmaar en omgeving Meer afbeeldingen van Marion en Alex de Jong
|
Han Lefering | 29 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking | |
Trap van de luchtbrug naar het tweede perron ,later ook naar het tramperron. In 1929 is de luchtbrug ingekort tot op het eerste perron en voorzien van liften. Op de plek van de luchtbrugtrap is toen een afschuwelijk aanbouwsel geplaatst. | |
Antwoord webmaster: | |
station alkmaar hangt toch al van de aanbouwsels en verbouwingen aan elkaar. van het origineel is weinig meer over toch? | |
Han Lefering | 3 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking | |
De sporen zijn in 1913 opgebroken. Trams zijn toen verhuist naar een nieuw derde perron. Foto 1913 of eerder. | |
Antwoord webmaster: | |
heb er 1910 van gemaakt. |