of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Ravenstein - foto's en omschrijving op stationsweb

station Ravenstein

Telegrafische verkorting: Rvs
lijnkmjaar
Tilburg- Nijmegen49.5821881
Geopend op 4 jun 1881

treinstation in gebruik
Provincie: noord-brabant

stationsgebouw I (1880-1973)Type Helvoirt Laag gebouw met woning en dienstlokalen
verbouwing 1898station met puntdak uitgebrei met een aanbouw met plat dak
stationsgebouw II (1973)Type Standaard Douma (eenvoudiger) uitgekleder type standaardstation. Veel beeldbepalende panden met cultuurhistorische waarde vervangen door tweekamerbungalows architect: C. Douma

adres: 

Stationssingel 122
5371BB Ravenstein
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
5 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Ravenstein

22 afbeeldingen

18 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 13 jul 2012 zijn omrand.

1960 (4)
1970 (6)
1980 (1)
1990 (1)
2000 (8)
2010 (20)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (16)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
naamloos27 feb 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
teid dat de brug verbreedword.dan kan de spitst.rein ookdoor rijden naar den bosch.en dan kunnen ermeer station komen.geffen nuland berghem wijchen-oost en west.
Ed van Wamel28 jan 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben zoek naar een ansichtkaart van het oude stationnetje in Ravenstein. Ik weet alleen niet of deze ooit is uitgegeven/gemaakt. Weet iemand hier meer van?
Jeroen Arts11 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jazeker! Wikipedia meldt het volgende: "De Trabant was leverbaar als 2-deurs limousine, 2-deurs combi ("Universal"), en als open model ("Kübel" (voor het leger, en later voor jachtopzieners) of "Tramp" (civiel)). Na de Wende bouwde de firma Ostermann nog een ombouwset om een Trabant te veranderen in een cabriolet. De importeur zat in Ravenstein (Nederland). Regelmatig arriveerden goederentreinen met tientallen wagons vol Trabants, die vervolgens werden overgebracht naar het vlakbij gelegen terrein van de importeur. De Trabant was in West-Duitsland en Nederland goedkoper dan in Oost-Duitsland. De export was erg belangrijk om deviezen te verkrijgen. Vanwege strengere emissie-eisen werd de Trabant sinds de jaren 70 niet meer in Nederland ingevoerd." Het station in Ravenstein had dus een belangrijkere functie dan alleen passagiers 'ophalen en thuisbrengen'.
Antwoord webmaster:
ik had nog niet verder gekeken, maar bedankt voor het opzoeken.
Jeroen Arts10 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij het station van Ravenstein was een losplaats aanwezig voor de bedrijven naast het spoor. Allereerst was hier een stoomzuivelfabriek gevestigd dat later werd verbouwd tot vrachtwagenfabriek Hogra, weer later tot fabriek/importeur van Trabant en weer later voor BMW Nederland. Ook zat er een vestiging van Van Wijk&Boerma Waterzuivering en de Ravo Schoenfabrieken. Deze bedrijven hadden zeer veel baat bij een station waar ook goederentreinen konden laden en lossen. Vele auto's zijn per trein aangevoerd. Vele mensen uit de omgeving (zelfs uit Schaijk) maakten gebruik van dit station. Ook nu nog, vanwege de ruime GRATIS parkeergelegenheid! Ook moesten de treinen stoppen vanwege de enkele spoorbrug. De zware locomotieven uit vroeger tijden hadden de lange aanlooptijd nodig om de hooggelegen brug te kunnen halen.
Antwoord webmaster:
Hadden we een trabant importeur in Nederland? ik dacht dat die rammelbakken alleen in oost europa verkocht werden. of was dat al na de val van de muur en was het een kwestie van Ostalgie?
Sjoerd Eeftens19 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nee, hoor, niet vreemd, want Laren-Almen en Markelo moesten weliswaar bemand blijven aan de enkelsporige lijn, maar hadden nauwelijks treinreizigers, net als -toen, 1934 enz.- Rosmalen en Geffen. Het gaat om de vereiste combinatie bemand moeten zijn en reizigersaanloop. Het kruisen op Zutphen - Hengelo is ook nogal eens verlegd in de loop der jaren. Het kruisen op de toenmaals lange enkelsporige lijn Oss - Wychen lag erg vast. Er was ook een inhaalspoor in Berghem maar dat werd normaal niet door reizigerstreinen gebruikt.
Sjoerd Eeftens16 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De reden voor het behoud als station van Ravensteijn was het stadje in de nabijheid maar bovenal de aanwezigheid van twee inhaalsporen aan de toen enkelsporige lijn Oss - Wychen. De treinen moesten er toch stoppen om te kruisen. Rosmalen en Geffen lagen als blokpost aan een dubbelsporig gedeelte, waar normaal niet gestopt werd.
Antwoord webmaster:
vreemd, want markelo en laren almen bleven wel als kruisingsstation in gebruik, maar je kon er niet meer uitstappen.
Roel15 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vreemd dat Ravenstijn zijn functie als station wel heeft behouden, terwijl Berghem, Geffen en Nuland zijn opgeheven aan de lijn Nijmegen-s'Hertogenbosch. Terwijl de dorpen ongeveer van dezelde omvang zijn.
Antwoord webmaster:
zelfs rosmalen moest het heel lang zonder station stellen, terwijl ravenstein toen wel open was. Ik denk dat het kwam omdat Oss- Den Bosch zich wel goed leende voor busvervoer en ravenstein slechter aan een buslijn was te plaatsen. Dat was vaak een belangrijker criterium dan de grootte van de plaats of de drukte op de spoorlijn. Als er verbust kon worden werd het gedaan, als dat niet kon bleef men treinen.
Jeroen Arts14 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Inmiddels heeft zich in het oude stationsgebouw van Ravenstein een pizzeria/shoarmazaak, annex snacktaria gevestigd onder de naam 't Spoortje. Voor de reiziger of arbeiders die na een dag werken laat thuiskomen een ideale manier om toch een makkelijke maaltijd te scoren. Een vrij uitgebreid assortiment. Bovendien is er nu extra controle op het station aanwezig. We wensen de nieuwe eigenaar heel veel succes!!
Gertjan Stamer14 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
NS loket gesloten 17 Februari 2003.Opvallend is de raaf aan spoorzijde onderaan de dakrand loketgebouw...raaf/ravenstein..
Gertjan Stamer5 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanuit de voorbijrazende IC gezien...hoge gaaswand verwijderd en nu(Sep'09)weer zicht op een lege wachtruimte en lichtelijk vernielde loketruimte...hopelijk geen sloop !
Gertjan Stamer9 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voorjaar 2009 t/m zomer 2009 nieuwe parkeerplaatsen en zelfs extra erbij en eindelijk die oude fietsenstalling gesloopt incl.bewakingsgebouw;dus nieuwe stallingen met de bekende glazen overkappingen.
Björn Lammers3 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Over de brug bij Ravenstein: vervanging is volgens mij niet aan de orde, de brug is een rijksmonument. Wel gaat de brug grondig opgeknapt worden met stiller spoor (ingegoten spoorstaven in plaats van houten dwarsliggers, zie deze link). Ik heb wel eens gehoord van plannen om er een tweede enkelsporige brug naast te leggen, maar nooit in erg concrete vorm.
Antwoord webmaster:
ok dank je. weer wat wijzer geworden.
Arjan Krabbenbos1 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Ravenstein aan de lijn Nijmegen-Den Bosch heeft een stationsgebouw die je ook vindt in Wijchen ( dezelfde spoorlijn), Beilen, Hardergarijp, Buitenpost, Grouw-Irnsum en misschien in nog wat andere dorpen. In Ravenstein ligt ook de enkelsporige spoorbrug die over enkele jaren vervangen wordt. Of deze enkel of dubbelsporig wordt weet ik niet al denk ik wel vanwege de verbeterde treinenloop op deze lijn. Nu staan er altijd treinen te wachten op een tegemoetkomende collega.
Antwoord webmaster:
Ik heb de opmerking bij het station geplaatst, niet bij een afbeelding. Ook hier staat de informatie over het stationsgebouw al op deze site, en bovendien kun je daar dus nakijken op welke stations dit gebouw nog meer voorkomt. Sorry ik zie dat ik er niet bij had gezet, dat het type Beilen was, heb ik nu wel gedaan. Nu kloppen de links wel. Het lijkt mij vrij logisch dat wanneer ze de brug gaan vervangen het een dubbelsporige zal worden, anders heeft het vervangen ook niet zoveel nut natuurlijk, kunnen ze de huidige wel laten liggen.
Jeroen Arts5 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het stationsgebouw staat momenteel te huur bij Van Casteren Makelaardij te Schaijk. Mocht iemand dus interesse hebben... Ook wordt momenteel de stationsomgeving flink aangepakt. Het voorpleintje, het gebrek aan parkeerplaatsen en het openbaar groen. Het voormalige laad- en losterrein is inmiddels verdwenen. De gemeente Oss wil bovendien in de richting van het centrum van Ravenstein een touristvriendelijke route creeëren. Over een paar jaar worden er ook nog huizen gebouwd op de plek van het bedrijventerrein...
maarten9 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
hahah Jaah idd Ik die verhalen (Oss west was ook zo) en even een vraag trouwens staat het station's gebouw van ravenstein nou dus ook Leeg? en zo ja kunnen ze dan beter ook zo'n overkapping maken (zoals op station Oss west?? of een wacht huisje voor mensen die nog op hun trein moeten wachten?? lijkt mij handig. grt.M
Antwoord webmaster:
gaat van dit stations gebouw niet zo makkelijk als in oss west. bovendien staat het gebouw niet op het perron maar op het voorplein, dus als overkapping niet zo geschikt, maar inderdaad het staat leeg.
harm22 nov 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
was wel even een rare gewaarwording we moesten vorige week glaswassen komen ik en mijn collega helemaal uitgedost met de wasemmers en toebehoren het perron op toen een vrouw ons aansprak : hoi glazenwassers wat gaan jullie dan doen ???? wij natuurlijk antwoorden met "even de raampjes zemen mevrouw " waarop ze hard moest lachen en zei """welke raampjes??? er zit helemaal niets meer in "" wij keken eens goed om ons heen en toen hadden wij het ook door zo wakker als we waren alles was eruitgehaald we hebben daar nog wel effe om gelachen maar waar slaat al dat vernielen toch op !!! we maken op ongeveer 32 stations schoon maar zoveel vernielzucht als in ravenstein dat kom je zelden tegen...... success trouwens met deze site ik vind hem wel cool groetjes harm.
steef jansen9 jun 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
ja vind ik ook
jan visschers13 sep 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Leuk stationnetje als toegang tot het schitterende historische stadje Ravenstein

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Horecaplannen station Ravenstein (Brabants Dagblad - 20 mrt 2007)

Station Ravenstein Vrijstaat voor vernielzucht (Brabants Dagblad - 4 nov 2006)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1891 (10)
Vertrekstaat 1911 (13)
Vertrekstaat 1929 (15)
Vertrekstaat 1940 (10)
Vertrekstaat 1957 (37)
Vertrekstaat 1971 (47) Personeel op dit station

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 150)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 198, 212)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 116, 136)

Stations in de omgeving

Berghem (5.8 km)
Wijchen (6.7 km)
Oss (8.2 km)
Oss West (9.9 km)
Heihoek (11.2 km)
Nijmegen Dukenburg (11.4 km)
Geffen (13.2 km)
Hemmen- Dodewaard (14.4 km)
Zeeland (14.7 km)
Opheusden (14.9 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/ravenstein