of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hardenberg - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hardenberg

Telegrafische verkorting: Hdb
lijnkmjaar
Zwolle- Stadskanaal42.3431905
Geopend op 1 feb 1905

treinstation in gebruik
Provincie: overijssel

stationsgebouw (1905)Type Hardenberg Aan de straatzijde twee puntgevels, aan de perronzijde één. Eindgebouwen springen aan de straatzijde iets naar voren. In verschillende uitvoeringen gebouwd. architect: E. Cuypers
verbouwing 1960Rond de jaren zestig is de goederenloods aan de linkerzijde van Hardenberg afgebroken.
Gebouwen of objecten in de buurt van dit station:
Ploegbaaswoning
Radewijkerbeek

adres: 

Stationsstraat 26
7772CJ Hardenberg
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
13 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5.8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hardenberg

73 afbeeldingen

42 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 9 apr 2013 zijn omrand.

1900 (5)
1910 (4)
1940 (2)
1950 (1)
1960 (5)
1970 (2)
1980 (2)
1990 (7)
2000 (12)
2010 (35)

Loket sluit per januari 2004.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (4)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Koos Sportel11 apr 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de jaren na de oorlog was mijn oom ; dhr Derk Otten stations chef op station Hardenberg , hij woonde ook in het stations gebouw , ik vroeg mij af of er nog foto,s van mijn oom tijdens de werkzaamheden zijn , met name ben ik benieuwd naar de morse telegraaf , ik ben nl docent telegrafie , dus vandaar mijn interesse op dit vlak . Hartelijke groet ; Koos Sportel A . Schweitzersingel 367 3822 bv Amersfoort .
Arjan Krabbenbos21 aug 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Hardenberg is vanaf maandag 29 augustus 2016 rechtstreeks verbonden met Almelo.Dan gaat de lang gekoesterde verlenging van start tussen beiden plaatsen.Dit ten koste van station Geerdijk die het veld ruimen moest voor snelheidsverhoging en betere dienst inpassing.
Lup28 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Oktober 2011. Tot mijn grote verrassing bleek de oude wachtkamer van het station gewoon geopend. Waarschijnlijk heeft de huurder van de benedenverdieping (een uitzendbureau) de sleutel en opent en sluit deze de deuren. Nergens staat aangekondigd dat de wachtruimte (soms?) geopend is en binnen is geen enkele verwijzing naar de functie van de ruimte, zelfs geen reclameposters. Ook geen verwarming, helaas. Maar de oude banken zitten lekkerder dan die ijzeren op het winderige perron!
Antwoord webmaster:
he wat grappig nooit geweten, maar sinds ik een auto heb kom ik er ook niet meer zovaak (mijn ouders wonen in bergentheim)
Gertjan Stamer8 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
..en nog eens een extra overkapte fietsenstalling aan de zuidzijde van het stationsgebouw geplaatst voorjaar 2011.
Gertjan Stamer10 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Uitbreiding fietsenstalling noordwaarts voorjaar 2010
Gertjan Stamer3 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens zeggen...in 1953 wordt het 2e spoor het hoofdspoor,per 27 September 1971 sluiting voor goederenvervoer en men verwijderd diverse wissels en in 1976 bouwt men het vrij smalle eilandperron en in 1986 wordst het losspoor opgebroken.In najaar van 2000 grootse en in een vreemde hoek gebouwde nieuwe fietsenstalling(kluizen en klemmen)en gelukkig overkapt-aan noordzijde stationsgebouw dus.Die fietskluizen staan er overigens pas einde 2001. Sluiting NS loket per 19 Januari 2004.In Juni 2004 verwijdering van koersrol CTA bakken op de perrons(zie ook Ommen,Coevorden)en men plakt tijdelijke spoornummers en enige maanden later vervangen door de welbekende verlichtte pictogrammen.Vanf de buitenzijde is te zien dat men de loketwand heeft dichtgemetseld met gasbetonblokken-najaar 2004.In zomer 2006 nieuwe parkeerplaats aan noordzijde van de fietsenstalling en verbetering van het fietspad dat dan langs de spoorlijn loopt richting voormalige stop Baalder-Radewijk.
Antwoord webmaster:
Die CTA bakken op deze lijn waren overigens van een afwijkend model. Of waren ze gewoon nog oud? Ze hadden een zeer beperkt aantal mogelijkheden, ik meen een aantal driehoekige rollen met dus 3 opties. sneltrein stoptrein en blanco.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Brand in stationsgebouw Hardenberg (RTV Oost - 3 mei 2011)

Plannen derde spoor Hardenberg in gevaar (RTV Oost - 11 apr 2011)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1911 (13)
Vertrekstaat 1929 (17)
Vertrekstaat 1940 (11)
Vertrekstaat 1957 (39)
Vertrekstaat 1971 (52) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 90)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 88)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 288)

Stations in de omgeving

Brucht (2.3 km)
Baalder- Radewijk (3.2 km)
Bergentheim (4.9 km)
Gramsbergen (5.4 km)
De Haandrik (7.4 km)
Mariënberg (7.9 km)
Beerse (9.9 km)
Junne (11.5 km)
Geerdijk (11.6 km)
Coevorden (12.5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/hardenberg