of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Den Helder - foto's en omschrijving op stationsweb

station Den Helder

oude namen voor dit station:
voor 2 jul 1890: Nieuwe Diep
voor 1 jun 1921: Den Helder
voor 15 mei 1929: Helder

Telegrafische verkorting: Hdr
lijnkmjaar
Amsterdam- Den Helder (Nieuwediep)0.8151865
Geopend op 20 dec 1865

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw I (1862-1958)Type SS 3e klasse Heeft verwantschap met het type tweede klasse. Hoge middenrisaliet die vrijwel gelijk is aan het middendeel van een middenrisaliet van een tweede klasse station. Aan weerszijden hiervan een korte v...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1872sterk vergroot. Linker vleugel drie maal zo lang, rechtervleugel vier keer. Rechtervleugel sterk verbreed, en voor de middenrisaliet een uitbouw
stationsgebouw II (1958)Een laag gehouden gebouw met zeskantige hoofdvorm dat aan de voor- en achterzijde in een punt uitloopt. Heeft daardoor aan beide kanten iets van een boeg van een vaartuig. Welke indruk nog wordt versterkt door de kunstige als baken gebouwde toren, vo...lees verder
architect: G.J. van der Grinten
Gebouwen of objecten in de buurt van dit station:
buitenliniegracht

adres: 

Middenweg 176
1782BL Den Helder
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
42 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6.7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Helder

115 afbeeldingen

106 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 4 okt 2013 zijn omrand.

1890 (1)
1900 (5)
1910 (5)
1920 (7)
1930 (3)
1940 (8)
1950 (43)
1960 (13)
1970 (3)
1980 (3)
1990 (4)
2000 (7)
2010 (16)

Het eerste station van Nieuwe Diep lag bij km 0.35 (waar nu de McDonald is). op 31-05-1958 werd het huidige station in gebruik genomen en bij km 0.6.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (16)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Henk 5025 aug 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Architectonisch helemaal nog niet zo'n gek station. Helaas met een voortdurende leegstand en een inmiddels geautomatiseerde fietsenstalling zonder service.
Han Lefering18 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De cst Hdr JH Kreling is per 1 december 1940 benoemd tot cst 1 te Heerlen.
Antwoord webmaster:
dank, maar die btrekkingen heb ik er beide al in staan.
Han Lefering14 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de Friesche koerier van 14/4 1962 staat een artikel waarin de heer Ates genoemd wordt als cst Hdr. Dus datering klopt niet.
Antwoord webmaster:
kan best. als ik een einddatum invul, maakt mijn database er een begindatum een jaar eerder van. is handig voor het sorteren, maar het kan dus uitgebreider zijn dan het lijkt.
Han Lefering29 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De laatste cst van Hdr heette Ates.Tot plusminus 1969.
Antwoord webmaster:
dank heb het opgenomen.
Han Lefering10 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bericht komt uit Nieuw Spoor, maart 1949
Han Lefering9 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Door de stationchef 2e klasse C.M. Schneiders te Den Helder werd indertijd het iniatief genomen tot rechtstreekse bevrachting van rijwielen naar en van Texel over te gaan.
Antwoord webmaster:
wanneer was deze persoon in dienst? ik ben momenteel namelijk bezig om alle stationschefs van nederland te achterhalen uit oude kranten berichten. Ik weet dat ze ook in Het Utrechts Archief te vinden zijn, maar dan moet ik daar gaan zitten, en zo lukt het ook heel behoorlijk.
Han Lefering9 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De laatste stationschef van Hdr was de heer Ates.
Jeroen Muntjewerf28 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De voormalige spoorlijn naar de haven van Den Helder in in 1995 afgebroken op het spoorwegnet Alkmaar-Den Helder. Deze is pas geleden weer in gebruik genomen om het rangeren mogelijk te maken zodat dat niet op het bestaande spoor hoefde te gebeuren. Deze zogeheten stamlijn zal tot aan de overweg in de Schootenweg worden geëlektrificeerd. bron: doodpoor.
Gertjan Stamer9 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik Oktober werd het NS loket een Wizzl en in het najaar van 2000 zou de snackautomaat en koffieshop al sluiten-dat werd dus per 1 Januari 2001. In April 2002 heropening koffieshop als Cafe T...wordt zelfs Foodcourt en sluit alweer 1 Maart 2004,dus geen succes!In het voorjaar van 2005 alweer heringericht voor makelarrskantoor ReMax,met de automatiek wordt helemaal niets gedaan.De Bloemenshop blijft steeds op dezelfde plaats...zomaar wat wijzigingen van het interieur van dit stationsgebouw.Vanaf 2009,zie onder.
Gertjan Stamer30 aug 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het blijft tobben met goed invullen vml restaurant in oostelijke deel...makelaarskantoor is al weer vandoor zomer 2009 en dus weer leegstand en dus verpaupering. Wizzl werd in voorjaar omgedoopt tot Kiosk en in Augustus drastisch verbouwd tot inloopkiosk met balie nu aan zuidzijde ipv vroegere westelijke balie.Bloemenwinkel onveranderd alsmede Rijwielshop...TV Noord Holland had het in 2007 over sloop...dubbelsporig maken tot Schagen lijkt me een beter plan,enkelspoor is hier ouderwets !
Antwoord webmaster:
ouderwets of niet, als enkelspoor voldoende is voor de dienstuitvoering, waarom zou je er dan dubbelspoor van maken? wel erg duur om met de tijd mee te gaan.
Arjan Krabbenbos21 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het eindstation voordat je de boot neemt naar Texel en marinehoofdstad is van ons land. De perronoverkappingen tonen gelijkenis met die van het huidige hoofdstation van Delft. Maar in deze laatst genoemde stad waar ooit Willem van Oranje gewoond en vermoord is krijgt over een aantal jaren een ondergronds station met twee eilandperrons. De huidige spoorsituatie zal daar dan compleet veranderd zijn. Alleen het oude stationsgebouw zal blijven bestaan en een andere functie krijgen.
Antwoord webmaster:
graag wel een beetje bij het onderwerp blijven. je plaatst vaker hele verhalen over een station bij een volstrekt ander station dat met het verhaal niets meer te maken heeft. de moord op willem van oranje heeft al niets met station delft te maken, laat staan met station den helder. als je iets toevoegt bij een station, dan over dat station. Overigens zie ik de gelijkenis met de perronoverkappingen in Delft niet echt. waar haal je dat vandaan? sterker nog, het slaat nergens op. als ik foto den helder 59 vergelijk met delft 44, zoek de 100 verschillen.
arnold16 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
het was een prachtig gebouw nu is het erg lelijk maar ze gaan het weer slopen en er komt een nieuw station plannen voor het originele station weer te bouwen zijn er helaas niet
Antwoord webmaster:
ach mooi en lelijk zijn begrippen waarmee ik niet zo heel veel kan.
Tom24 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom trekken ze de spoorlijn niet door tot aan de haven, met een station Den Helder Haven? Kunnen reizigers naar Texel gelijk door op de boot naar Texel. Nu moeten ze van de boot in de bus, wachten tot de bus vol is, en dan overstappen op de trein (of andersom)....
Antwoord webmaster:
ze hebben de spoorlijn juist ingekort, vroeger liep hij 800 meter door, maar dat verdeelde Den Helder nogal onhandig in twee delen.
milco3 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
die stations liggen zeker ver genoeg uitelkaar zodat de intercity niet zo vaak hoeft te remmen.
milco27 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
hier rijden toch alleen intercity ’s?
Antwoord webmaster:
ja, maar de intercity stopt tot alkmaar wel op ieder station dat ie tegenkomt.
michael kramer3 jul 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Echt prachtige foto's. Woon nu mijn hele leven in den helder maar zulke foto"s heb ik nog nooit gezien. echt heeeeeel mooi

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Zo ziet station Den Helder er uit in nieuw stadhuis (Noord-Hollands dagblad - 6 mrt 2012)

Sloop NS-station voor nieuw stadhuis Den Helder (Noord-Hollands Dagblad - 29 feb 2012)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1868 (4)
Vertrekstaat 1891 (6)
Vertrekstaat 1911 (11)
Vertrekstaat 1929 (12)
Vertrekstaat 1940 (7)
Vertrekstaat 1957 (20)
Vertrekstaat 1971 (38) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 72)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 133)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 58, 145)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 84-85, 97)

Stations in de omgeving

Den Helder Zuid (2.6 km)
Koegras (3.9 km)
Breezand (7.8 km)
Anna Paulowna (10.4 km)
Oostpolder (12.2 km)
Oudesluis (13.8 km)
Schagen (19.2 km)
Schagerwaard (20.7 km)
Zijdewind (24.2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/denhelder