home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

station Oss - foto's en omschrijving op stationsweb

station Oss

Telegrafische verkorting: O
lijnkmjaar
Tilburg- Nijmegen41,241881
Geopend op 4 jun 1881

treinstation in gebruik
Provincie: noord-brabant

stationsgebouw I (1880-1982)hoog middendeel en korte lage vleugels
verbouwing 1904linkervleugel verdubbel. Aan het oorspronkelijke eind van de rechtervleugel komt een hoog geboluw te staan (iets kleiner dan het middendeel) en daarnaast een lange lage vleugel
stationsgebouw II (1982)onconventioneel station. Schakeling tussen busstation, taxistandplaats, voorrijgelegenheid, fietsenstalling en overpad. Langgerekte wand van natuursteen domineert. Bij de entrée twee glazen gevels loodrecht op de wand architect: P.A.M. Kilsdonk

adres: 

Spoorlaan 7
5348KA Oss
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
30 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4,7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Oss

68 afbeeldingen

36 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 27 feb 2021 zijn omrand.

1900 (3)
1910 (1)
1920 (2)
1950 (1)
1960 (4)
1970 (5)
1980 (11)
2000 (9)
2010 (29)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (28)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
W.de Ruiter8 okt 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Is er ook een taxi standplaats bij station Oss
A. v.d. Giessen10 apr 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Is er ook een bagagekluis of i.d. op station Oss waar we tijdens winkelen onze bagage kunnen opslaan?
Mark Scholten10 aug 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Van mijn hand, in 1997, verschenen boekwerk "Sporen Rond De Reuver - geschiedenis van tram, trein en bus in Oss". Nog steeds verkrijgbaar via Modelbouwvereniging De Wissel te Oss: In dit werk de volledige geschiedenis van het stationsgebouw vanaf 1875.
Gertjan Stamer28 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Oss heeft Kiosk in de hal..ooit NS loket. Aan westzijde een vml stationsrestauratie..al jaren leeg.
SylvY27 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is er op dit station ook stationsrestauratie aanwezig? En is er ook parkeergelegenheid?
Antwoord webmaster:
kunje zien op www.ns.nl
Rachel9 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo mijn vraag was of ik mijn scooter beveiligd kan plaatsen op het station en of ik dan een dag kaartje ofzo kan kopen en wat de prijs daarvan is.
Antwoord webmaster:
nee dat kan alleen met een abonnement voor een kluisje dacht ik, de fietsenstalling op os sis gesloten toch?
Joost28 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kan ik op station Oss ook een kaartje aan een bali kopen ipv bij een kaartautomaat. Ik wil namelijk een kaartje vanuit een ander station kopen.
Antwoord webmaster:
niet nodig. een kaartje vanaf een ander station kan ook met de kaartautomaat met aanraakscherm. kies eerste de bestemming, en als die op het scherm staat tik je het vertrekstation aan en kiest dan een ander vertrekstation.
amir 16 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
wat is veiligheid opschool
Antwoord webmaster:
??? waar slaat deze vraag op? dat heef toch niets met stations te maken.
anoniem25 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
stoppen hier ook intercity´s?
Antwoord webmaster:
eh wat wil je nou, je stelt anoniem een vraag en die moet ik dan hier maar beantwoorden in de hoop dat je hem ziet... Je kon ook gewoon je mailadres afschermen zodat anderen het niet zien, dat knopje is er niet voor niets. je kunt de stoppende treinen in het schermpje aan de rechterkant van deze pagina zien (en ja er staan ook intercities tussen).
Danny11 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kleine correctie op mezelf, Oss is tweede geworden. Maar de top5 van de 52 nominaties hebben de benodigde subsidie gekregen (zie deze pagina), voor Oss is dat ruim 8 ton. Op de pagina waar bovenstaande link naar verwijst is daarbij ook te lezen dat Oss plannen heeft voor verdere reconstructie van het stationsgebied, met onder andere een nieuw stationsgebouw. Laten we hopen dat ze er deze keer wél iets moois van maken!
Danny (andere dan die uit 2008)10 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
@ Mathijs Louter: De opknapbeurt van het stationsgebied is haast voltooid. De plannen waren er inderdaad al langer, maar de financiële meevaller in de vorm van de hoofdprijs bij de verkiezing ',Lelijkste plek van Brabant', heeft de doorslag gegeven. De fietsenstalling zal denk ik weinig aan veranderen, hoe slecht ontworpen die ook mag zijn. Net zoals de voetgangersoversteek richting perron 2, ben benieuwd hoeveel mensen er nog meer onder de trein moeten komen voordat daar wat aan gedaan wordt.
Antwoord webmaster:
he dat wist ik niet, dat dit de lelijkste plek van brabant was verkozen.
basketbaljunk8 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat zijn de veiligheidsmaatregelen van station oss? ik moet dit voor school doen, hbo Integrale Veiligheid. Ik kan niets bijzonders vinden in het verleden of iets dergelijks... Graag zou ik hier wel antwoord op willen.
Antwoord webmaster:
ik heb ook geen idee hoor. wat bedoel je met veiligheidsmaatregelen? wie zou die maatregelen moeten nemen? dan moet je bij die instantie zijn.
basketbaljunk8 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb het hierbij over de overheid en de NS, wat de NS al heeft gedaan om problemen te verhelpen als het hierbij gaat over de onveiligheid, en hiermee bedoel ik ook wat de overheid heeft gedaan om de veiligheid te garanderen.
Antwoord webmaster:
ging er iets mis? ik kreeg hetzelfde bericht 8 keer in mijn cms binnen? zoals gezegd: dan moet je die instanties benaderen: gemeente en de ns, ik fotografeer alleen stationsgebouwen.
iemand16 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
UDEN HEEFT GEEN STATION FAAAL!
Antwoord webmaster:
niet meer, maar heeft het wel gehad, dat kun je op deze website zien.
Gertjan Stamer23 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het nieuwe stationsgebouw staat iets maar naar het westen en dus stond het oude stationsgebouw waar nu die betonnen fietsflat zonder dak staat.Opening 2e stationsgebouw Oss op 20 September 1982.In najaar 2002 perrons verlengd oostwaarts en is in Januari 2003 gereed.November 2003 sluit NS loket en men sloopt het intern zeer heftig/gehele halfronde loketfront gaat eraan en er wordt kleine keuken ingebouw,hier komt Kiosk emt Tickets en Service.De ronde zithoek in dze hal blijft gespaard,Kiosk opent op 7 Januari 2004. In December 2003 sluit het restaurant en wordt Smullers en die sluit weer eind Augustus 2004.In 2005 start bouw extra parkeerplaatsen aan zuidzijde en plaatsing onoverdekte fietsklemmen en in voorjaar 2006 Smullers-interieur verwijderd en dus weer leeg.Bij mijn weten is er weer nieuwe huurder restaurantruimte zomer 2008 t/m najaar 2009...het staat weer leeg.
gerald9 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beter een lelijk station dan geen station! Feit is wel dat het andere station er bijna 100 jaar gestaan heeft (met kleine verbouwingen) en dat dit station na amper 30 jaar al niet meer voldoet. vooral de oversteek dient aangepakt te worden, kan echt niet meer bij dit toch wel redelijk druk station.
Antwoord webmaster:
nou ja, de oversteek heeft natuurlijk weinig met het huidige gebouw te maken. die was er al voordat dat er stond. dus daar kun je het huidige gebouw niet de schuld van geven.
maarten2 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jah een verbinding van Oss eindhoven zou kunnen de stoptrein nijmegen d.Bosch door te trekken naar Eindhoven??? Mischien ook iets om met NS te bespreken. Maarten.
Antwoord webmaster:
ik dacht dat ze met een verbinding naar eindhoven hier een nieuw aan te leggen spoor bedoelden. wat de toegevoegde waarde is om de stoptrein door te trekken naar eindhoven ontgaat mij eigenlijk, als je vanuit oss naar den bosch bent gegaan kun je daar beter de intercity naar eindhoven nemen dan een stoptrein.
manuela30 dec 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
lelijk station hebben we.. hellaas maar het is zo
Antwoord webmaster:
ach, lelijk en mooi zijn begrippen waar ik hier weinig mee kan.
mathijs louter28 dec 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er zijn helaas amper plannen voor een verbinding naar eindhoven, waar wel vage plannen voor zijn is een verbinding boxtel-veghel-uden en eventueel oss. Een derde perron is dus de komende tijd nergens voor nodig. Ik hoop eerder op een opknapbeurt van het stationsgebied, en vervaning van de onveilige en outdated spoorwegovergangen naar de perrons
Antwoord webmaster:
inderdaad, het derde perron is onzin bij de huidige dienstregeling. voegt ook helemaal niets toe voor de reiziger als je geen extra treinen inzet, dus ik snap niet waarom ze daar hier om vragen.
danny19 dec 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
ja 3e perron erby.. naar eindhoven! lijkt me wel wat.
maarten9 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is het dan niet handiger om spoor 1 en spoor 2 wat te verbreden ofzow?? of een 3e spoor bij maken??? grt.Maarten.
Antwoord webmaster:
3e perronspoor lijkt me niet echt nodig, zoveel treinen komen er nu ook weer niet tegelijk aan, maar het perron voor het tweede spoor is inderdaad niet echt breed dacht ik.
danny14 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
wordt tijd voor n groter en mooier station.. kyk maar naar andere steden Oss heeft n lelijk station Oss West ook trouwes
Antwoord webmaster:
Ach ja wat is lelijk, mooi een lelijk zijn wat vage begrippen waar ik hier weinig mee kan, maar er zijn meer mensen die je mening delen. zie de discussies die hier gevoerd zijn en ook bij station west.
mathijs louter14 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
het is geen lelijk station, er zijn er zat die nog lelijker zijn, het is alleen niet handig momenteel, met die spoorbomen etc. khoop dat ze eens een tunnel of brug over de sporen bouwen, want om zo naar het perron te komen bij een intercity station in een toch best grote stad.. nee.
Gertjan Stamer16 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Oss heeft sinds enige tijd lelijke fietsflat rechtstreeks uit betondorp,men vergat er een dak op te maken-de fietsen worden kletsnat,wat een mislukking !
Carel Smit16 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb op dit station de eerste 3,5 jaar van mijn leven gewoond. 1956-1959. Wij deden de stationsrestauratie. Ik ben geinteresseerd in foto's van het station van binnen en buiten van voor de bouw van die domme kubus.
Antwoord webmaster:
Als je je abonneert op updates van dit station krijg je automatisch bericht als ik iets nieuws heb geplaatst op mijn site. Misschien heb je zelf nog foto's uit die periode die goed op de site kunnen worden geplaatst. Er zijn al veel oud-bewoners van stations die foto's uit hun fotoalbum hebben ingescand en opgestuurd.
mathijs louter19 mei 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de nieuwe structuurvisie van oss wordt gemeld dat het stationsgebied gerenoveerd gaat worden, de ingang van het stationsgebouw moet meer naar buiten gericht worden en ook het busstation zou een modernisering gaan ondervinden. ook de (ondergrondse)fietsenstalling die de gemeente oss al jaren wil zou er nu eindelijk komen, waarschijnlijk wordt dus de oude restauratie gesloopt om hiervoor ruimte te maken.
A. Hurkmans27 mrt 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik vraag me af wat ze met dat leegstaande gebouwtje willen gaan doen, waar vroeger de restauratie in zat. Er is al tijden niets te doen, het gaat er steeds slechter uit zien en een 'te huur'-bord is ook nergens gesignaleerd. Wie weet meer?
merijn van doorn 15 jan 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
oss is best mooi en heeft een engelse wissel en vertreks borden groetjes merijn 13 jaar

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Modelbouwvereniging De Wissel
Modelbouwvereniging die een project over station Oss ter hand heeft genomen.
Vertrekstaat 1891 (15)
Vertrekstaat 1911 (20)
Vertrekstaat 1929 (24)
Vertrekstaat 1940 (10)
Vertrekstaat 1957 (37)
Vertrekstaat 1971 (89)
Personeel op dit station

Nieuws

Nieuwe rails goederentreinen bij station Oss (7 sep 2004)
Station Oss steeds verder uitgehold (6 dec 2003)
Fietsenstalling bij NS-station in Oss van de baan (29 okt 2003)
Stationsrestauratie in Oss verdwijnt : Schouten neemt Spieghel op De Wal over (24 sep 2003)
Rover is woedend op Spoorwegen vanwege toestand in Oss (13 sep 2003)

Ouder nieuws over Oss

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 103)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 57)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 167)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 212, 248)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 188-189, 201)

Stations in de omgeving

Oss West (1,7 km)
Berghem (2,5 km)
Heihoek (3,1 km)
Geffen (5,1 km)
Nuland (7,7 km)
Ravenstein (8,2 km)
Kruisstraat (10,2 km)
Rosmalen (12,4 km)
Rosmalen (oud) (13,1 km)
Uden (13,2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/oss