lijn | km | jaar |
---|---|---|
Arnhem- Leeuwarden | 47 | 1866 |
Geopend op | 1 jan 1891 | |
Gesloten op | 3 jun 1918 |
treinstation buiten gebruik
Provincie: overijssel
Je bent de eerste bezoeker die dit station een waardering geeft.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Rande
1960 (1) |
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Martijn | 13 feb 2024 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Wat mij opvalt is dat de Stopplaats op slechts 1 oude topografische kaart staat, bij de Wetermansweg. De enige foto op deze website toont ook deze overweg, bij wachtpost 37 op km 46,9. Een andere bron spreekt echter van km 47,6. Dat is 2 overwegen meer richting Deventer bij een (nog altijd) onbewaakte overweg. Deze overweg ligt in het verlengde van de oprijlaan van het voormalige Huis Te Rande. Kijk je naar de ruimte naast het spoor, dan is een stopplaats op die locatie ook logischer in te denken, al kan daar in 106 jaar veel veranderd zijn. | ||
W. de Haan | 19 aug 2007 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Rande is de naam van een fraaie buitenplats temidden van de bossen ten Noorden van Deventer in de richting van Diepenveen. De buitenplaats heet Nieuw Rande. De nam Klein Rande voor een van de bijgebouwen is niet historisch, maar recent bedacht om de verschillende gebouwen te kunnen aanduiden. Gezien de ligging zal de stopplaats Rande wel niet erg druk geweest zijn. De kans is groot, dat de toenmalige grondeigenaar een stopplaats heeft bedongen als ruil voor toestemming om een spoorweg over zijn gebied aan te leggen. | ||
Antwoord webmaster: | ||
inderdaad ik heb hieronder de opmerking geplaatst die een nazaat van de betreffende heer had geplaatst bij diepenveen west. die zal toch hier bij rande bedoeld zijn geweest. | ||
J.A. Cost Budde | 6 feb 2007 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
In de tijd dat mijn overgrootvader eigenaar was van zo als in de volks mond genaamd "Oud Rande", werd de spoorlijn Deventer - Zwolle aangelegd. Het terrein was dermate groot, dat het de spoorwegmij te veel zou gaan kosten om er omheen te gaan. Daarom mocht het spoor over het landgoed lopen, mits er een station kwam te staan. Dit gebeurde, en het mooiste geval was, dat indien de heer des huizes met de trein wenste mee te gaan, er van uit het huis een signaal naar het station werd gegeven, waarop er voor meneer een stoel op het perron werd klaargezet. Zou je in de huidige tijd eens moeten meemaken... Met vriendelijke groet; Joe Cost budde |