of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Harderwijk - foto's en omschrijving op stationsweb

station Harderwijk

Telegrafische verkorting: Hd
lijnkmjaar
Utrecht- Zwolle49.131863
Geopend op 20 aug 1863

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw I (1863-1983)Type NCS 1e klasse hoog middendeel met lage vleugels architect: Nicolaas J. Kamperdijk
verbouwing 1880?voorbouw, waarvan het dak dienst als terras voor de woning
verbouwing 1919tochtportaal wordt afgebroekn, in plaats waarvan een nieuw portaal komt, nu echter tegen de linker vleugel. Ingangsdeur gewijzigd in een venster.
stationsgebouw II (1983)Station Harderwijk vervangt een oud gebouw uit 1865. Het heeft devorm van een rechthoek, in het midden waarvan een cilinder is geplaatst. Deze cilinder steekt door het dak heen en vormt een rode trommel op het platte dak. Dit dak heeft een brede, zwa...lees verder
architect: K. van der Gaast

adres: 

Stationsplein 1
3844KR Harderwijk
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
20 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5.2 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Harderwijk

65 afbeeldingen

41 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 2 feb 2012 zijn omrand.

1880 (1)
1890 (2)
1900 (5)
1910 (1)
1920 (6)
1930 (3)
1950 (1)
1960 (8)
1970 (8)
1980 (6)
1990 (1)
2000 (3)
2010 (17)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (6)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
van Lochem26 jul 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben eind jaren zestig als kind regelmatig bij een vriendje geweest die hier woonde. De grote zolders staan me nog bij. Uniek wonen was dat zo boven het spoor.
Arjan Krabbenbos3 feb 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het onlangs geheel gemoderniseerde station Harderwijk wordt toch (voorlopig) geen intercitystation. De capaciteit is nu al vol en en er zal een extra spoor moeten bijgebouwd worden. Hier aan is l aan gedacht tijdens de laatste grote werken aan de stationsomgeving en de vervanging van de drukke overweg door een tunnel. Als er derde spoor bij dit station komt kan het en keerspoor worden waar de Sprinter Amsterdam Centraal vanaf Amersfoort naar hier verlengd kan worden.Wanneer dit zal zijn is nog onbekend,maar let op de sites over Pro Rail, OV Magazine,OV Nieuws en Treinreiziger en Treinennieuws!
Arjan Krabbenbos17 sep 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het nieuwe stationscomplex is gisteren op vrijdag 16.september 2016 officieel geopend. Het station kent een onderdoorgang van station en spoorlijn ter vervanging van de even verderop gelegen spoorovergang Oranjelaan (naast de oude rijwielstalling!). Maar heeft ook een moderne trappartij, lift naar het perron en mooie overdekte fietsenstalling. Helemaal af is het nog niet. De oude fietsenstalling en stationsgebouw moeten nog binnenkort worden afgebroken.Op deze plaats wordt het nieuwe busstation gebouwd.
Edwin Endstra1 aug 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op dit moment wordt het stationsgebied in Harderwijk grondig verbouwd. De kruisende weg wordt onder het station door gelegd, er komt een nieuw stationsgebouw, nieuwe fietsenstallingen en een nieuw busstation. Het enige dat nog op z'n plek ligt is een deel van het perron met de oude overkapping. [http]www.harderwijk.nl/stationsomgeving Time laps van het op z'n plek schuiven van de tunnel: https://www.youtube.com/watch?v=PKyDtXst4So
Gerrit Willem Eilander4 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb een vraag: Mijn grootvader Willem Troost( 1866-1956) had heel vroeger een sigarenkiosk op het station in Harderwijk, nu heb ik het over de vorige eeuw (20/30er jaren) Is er misschien iemand die hier iets van weet??? Alle info is zeer welkom!! groet Gerrit Willem Eilander Eelde 4-2-2013
Antwoord webmaster:
ik zelf niet, maar misschien iemand van de bezoekers hier.
A. van den Berg 11 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heeft u binnen uw station restauratie en plekje, een beetje apart, zodat ik een bespreking van 1 1/2 uur kan houden met 2 anderen? Op 20 meo om 19,30 uur
Antwoord webmaster:
nee want ik ben nu u in uw station, ik fotografeer stations (dat was toch wel duidelijk van mijn site?). Ik denk niet dat er zo iets op harderwijk is hoor, dat is daar veel te klein voor, het is ook niet bemand.
Gertjan Stamer11 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Stationsgebouw heeft in westelijk deel buschauffeursruimte en de Kiosk van Servex.Oostelijk deel heeft de gesloten koffieshop,die is al jaren gesloten en wordt misschien incidenteel als bijeenkomstruimte gebruikt. Vraag het eens aan de mensen van Kiosk of zoek website NS op en ga NS Poort...?. Zelfde manier van handelen station Geldermalsen en nog wat andere stations in Nederland.
Antwoord webmaster:
ok, dat wist ik niet. dank voor de tip en het beantwoorden van deze vraag.
Gertjan Stamer3 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Electrificatie van de Veluwelijn gereed per 20 Mei 1951. M.i.v. 7 Januari 1952 volledige treinenloop bij het dan nog bestaande 1e stationsgebouw. In 1963 aanleg van spoorlijn naar de haven van Harderwijk. In 1982 sloop 1e stationsgebouw en op vrijwel zelfde plek opent nieuwe stationsgebouw op 9 Juli 1983. Stationskoffieshop aan oostzijde, zeer bijzonder rond lokettenfront met rode doos op het dak in centrumdeel van het gebouw en aan westzijde enige wachtruimtes te zien. Aan de oostzijde van stationsgebouw nr 2 verrijst tevens rijwielstallingsgebouw (tussen het gebouw en de overweg dus). Eind 90'er jaren sluit het loket en opent de Wizzl waarbij het aparte en unieke lokettenfront gedeeltelijke gesloopt wordt. Koffieshop aan oostzijde blijft open. Al in 2000 in de weekenden gesloten en definitief gesloten voorzomer 2004. Inbouw chemische WC aan perronzijde in Maart 2003. Op 1 April 2004 sluit de Treintaxihalte. Eind April 2004 sluit de Wizzl en gaat intern verbouwen en heropent als Kiosk eind Mei 2004, ook nog steeds met NS faciliteiten. De westelijk gelegen parkeerplaats wordt uitgebreid (start November 2005, gereed Februari 2005). Opbraak diverse westelijke sporen begin 2006 en tevens start van ingrijpende eilandperronverlenging naar het oosten, vele tientallen meters buiten de overkapping. Tevens nieuw overpad en sluiting cq sloop oude overpad (eind Mei 2006). De muur tussen spoor 1 en looppad bij stationsgebouw is gesloopt in December 2007. Nieuwe fietsklemmen zonder overkapping gebouwd zomer 2006. De verlenging van het eilandperron geeft een wel erg onlogische en erg lange looplijn naar de Kiosk, bushaltes en parkeerplaats en fietsen. Is het leuk om te vermelden dat in de zomerperiode er hier een speciale trein rijdt naar het Dolfinarium, startend/ eindigend bij de bushaltes ? In 2009(zomer?)kleine verbouwing stationsgebouw opgemerkt aan de straatzijde-nieuwe deur meer westwaarts en oude deur oostwaarts opgeheven(tevens entree vml koffieshop)
Antwoord webmaster:
wat bedoel je met miv 1952 volledige treinenloop? Dat vanaf die tijd alle treinen elektrisch rijden? Hoe kan de dolfinariumtrein starten bij de bushaltes als de loop zo lang is? Ik weet dat ze er wel over hebben gedacht de dolfinariumtrein via het havenspoor naar dichter naar het dolfinarium te laten rijden. Ik mis in je verhaal ook de sloop van het havenspoor, was dat begin 2006, toen er meer sporen werden opgebroken?
de beer8 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
leuk om het huis terug te zien,hier heb ik 14 jaar in gewoont
Antwoord webmaster:
wat leuk om een bericht van een oud-bewoner te lezen. Veel oud-bewoners van stationsgebouwen zoeken hun oude woonhuizen op op internet en plaatsen een berichtje op mijn site. Misschien heb je nog oude foto's die ik op mijn site zou kunnen plaatsen?
T. Nagtegaal1 mrt 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
In Harderwijk willen/ moeten ze de sneltreinen/ intercity's laten stoppen. Hiervoor moet er een tunnel komen bij de Oranjelaan omdat het perron verlengd moet worden. Nu gaan ze het perron wel verlengen maar het is maar zo'n 75 meter. Misschien alvast op het oog als er straks wel een tunnel komt?

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Studie tweede station Harderwijk verspilde centen, vindt VVD (De Stentor - 13 jul 2009)

NS: Perron Harderwijk te kort voor Intercity (De Stentor - 10 jul 2009)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (10)
Vertrekstaat 1911 (24)
Vertrekstaat 1929 (20)
Vertrekstaat 1940 (12)
Vertrekstaat 1957 (33)
Vertrekstaat 1971 (74) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 20)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 166)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 136, 139, 282)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 195-196)

Stations in de omgeving

Horst- Tonsel (1.7 km)
Ermelo (4.1 km)
Hulshorst (4.7 km)
Volenbeek (6.4 km)
Nieuw Groeneveld (7.9 km)
Putten (8.6 km)
Bijsteren (9.5 km)
Hooge Steeg (11 km)
Nunspeet (11.8 km)
Diermen (12 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/harderwijk