of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Bergentheim - foto's en omschrijving op stationsweb

station Bergentheim

Telegrafische verkorting: Btm
lijnkmjaar
Zwolle- Stadskanaal37.3941905
Geopend op1 feb 1905
Gesloten op1 jun 1975In 1970 werd Bergentheim geschrapt als stopplaats voor de treinen Zwolle- Emmen. In plaats daarvan reden de treinen Almelo- Mariënberg door naar Hardenberg, en stopten ze ook in Bergentheim. Dit was blijkbaar de doodssteek voor het station, want deze nieuwe situatie resulteerde in een aanzienlijke vermindering van de reizigersaantallen. Daarom werd op 1 juni 1975 station Bergentheim geheel gesloten.

treinstation buiten gebruik
Provincie: overijssel

stationsgebouw (1903-1993)Type NOLS haltegebouw Het station is vrijwel identiek aan Vilsteren; de planken beschieting van de geveltoppen ontbreekt. De NOLS had haar gebouwen in eerste instantie (de lijn Zwolle- Ommen) wat te luxe uitgevoerd...lees verder
architect: E. Cuypers
verbouwing 1906aan de linkerzijde komt een hoog gebouw en het dak wordt daarnaar doorgetrokken. Daarnaast een korte vleugel voor goederen
herbouw goederenloods (1955)In de tweede wereldoorlog is de houten goederenloods van station Bergentheim beschadigd geraakt bij een bombardement. Deze is in de jaren '50 vervangen door een stenen exemplaar.

adres: 

Fliersdijk
7691BD Bergentheim
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
25 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8.1 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Bergentheim

37 afbeeldingen

28 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 15 sep 2014 zijn omrand.

1900 (1)
1910 (2)
1920 (1)
1930 (1)
1940 (1)
1950 (1)
1960 (5)
1970 (9)
1980 (8)
1990 (5)
2010 (1)

Met de overname van de spoorlijn Almelo - Marienberg in 1998 door particuliere vervoerder kwamen er weer stemmen om station Bergentheim te heropenen. Het is er echter nog niet van gekomen.

De webmaster van deze site is getogen (niet geboren) in Bergentheim. Door de afbraak van dit station is zijn fascinatie begonnen.

Tijdens mijn vakantie is het voormalig station van Bergentheim afgebroken, zonder dat ik ervan wist. Het gebouw was me nooit bijzonder opgevallen, maar toen ik er in de trein langs reed miste ik het opeens. Ik zag nog wel duidelijk de lege plek met het verhoogde grasveld waar het station had gestaan.
Ik keek ook eens op andere plaatsen uit de trein en het viel me op dat deze lege plek zich op veel meer plaatsen voordeed. Ik herinnerme uit die tijd Vilsteren, Junne, Koekange en Vries- Zuidlaren (ik reisde namelijk veelvuldig tussen Hardenberg en Groningen waar ik studeerde).
Vervolgens ga je eens nazoeken of daar dan ook een station had gestaan, en zo groeit en hobby.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Frank van den Hoven6 aug 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds eind mei 2018 wordt er, nog meer dan voorheen, geijverd voor: heropening station Bergentheim; elektrificatie van de spoorlijn; doortrekken van de lijn naar Groningen. Aldus https://www.destentor.nl/hardenberg/bergentheim-wil-zijn-station-terug~a1986eb5/
Steef Bolier25 apr 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb mijn jeugd doorgebracht in Bergentheim, goede herinneringen aan dit mooie dorp. Jaren later heb ik bij het bedrijf war ik werkte meegeholpen aan de sloop van het stationsgebouw. Tijdens de sloop vond ik nog een leren geldbuidel met daarop een koperen plaat met de naam ' Bergentheim' Deze is vroeger gebruikt door de stationschef voor het opbergen van geld. Complimenten voor de mooie professionele site. Groet, Steef Bolier.
Gerrit te Rietstap4 feb 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Stationschef Wiersma herinner ik mij nog heel goed. Toen ik wegging uit Kloosterhaar/Bergentheim in 1958 was hij er chef en toen we in 1972 weer een jaar in Bergentheim woonden was hij er nog. Vlak na de oorlog, herinner ik me nog, dat we een schoolreisje hadden naar de dierentuin in Emmen, per trein. In mijn herinnering zaten we toen op platte open goederenwagens, waarop strobalen waren gelegd om op te zitten. Nu onvoorstelbaar. Ik vind het erg jammer dat zo'n monument als het station voor Bergentheim was, is gesloopt.
Antwoord webmaster:
als stationschef heb ik heb nooit gekend, het station was al gesloten toen ik er kwam wonen (1979), maar wel als oud-stationschef. ik vind het ook jammer, hoewel het me wel een erg leuke hobby heeft opgeleverd, dus eigenlijk ben ik er wel blij om.
Wiersma29 dec 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voordat het station is gesloopt heeft hier familie van me gewoond. Ben zelf ook een paar keer op bezoek geweest bij de betreffende familie die daar toen woonde. Het huis, en de omgeving heeft toen diepe indruk op me gemaakt. Jammer dat het station gesloopt is.
Antwoord webmaster:
natuurlijk een wiersma, dat dacht ik al toen ik je bericht las. de wiersma's heb ik ook wel gekend. met de afbraak van dit station is mijn fascinatie voor stations begonnen.
henk12 dec 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wanneer wordt het station ooit nog een keer geopend en zowel wanneer?
Antwoord webmaster:
tsja, als ik dat wist... ik vroeg het mezelf vandaag ook af, dan zou ik met de trein naar mijn ouders kunnen gaan. zou wel makkelijk zijn. maar wellicht dat nu arriva er rijdt er wel wat meer schot in de zaak zou komen. moet je er dan wel op rekenen dat de bussen dan minder gaan rijden (die nemen dan denk ik niet meer de afslag van de twenteweg) want dat zou te veel concurrentie voor het spoor betekenen.
arend sloot29 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
mijn opa, arend sloot, was stationschef op het staion rond de oorlog. mijn opa en oma woonden ook op het station, moesten wel onderduiken in de oorlog. mijn andere oma woonde op de kanaalweg oost, toen nog alas adres c441, ik kwam vaak met de trein en heb hele goede herinneringen aan het station en aan het dorp. begrijp nog steeds niet waarom het station als gebouw en halte niet meer bestaat.
Antwoord webmaster:
he wat leuk een oude stationsfamilie uit mijn eigen dorp! Ik heb jaren in Bergentheim gewoond. Waarom de halte niet meer bestaat is wel duidelijk toch, het aantal reizigers liep sterk terug, en er moest een halte komen in Emmen Bargeres. Beide stations openhouden ging niet qua reistijd, daarom moest Bergentheim sluiten. Het station is gesloopt om zicht vrij te maken op de overweg, heb ik destijds vernomen, maar dat vond ik al een beetje onzin. het was gewoon te duur in het onderhoud en toen de laatst stationschef wiersma was overleden en zijn weduwe naar hardenberg verhuisde kon de ns er mooi vanaf. ik vind het heel jammer dat het is verdwenen, maar als het niet was verdwenen had ik er wellicht nooit zo´n leuke hobby aan overgehouden en was stationsweb er niet geweest. dus aan de andere kant ben ik er ook wel weer blij om dat het is verdwenen. gek he.
Gertjan Stamer18 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Film van bijna 11 minuten op You Tube getiteld Bergentheim in 1960,door RTV Oost ooit eens uitgezonden...aan het eind van deze fraaie film is naar ik meen het oude stationsgebouw te zien.Film geeft perfect beeld van een prachtig Drents dorp in een tijdperk van rust en ruimte,hard werken,vrij spelen,fraaie natuur,hartelijke en gastvrije bevolking(al staan mensen uit Drente bekend als ietwat stug...valt heel erg mee(eigen ervaring)).De kastanjeboom staat er nog steeds en is nog niet geveld door de vernietigende kastanjeziekte...interessant om te zien dat perron is afgegraven voor dubbelsporige lijn in de 80'er jaren. Hopelijk snel nieuwe perrons,kan je met de met de kleine naar opa en oma...!
Antwoord webmaster:
He he, niet schelden! Drents dorp! Bergentheim is en blijft Overijssel. Het commentaar bij de film is hilarisch! 'die en die is later nog sporadisch overleden', bedoeld werd dat de betreffende persoon onder de trein is gekomen. Ik heb het betreffende shot (ik bedoel natuurlijk het shot van het stationsgebouw uit de film en niet de beelden van het genoemde ongeval) gestilld en op de site geplaatst. Zie afbeelding 23 (is dat stationschef Wiersema?)
Arjan Krabbenbos3 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station zal indien het heropend zal worden een onderdeel worden van de nieuwe concessiehouder. Deze niewe eigennaar is van plan om een doorgaande dienst te creeeren tussen Enschede naar Emmen en dan zullen de treinen gecombineerd worden te Marienberg zodat het gedeelte naar Zwolle hier aan/afgekoppeld kan worden. Maar dan zal de lijn van/naar Almelo geelektrificeerd moeten zijn. Lukt dit laatste vanwege te hoge kosten en te lage rendement niet dan wordt het 2 aparte diensten in half uur verband en om en om bestemming. De 2 rode Syntus diesels die nu nog rijden zullen dan naar de Achterhoek of naar Twente Oost verhuizen. Het zal mooi zijn als Syntus ook de Emmerlijn krijgt dan wordt de exploitatie in de nabije toekomst een stuk makkelijker. Ook kan Bergentheim weer open gaan, net zoals dat enkele jaren is gebeurd met Gaanderen of bij het recentere geopende Veolia station Mook Molenhoek. Maar eerst maar wachten wat komen gaat......
Antwoord webmaster:
dat zou inderdaad heel fijn zijn, mijn ouders wonen daar.
H. Hulleman31 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op zoek naar informatie over mijn familienaam HULLEMAN in Bergentheim, kwam ik op deze site. Er zijn verschillende foto's te zien van het oude stationgebouw van Bergentheim. Ik heb ergens gelezen dat de houten loods naast het station verwoest is tijdens de 2 WO. Mijn vader woonde als klein jongetje tegenover het station. Hun huis werd ook verwoest tijdens dat bombardement. Een klok die in het huis hing heeft het overleefd, en hangt nu bij mij thuis. Pracht verhaal ! Groet, H. Hulleman
milco31 okt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
als er een station wordt gesloopt, zoals dit station, worden de perrons dan ook altijd gesloopt, of blijven die er gewoon liggen??
Antwoord webmaster:
dat verschilt. als het station nog in gebruik blijft blijven de perrons natuurlijk liggen, zoals recent bij ALphen aan de Rijn. Als het station al buiten gebruik is is er vaak geen perron meer over, zoals dat in Bergentheim het geval was (of althans maar een heel klein deel van het oorspronkelijke perron). Dat is gesloopt toen het buiten gebruik raakte. In andere gevallen blijft het perron nog lang liggen, zoals in het verleden bij Visvliet, waar het stationsgebouw al was afgebroken, of nu nog bij Soestduinen, waar het gebouw gelukkig nog steeds staat.
Hans Schipper25 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wichor, Het blijft en mooie side en de herinneringen komen ook steeds weer boven : Vijf dagen in de week met de fabriekstrein van kwart over zeven naar Almelo.We gingen daar naar de Kweekschool, jouw latere meester Slot en ik. De trein was speciaal afgestemd op de textielarbeiders van Nijverdal -ten Cate.In die tijd was er geen bestaan meer voor de vele zandboeren in Salland en als nieuwe werkgever diende zich de textielindustrie aan.De fabriekstrein bleef vele jaren in takt totdat de gemeente Hardenberg haar eigen industrie kreeg,nl. de Wavin met al haar aanverwante fabrieken.
Jan Schutte1 feb 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb 26 jaar vlak bij dit station gewoond. Doet me deugd om deze foto's te zien. Veel spelen onder de kastanjebomen, om daarna hele middagen door te brengen in de oud papierloods, die achter het station stond.
Wichor Bramer 6 mei 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben hier opgegeroeid. We gingen altijd kastanjes zoeken bij dit station.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Gevelsteen station Bergentheim zoek (De stentor - 15 sep 2014)

Plannen derde spoor Hardenberg in gevaar (RTV Oost - 11 apr 2011)

ouder nieuws

Links


Vertrekstaat 1911 (13)
Vertrekstaat 1929 (17)
Vertrekstaat 1940 (11)
Vertrekstaat 1957 (39)
Vertrekstaat 1971 (36) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 93)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 250, 286)

Stations in de omgeving

Brucht (2.7 km)
Mariënberg (3.5 km)
Hardenberg (4.9 km)
Beerse (6.2 km)
Geerdijk (6.8 km)
Baalder- Radewijk (7.6 km)
Junne (8.3 km)
Vroomshoop (8.5 km)
Gramsbergen (10 km)
Daarlerveen (10.1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/bergentheim