Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Vleuten - foto's en omschrijving op stationsweb

station Vleuten

Telegrafische verkorting: Vtn
lijnkmjaar
Utrecht- Rotterdam7,11855
Geopend op1 jan 1881

treinstation in gebruik
Provincie: utrecht

stationsgebouw I (1881-1960)eenvoudig gebouwtje met woonruimten en stationsdienst
stationsgebouw II (1922)Grondvorm afwijkend. Toegang in open voorportaal of portiek te bereiken met een trapje. Daarachter een kleine hal met niet functionele uitbouw. Opvallende schoorstenen. architect: Ad van der Steur
verbouwing 1945De voorzijde van het gebouw met het schuine portaal is aan het eind van de oorlog per ongeluk geraakt door een bom van de gealieerden. Na de sloop van het gebombardeerde deel van het station bleef het gebouw over dat er nu nog staat.
stationsgebouw III (2007)Type Randstadspoorhalte In het kader van Randstadspoor is een aantal stations vernieuwd of nieuw gebouwd. Deze stations lijken qua uitvoering nogal op elkaar, hoewel er wel onderlinge verschillen zijn.

Een dak...lees verder
architect: J. Nienke van de Lune

adres: 

De Sporeplein 1
3451HH Vleuten
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
6 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Vleuten

87 afbeeldingen

50 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 3 jan 2021 zijn omrand.

1900 (1)
1910 (1)
1920 (3)
1940 (1)
1950 (5)
1960 (4)
1970 (2)
1980 (2)
1990 (4)
2000 (28)
2010 (36)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (9)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Anneke Jolen6 sep 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Annie?s Bloemenwinkel zit noch steeds in het oude station van Vleuten hoor! Al vijftien jaar lang!
fdf@fdsf.nl8 jan 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het adres van het station Vleuten is niet meer actueel. Volgnes mij is het nu De Sporeplein 1, 3451 HH, Vleuten
Antwoord webmaster:
Ik heb het aangepast. het adres was het adres van het oude station. bij dat stationsgebouw staat nu nog het oude adres maar op deze pagina staat nu het nieuwe adres.
Cees van der Wens5 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Stationsgebouw II uit 1922 is aan het eind van de oorlog per ongeluk geraakt door een bom van de gealieerden. De bom was bedoeld om de locomotief te raken die bij het station stond. Zodoende kon de loc niet meer gebruikt worden door de Duitsers. Na de sloop van het gebombardeerde deel van het station bleef het gebouwtje over wat er nu (anno 2010) nog staat. Rond 1924 arriveerde mijn Brabantse opa op dit station om zich in Vleuten te vestigen als klompenmaker. Zodoende kom ik er zelf ook vandaan.
Antwoord webmaster:
ok, dat wist ik niet. ik stond inderdaad al eens raar te kijken naar de voorzijde op de oude foto's uit de jaren 20 en kon me niet herinneren dat het er nu nog zo uitzag. ik zal het als een verbouwing opnemen.
Gertjan Stamer27 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Net als in Terwijde..maandag 21 Juni 2010 volledig 4-sporig en noodperron spoor 2 gesloopt.
Gertjan Stamer31 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Per 1 Januari 2001 alhier een Treintaxihalte,maar pas operationeel per 22 Januari 2001 en is de 115e Treintaxistation...!Sprookje duurt maar kort,sluiting Treintaxi medio December 2002.NS loket sluit per 1 Februari 2003 en in de zomer van 2003 gaat wachtkamer voorgoed op slot...!In 2004 worden huizen aan zuidzijde dichtgetimmerd en geeft precies aan waar de nieuwe 4-sporige spoorlijn met viaduct komt-sloop daadwerkelijk vanaf Maart 2004.Stationsgebouw wordt intern aangepast aan nieuwe huurder-bloemenshop Annie's Bloemenshop en loketwand verdwijnt maar banken in wachtkamer blijven en worden opgeleukt door allerlei planten!Eind April 2004 gebeurde dat-ondertussen heft men parkeerplaats aan overzijde station op om zand te storten voor nieuwe 4 sporen.Na wat jaren bouwen aan viersporigheid komen er eerst 2 sporen aan zuidzijde gereed met definitief perron met overkapping ongeveer 250 westwaarts-het nieuwe station krijgt ras vorm in 2007 en dit deel nieuwe station opent per 5 November 2007 maar oude perrons beneden bij oude stationsgebouw liggen er nog net als oude spoorlijn.Bovenleidingsportalen lage sporen al medio November 2007 gesloopt en week later is complete oude spoorlijn opgerooid,perrons nog aanwezig!In 2008 bouwt men de lift(klokloos!)en stalen noodperron voor spoor 2 verder af en maakt men doorsteken aan oost en west verder af,ook verschijnen er veel overkapte klemmen en kluizen aan het nieuwe ruime busplein.In 2009 start men met bouw sporen 3 en 4 en opvallend aan perronoverkapping is dat deze korter is dan de zijde spoor 1.Uniek is te noemen dat via stalen overpad via de lift spoor 4 zo naar spoor 2 kan lopen...in de loop van 2010 bovenleiding gereed en perronaccomodaties ook gereed...
maarten11 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat zit er trouwens in het huisje naast het OUDE station van vleuten? een Restaurantje?? woonhuis?? groet.Maarten.
Antwoord webmaster:
weet het niet, er zat eerder een bloemenwinkel in, maar wat er nu zit?
anoniem31 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
dit is dan nog niet het hele nieuwe station van vleuten.maar een stuk daarvan wat al gebouwd is,ziet er nu al mooi uit.het is wel jammer dat het oude weg moet,want het was een mooi oud station wat je nog altijd liefhebt.het nieuwe station is ook wel mooi.erg modern.niet ech te vergelijken met het oude station.maar toch:het oude station hebben vleutenaars toch nog altijd diep in hun hart zitten.
Antwoord webmaster:
het oude stationsgebouw blijft wel gewoon staan hoor. alleen de perrons worden opgebroken.
annemiek steenbergen 5 nov 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij de informatie over station Vleuten staat dat het ligt aan de lijn Utrecht-Rotterdam/Den haag. Wat altijd vergeten wordt, helaas ook door de NS zelf, is dat het ook aan de lijn Utrecht-Leiden ligt. Die gaan over hetzelfde spoor!
Antwoord webmaster:
nee hoor, dat is door mij niet vergeten, maar ik (en met mij vele anderen) zie dat anders. station Vleuten is aangelegd aan de spoorlijn Utrecht- Rotterdam. Dat er nu ook treinen naar Leiden langs rijden is niet relevant. Dan zou ik bovendien iedere keer dat de dienstregeling verandert mijn hele site moeten omgooien. Nu stoppen de treinen naar Leiden weer niet, en rijden er stoptreinen utrecht- den haag. in de infrastructuur is er echter niets verandert, vleuten ligt nog op dezelfde plek aan hetzelfde spoor. vleuten ligt aan de lijn utrecht- rotterdam, niet aan de lijn woerden- leiden. dat de treinen uit utrecht komen is niet van belang.
Patrick Bosman22 okt 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
De stijl van dit stationsgebouw valt, mede door de manier van metselen, de markante, taps toelopende schoorstenen en de lamparmaturen eerder onder de noemer Amsterdamse School, in plaats van "modern". De laatste term is vrij breed, en past mijns inziens meer voor recente architectuur. Prima site, handig naslagwerk voor de modelbouwer/architectuurliefhebber!

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (7)
Vertrekstaat 1911 (18)
Vertrekstaat 1929 (23)
Vertrekstaat 1940 (14)
Vertrekstaat 1957 (39)
Vertrekstaat 1971 (75)
Personeel op dit station

Nieuws

Men schrijft ons: onder onze inwoners heerscht een steeds grooter wordend verlangen naar een uitgebreidere regelmatige verbinding met Utrecht (3 nov 1926)
Treinen hoog door Leidsche Rijn (24 okt 2007)
B en G wil camera’s op station Vleuten (9 nov 2004)
’Het station Vleuten kwam toevallig op mijn pad’ (23 mrt 2004)
Vleutenaren van Achter t Spoor laten zich welwillend annexeren : Standvastig als dat Gallische dorpje (20 mrt 2004)

Ouder nieuws over Vleuten

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 124)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 116)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 39, 272)

Stations in de omgeving

Utrecht Terwijde (2 km)
Maarssen (3,9 km)
Harmelen (4,9 km)
Vechtbrug (6,1 km)
Amsterdamsche Straatweg (6,2 km)
Utrecht Buurtstation (6,6 km)
Utrecht Centraal (6,8 km)
Utrecht SS (7,4 km)
Breukelen (7,6 km)
Utrecht Overvecht (7,7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/vleuten