Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Bloemendaalscheweg - omschrijving op stationsweb

stopplaats Bloemendaalscheweg

lijnkmjaar
Utrecht- Zwolle231863
Geopend op1 mei 1902
Gesloten op1 mei 1905

treinstation buiten gebruik
Provincie: utrecht

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Je bent de eerste bezoeker die dit station een waardering geeft.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Bloemendaalscheweg

gelegen circa 300 Noordelijker dan Kleine Koppel, in de jaren 1960 was er nog een wachtpost voor de bewaking van de overweg.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (8)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Heimen Stoffels11 okt 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
@ webmaster: Nou, tegenwoordig is het al niet veel geordernder hoor. Neem bijv. de bushalte bij vlakbij mijn huis hier in Almere. Doorgaans wordt de haltenaam 'Haven Centrum' aan gehouden (in de media, volksmond en de Connexxion-website), maar op de abri staat 'Almere Haven Centrum' als haltenaam. Op de gele haltepaal staat 'Centrum Almere Haven' als haltenaam. In de stadsbussen staat wel Haven Centrum op de digitale displays, maar in de streekbussen staat er op de displays de haltenaam 'Centrum' (zonder Haven ervoor dus). En dat is dan even *een* voorbeeld wat ik zo even uit mijn hoofd noem. Echt niet meer geordend dan vroeger dus...
Niels17 aug 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
In het artikel Sporen door Amersfoort van G. de Graaf in Spoor & Trein Editie 7 staat dat de Bloemendaalseweg in Amersfoort nu Hooglandseweg heet. De halte lag dus iets ten zuidwesten van de huidige Meridiaantunnel. Sinds de spoorverdubbeling tussen Amersfoort en Amersfoort Aansluiting is de overweg in de Hooglandseweg vervangen door de Meridiaantunnel en is de Hooglandseweg gesplitst in Hooglandseweg-Noord en Hooglandseweg-Zuid.
Antwoord webmaster:
dank je wel
Niels28 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In het boek Sporen rond de Lange Jan staat dat de halte aan de Bloemendaalseweg op 1 mei 1901 werd geopend en in 1905 werd vervangen door de nieuwe halte De Koppel (blz 14). De grindperrons van de halte aan de Bloemendaalseweg werden pas in 1917 verwijderd. Kijkend op Google Maps lijkt me deze halte nagenoeg op de plek van de geplande halte Meridiaantunnel te hebben gelegen.
Antwoord webmaster:
dank voor de info. ik heb de gegevens inmiddels iets aangepast.
Marcel Vis31 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, Bij deze een vraag over halte Bloemendaalsche Weg. Volgens de site zou deze net na halte De Klein Koppel liggen. Op de site ook een discussie of dat wel klopt. Zelf ben ik aan het kijken of ik de lokaties van stations in Google Earth een plaatsje te geven. In Amersfoort kon ik geen logoische lokatie vinden. Wel aan de noordkant van Nijkerk. Kan het zijn dat deze halte daar heeft gelegen?
Antwoord webmaster:
nee hoor, dat is geen discussiepunt. de halte kleine koppel is geopend als vervanger voor de halte bloemendaalscheweg (dat staat bij halte kleine koppel). Er is wel discussie over hoe de halte heeft gehete, omdat er een afkorting werd gebruikt in de dienstregeling. De halte heeft bij Amersfoort gelegen en niet bij Nijkerk.
Victor7 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het NCS-verslag 1905 schrijft dus Bloemendaalscheweg; in het spoorboekje stond Bloemend. weg en de Raad van Toezicht zweeg over de halte in 1905. Ze hebben het wel over de halte "de Kleine Koppel"...
Antwoord webmaster:
hmmm, DE kleine koppel, dat stond toch niet zo in de dienstregelingen? Het was gewoon een zootje in die tijd, laten we eerlijk wezen. Moet je zien hoe moeilijk de spoorwegen nu doen over een naamsverandering, dat kost een bak geld! Vroeger maakte het niet zoveel uit hoe je het ding noemde, en of je spelfouten maakte. Een goede geordende lijst met al die naamsvarianten zal er dus wel nooit komen, omdat er niet een bewuste verandering plaats vond maar dat gewoon spelfouten waren (dat geldt dan niet voor veranderingen als Elburg- Epe in Elburg- Oldenbroek). [[tekent dit voor zichzelf aan als er weer een discussie over een foutieve naam komt, zoals middelweg en middenweg]]
Victor6 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In het NCS-jaarverslag 1905 is sprake van Bloemendaalscheweg, met dubbel a dus.
Antwoord webmaster:
ok, met dubbel a en zonder spatie dus. Houd ik dat voorlopig aan. daar hebben we een betrouwbare bron voor.
Victor6 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bloemendaalsche weg (met spatie dus) komt ook voor.
Antwoord webmaster:
ja dacht wel dat het een variant was. weet je wat het was toen het gesloten werd? die naam houd ik in principe aan.
JH Lodewijks4 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
de naam van de halte was Bloemendalscheweg
Antwoord webmaster:
weet je dat zeker, waar heb je dat vandaan? Ik zal het toch even nakijken voordat ik een naam van een station veranderd. Zo'n naam kan overigens van tijd tot tijd ook behoorlijk fluctueren.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Er is geen station geselecteerd.
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/bloemendaalscheweg