of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Stadskanaal Hoofdstation - foto's en omschrijving op stationsweb

station Stadskanaal Hoofdstation

oude namen voor dit station:
voor 16 jun 1915: Stadskanaal

Telegrafische verkorting: Skn
lijnkmjaar
Zwolle- Stadskanaal1071905 - 1947
Stadskanaal- Zuidbroek01910 - 1953
Stadskanaal- ter Apel Rijksgrens01924 - 1935
Geopend op15 jun 1905
Gesloten op17 mei 1953

treinstation buiten gebruik
Provincie: groningen

stationsgebouw I (1903-1979)Type Stadskanaal Aan de straatzijde twee puntgevels, aan de perronzijde één. Eindgebouwen springen aan de straatzijde iets naar voren. In verschillende uitvoeringen gebouwd. Het hoge deel van het station en de l...lees verder
architect: E. Cuypers
verbouwing 1913vergroting door links een zeer groot deel te plaatsen. Gebouw wordt daardoor twee keer zo groot. Goederenloods twee keer zolang.
stationsgebouw II (1997)Vanwege de museumspoorlijn STAR is in 1997 een nieuw station in Stadskanaal verrezen, geheel in oude stijl opgetrokken. architect: P.W. Meijer

adres: 

Stationsstraat
Stadskanaal
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
24 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8.7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Stadskanaal Hoofdstation

52 afbeeldingen

49 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 jun 2013 zijn omrand.

1900 (6)
1910 (10)
1920 (3)
1930 (5)
1940 (2)
1960 (1)
1970 (12)
1990 (2)
2000 (1)
2010 (9)

groot NOLS station uit 1904 aan de lijn Zwolle- Delfzijl. Eerst alleen als eindpunt van de lijn Assen Stadskanaal met vier treinen per dag. De andere lijnen werden rond 1910 aangelegd. Het oorspronkelijke stationsgebouw is later uitgebreid waardoor het twee keer zo groot werd als de andere NOLS stations. De nieuwbouw was wel een beetje vreemd, hoewel in de stijl van de NOLS architekt P. Cuypers maar niet helemaal aansluitend. Vooral aan de voorkant was het een rare warboel geworden, zoals op de illustraties wel te zien is. Werd op 16 juni 1915 omgedoopt in Stadskanaal hoofdstation, wat op onnolse manier werd vermeld op het gebouw. Vormde in de jaren 30 één van de belangrijkste knooppunten van het noorden vanwege de lijnen naar Assen (8 maal), ter Apel, Zuidbroek (14 maal) en Zwolle (6 maal) alsmede vele tramlijnen. Had ook twee spoordoks voor overslag van goederen op schepen. In 1929 was het gedeelte Stadskanaal - Gasselternijeveen nog verdubbeld om overstappen op dat laatste station te vermijden. stationsgebouw in 1977 afgebroken, door onenigheid over de eigendomsrechten van de bijbehorende grond tussen de gemeente en de NS, ondanks felle protesten vanuit de gemeente die er al een nieuwe bestemming voor had, en van de bevolking. In 1978 werd het spoor naar Assen opgebroken en daarmee verdwenen de plannen voor een museumlijn Stadskanaal- Rolde. In 1987 vervoerde Philips zijn produkten niet meer per trein, en de NS verdween uit Stadskanaal. Het spoor naar ter Apel werd opgebroken, en er was sprake van het opbreken tot aan Veendam in 1990. Toen is de STAR opgericht die tot doel had een museumspoorlijn op de rails te zetten emplacement nog aanwezig, perronomvang goed zichtbaar. spoortracée in de richting Assen zéér goed te volgen. daar teven restanten van een oude spoorbrug aanwezig. oude stationskoffiehuis nog aanwezig en in gebruik bij het bejaardentehuis Tabitha. Enkele dagen per jaar rijdt hier de museumtrein van de stichting Stadskanaal rail (STAR) In het najaar van 1997 is er een geweldig nieuw station verrezen op de plaats van het oude. Het is geheel in oude stijl opgetrokken als een mengeling tussen SS vierde klasse en NOLS groot. Dit project is zeer geslaagd. Het oogt als een oud station. De werken werden verricht door aannemer Bruining uit Stadskanaal

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (6)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Martijn13 mrt 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking
De kogel is door de kerk: In 2025 rijden er na 72 jaar weer reizigerstreinen naar Stadskanaal. Op een persconferentie is bekend gemaakt dat Arriva en STAR het spoor zullen delen. https://www.rtvnoord.nl/nieuws/205996/Kogel-door-de-kerk-Stadskanaal-krijgt-gewenste-treinverbinding-in-2025-update
Roelof Hartholt12 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Echt doodzonde dat het oude NOLS stationsgebouw is afgebroken. Want het was zo'n prachtig mooi gebouw. Zijn er nog ergens in een archief bouwtekeningen van dit oude NOLS station?. Want ik zou dit oude NOLS stationsgebouw op schaal na willen bouwen voor mijn modelspoorbaan.
Amaan5 okt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
WIJ missen de trein heel erg in STADSKANAAL. wij willen dat trein weer start rijden naar STADSKANAAL. ik wil graag weten is hoop in toekomst dat trein weer rijden in stadskanaal?
Antwoord webmaster:
ik weet het niet, de plannen zijn er. ik had ook nooit verwacht dat veendam weer aangesloten zou worden. ik weet alleen niet of je blij moet zijn met die trein, dan moet je wel altijd naar het station voor een goede verbinding, en dat ligt toch niet echt centraal in stadskanaal. de rechtstreekse en goede busverbindingen zullen dan een stuk minder worden.
Hans de Lange7 jun 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Klopt, de plannen waar Roald van Elswijk over schrijft gaan definitief door. Het total benodigde budget is door de provincie Groningen beschikbaar gesteld. En waarschijnlijk (als Prorail meewerkt!) zal de eerste trein al in 2017 moeten reiden, 2 jaar eerder dus. Het 2 jaar geleden heropende gedeelte naar Veendam is zo'n succes dat wat Arriva en de provincie betreft de verlening naar Stadskanaal zo snel mogelijk in gebruik moet worden genomen. En misschien wel door getrokken naar Emmen?! Hoezo noordelijke lijnen sluiten wat de NS wilde. Sinds Arriva hier de septet slaat, bloeien deze lijnen als nooit te voren. NS wilde een bedrag van 12.000.000,- voor een kwijnende treinexploitatie. Arriva doet veel meer voor maar 5.000.000,-. Leve de privatisering. Met NS hadden we geen treinen meer in het noorden gehad. Met Arriva reiden er meer treinen en is de service sterk verbeterd. Arriva steekt zijn nek uit en durft zelf extra lijnen te openen. Ook de winterse perikelen zoals in de rest van het land kennen wij hier niet. Arriva rijdt met wintervaste nieuwe treinen (Spurt) die met sneeuw gewoon doorrijden zonder noemenswaardige vertragingen. Deze treinen komen uit Zwitserland. Daar weten ze tenminste wintervaste treinen te bouwen. Dus de excuses van de NS van niet reiden bij een beetje sneeuw slaan nergens op. Kijk naar Arriva. Het wordt tijd dat NS eens een lesje gaat nemen bij Arriva.
Roald van Elswijk20 dec 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
De provincie Groningen wil weer een trein laten rijden tussen Veendam en Stadskanaal. Als de plannen doorgaan, zou de eerste trein in 2019 moeten vertrekken. Zie ook het nieuwsbericht op rtvnoord.nl
klooster27 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb hier jaren dienst gedaan met veel plezie en ben nog steets betrokken bij het spoor maar dan in Noord-Holland tussen Hoorn en medenblik.
Antwoord webmaster:
jammer dat je je mailadres niet hebt achtergelaten, nu kan ik je niet bereiken voor meer informatie. wat was je functie hier?
Peter Paul ten Hoor24 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
'Trein naar Veendam moet doorrijden naar Stadskanaal' 20-02-2011 VEENDAM - De Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie wil dat de trein naar Veendam ook door moet rijden naar Stadskanaal. Een delegatie van de parti,j onder aanvoering van Arie Slob, was vrijdag op werkbezoek in Oost-Groningen. Volgens hem kan in het gebied, waar de krimp op de loer ligt, uitstekend worden geïnvesteerd, omdat de rails naar Stadskanaal er al liggen. Binnenkort start Arriva met de nieuwe verbinding naar Veendam. De ChristenUnie vindt dat ook de spoorlijn naar Leer verder moet worden opgewaardeerd.
simondenboer28 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
is dit het station van buinen
Antwoord webmaster:
ehhh? nee natuurlijk niet, dit is station Stadskanaal, Buinen ligt heel ergens anders, Nieuw Buinen ligt er wel in de buurt, maar dat is een ander station.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Spoorlijn Emmen-Stadskanaal niet haalbaar (Dagblad van het Noorden - 16 okt 2008)

Verlengen spoor Groningen-Emmen beter dan stoppen in Musselkanaal (Rijksuniversiteit Groningen - 16 okt 2008)

ouder nieuws

Links


Museumspoorlijn STAR
De Museumspoorlijn S.T.A.R. rijdt een historische stoomtrein tussen Veendam en Musselkanaal. Met een lengte van 26 km de langste museumlijn van Nederland.
Vertrekstaat 1911 (27)
Vertrekstaat 1929 (39)
Vertrekstaat 1940 (17) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 124)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 196)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 266, 287)

Stations in de omgeving

Stadskanaal Oost (1.5 km)
Tweede Dwarsdiep (2.6 km)
Stadskanaal Pekelderweg (3 km)
Nieuw Buinen (3.5 km)
Gasselternijveen (6.2 km)
Eerste Exloërmond (6.2 km)
Nieuwediep (7.9 km)
Bareveld (8.5 km)
Drouwen (8.9 km)
Buinen (9.5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/stadskanaal